Goed personeel werven doe je zo

Een goede vacaturetekst opstellen: zo zit dat

De zoektocht naar een nieuwe werknemer kan veel tijd in beslag nemen. Social media speelt een steeds grotere rol bij sollicitatieprocedures, maar ook het traditioneel uitzetten van vacatures, zowel online als in de krant, blijft belangrijk.

1. Stel een goed functieprofiel op

Je hebt de beslissing genomen om namens jouw bedrijf voor het eerst iemand in dienst te nemen. Dan doe je er verstandig aan eerst goed voor jezelf op papier te zetten wat voor iemand jij precies zoekt. Heb je assistentie nodig bij het verwerken van de bedrijfsadministratie? Zoek je iemand die gespecialiseerd is in sales of marketing of gaat het om een jonge of juist ervaren verkoopmedewerker voor jouw winkel?

Het belang van relevante werkervaring hangt vaak samen met de werkzaamheden en verantwoordelijkheden.

Wanneer je een persoon zoekt die een groot deel van de administratie voor zijn of haar rekening kan nemen, zul je eerder voor iemand gaan met veel ervaring. Maar als het gaat om een vacature voor een ondersteunende functie in de bediening in jouw restaurant of café, is het hebben van veel ervaring wellicht minder belangrijk dan een enthousiaste en leergierige houding.

Vacature: stel profiel op

Probeer in ieder geval in de vacaturetekst een zo concreet mogelijk profiel te schetsen van jouw ideale kandidaat. Daarmee doelen we onder ander op specifieke werkervaring op bepaalde gebieden (denk daarbij ook aan het gebruik van bepaalde computersystemen of gereedschappen). Maar het kan ook van waarde zijn welke persoonlijke eigenschappen en competenties van pas komen bij deze functie. Veel gehoorde termen zijn bijvoorbeeld:

  • Klantgericht
  • Specifiek opleidingsniveau
  • Communicatief vaardig
  • Pro-actieve houding
  • Resultaat- en oplossingsgerichtheid
  • Geen van negen-tot-vijfmentaliteit
  • Teamspeler
  • Punctueel

Welke competenties jij wel (en welke niet) laat terugkomen in de vacaturetekst, is wederom afhankelijk van de werkzaamheden, het niveau en in sommige gevallen de branche of het type onderneming waarin je werkzaam bent.

Aanmelden als werkgever

Overigens komt er meer kijken bij het aannemen van een eerste werknemer. Zo moet jij je altijd officieel aanmelden als werkgever bij de Belastingdienst en zijn er vaak ook branchespecifieke en overheidsregels waarmee je rekening moet houden. Lees er meer over in het artikel: Personeel aannemen: waarop moet je letten?

2. Schets een beeld van jouw bedrijf

Hoewel de meeste sollicitanten de website van jouw onderneming zullen checken voordat zij beginnen aan het schrijven van hun motivatie- of sollicitatiebrief, is het desalniettemin gebruikelijk om ook in de vacaturetekst een korte omschrijving van jouw bedrijf te geven. Potentiële sollicitanten kunnen zo sneller een inschatting maken of zij met hun achtergrond en interesses goed bij jouw onderneming passen.

Licht in deze bedrijfsomschrijving iook toe welke producten of diensten je aanbiedt. Vertel ook iets over de werkomgeving, organisatiestructuur en de algemene missie en doelstellingen.

Is jouw bedrijf nog niet zo heel lang geleden opgericht? Vermeld dat dan ook eerlijk. Het idee om bij een startup te gaan werken, zal heus niet iedere sollicitant afschrikken. Integendeel! En als een kandidaat niet alleen de gevraagde werkzaamheden goed kan uitvoeren, maar zich ook daadwerkelijk verbonden voelt met jouw nieuwe business, is de kans op een langdurige succesvolle samenwerking des te groter.

3. Durf selectief te zijn

Na de recessie van de laatste jaren lijkt de economie weer wat aan trekken, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat nog steeds veel mensen op zoek zijn naar een baan. De kans dat je tientallen tot honderden reacties ontvangt op een oproep is dan ook vrij groot. Hoe kies je uit deze groep van mogelijke sollicitanten de juiste mensen die je op gesprek wilt uitnodigen? 

Tip: je maakt dit proces voor jezelf een stuk makkelijker door een specifieke opdracht te vermelden in de vacaturetekst. Vraag geïnteresseerden dus niet alleen om hun brief en cv op te sturen, maar vraag ook om voorbeelden van relevante werkervaring of referenties.

Naam functie

Verzoek de potentiële sollicitant daarnaast om hun reactie te richten aan een specifieke afdeling en de naam van de functie te vermelden in de onderwerpregel.

Op deze manier ontdek je snel genoeg of de kandidaat in kwestie de vacaturetekst aandachtig heeft gelezen. Je kunt zo makkelijker een eerste onderscheid maken tussen mensen die bewust op jouw oproep reageren, omdat ze oprecht geïnteresseerd zijn in de functie en mensen die dezelfde brief naar meerdere organisaties sturen zonder de oproepen van tevoren goed te bestuderen.

Een voorzorgsmaatregel als deze is uiteraard niet echt van toepassing wanneer je naar aanleiding van jouw oproep een stuk of twintig reacties ontvangt, maar wanneer er binnen een week tweehonderd of meer reacties binnenkomen (niet ongebruikelijk in deze tijd), is dit een goede manier om het (eerste) kaf van het koren te scheiden.

4. Promoot de vacature

Waar vacatures vroeger hoofdzakelijk in vakbladen en de zaterdagedities van landelijke en regionale kranten werden geplaatst, kun je zo'n oproep tegenwoordig op veel meer manieren bij de doelgroep onder de aandacht brengen.

Sinds de komst van het internet spelen vacaturewebsites hierbij een belangrijke rol. Denk aan sites als Nationale Vacaturebank, NUwerk en JobTrack, maar ook een simpele zoekopdracht op Google levert ook diverse branchespecifiekere resultaten op. Ook het inzetten van je zakelijke netwerk - de welbekende 'via via'-manier - bij de zoektocht naar de nieuwe medewerker kan interessante nieuwe contacten opleveren. 

Tot slot is social media tegenwoordig onmisbaar geworden als het gaat om het onder de aandacht brengen van een interessante vacature. Via platforms als Twitter, Facebook en natuurlijk LinkedIn kun je niet alleen jouw vacaturetekst promoten, maar ook direct in contact komen met geschikte kandidaten voor de functie.

Ook interessant voor jou

Personeel inhuren voor jouw webwinkel: zo zit dat
Hoe stel je een contract op?
Kun je als ZZP’er ook personeel aannemen?
Dit moet je weten over de verzuimverzekering
Hoe verzeker je jouw personeel?

Bijgewerkt op: 29-03-2019

Wat vind je van dit artikel?

x4
x4

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Personeel

Als starter kun je natuurlijk in je eentje van start gaan met het bedrijf, maar het kan zijn dat je al direct op zoek moet naar geschikt personeel. Maar de ene werknemer is de andere natuurlijk niet. En met welke wettelijke regels (denk aan verzekeringen, loonheffingen etc.) moet je allemaal rekening houden? Hieronder beantwoorden we veel voorkomende vragen over personeel aannemen, waaronder:


Heb je jouw eerste medewerker gevonden? Houd dan ook rekening met de verzekeringen die je hiervoor moet gaan afsluiten. In dit artikel lees je er alles over: hoe verzeker je jouw personeel?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.490 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.