marieke

6 vragen en antwoorden over het starten van een bedrijf

Overweegt u om voor uzelf te beginnen? Dan bent u niet de enige. Uit cijfers van de Kamer van Koophandel blijkt dat het aantal inschrijvingen in het Handelregister ten opzichte van eerdere jaren verder is toegenomen. Met een goede voorbereiding vergroot u uw kansen op succes: 6 vragen en antwoorden over het starten van een bedrijf.

1. Waar moet ik beginnen?

Als u eenmaal de knoop heeft doorgehakt en ondernemer wilt worden, is het zaak om u zo goed mogelijk voor te bereiden op de start. Het schrijven van een businessplan, waarmee u de kansen, risico's en potentiële klanten van uw toekomstige onderneming in kaart brengt, helpt u daarbij. Een ondernemingsplan is in veel gevallen essentieel als u aanvullende financiering nodig heeft, omdat banken en andere investeerders mede aan de hand van een bedrijfsplan bepalen of zij u startkapitaal willen verstrekken.

Maar ook als u geen financiering nodig heeft om te kunnen starten met uw bedrijf, is het schrijven van een ondernemersplan een goede manier om meer vorm te geven aan uw ideeën. Want wat zijn eigenlijk de kansen op succes? Tijdens het maken ervan wordt u min of meer gedwongen om de kansen en risico's tegen elkaar af te wegen en krijgt u meer inzicht op de haalbaarheid van uw plannen. De startfase van een bedrijf kan grillig verlopen en een businessplan moet u dan ook niet zozeer zien als een definitief document, maar het plan geeft u wel een objectief beeld van de huidige omstandigheden. 

Daarnaast is het aan te bevelen om - vóórdat u daadwerkelijk een afspraak gaat maken bij het Kamer van Koophandel-kantoor bij u in de buurt - na te denken over de juiste rechtsvorm, een geschikte bedrijfsnaam en een mooie huisstijl. Nadat u heeft gecontroleerd of uw ideale handelsnaam niet teveel lijkt op de naam van een concurrent en deze nog beschikbaar is (tip: check ook meteen of u hiervoor een passende domeinnaam kunt vinden), moet u ook gaan bekijken welk design hierbij past. Dit kan per bedrijf en sector erg verschillend zijn. Een kinderdagverblijf zal bijvoorbeeld eerder voor een speelse stijl kiezen dan een acupuncturist die een eigen praktijk wil opzetten.

U kunt natuurlijk ervoor kiezen om creatief aan de slag te gaan en zelf een logo en een website te maken. Dit lijkt in veel gevallen de meest budgetvriendelijke optie, maar op de lange termijn is het soms juist voordeliger om hiervoor direct professionele (web)bureaus in te huren. Overigens zijn er tegenwoordig ook diverse manieren om op een relatief goedkope manier een professionele huisstijl te (laten) ontwerpen. 

2. Wanneer is de oprichting van mijn bedrijf een feit?

Uw bedrijf is officieel opgericht wanneer u met uw onderneming ingeschreven staat in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Houd er rekening mee dat u zich uiterlijk één week na de start van uw bedrijf moet inschrijven bij de KvK. Afhankelijk van de sector en uw beroepsgroep kan het zijn dat u zich ook officieel moet registeren bij andere instanties, zoals een bedrijf- of productschap of pensioenfonds. De KvK of uw brancheorganisatie kan u hier meer over vertellen.

In de meeste gevallen kunnen startende ondernemers hun bedrijf persoonlijk inschrijven bij de KvK, maar er zijn uitzonderingen. Dit hangt namelijk af van de rechtsvorm die u kiest. Indien u een eenmanszaak, vennootschap onder firma, commanditaire vennootschap of maatschap gaat oprichten, kunt u de onderneming zelf inschrijven in het register. Bij een rechtspersoon, zoals een besloten vennootschap, naamloze vennootschap of stichting is dit een ander verhaal. In dat geval schrijft uw notaris de rechtspersoon voor u in bij de KvK.

3. Moet ik mijn bedrijf apart aanmelden bij de Belastingdienst?

Nee, in principe niet. Wanneer u zich eenmaal bij de Kamer van Koophandel (KvK) heeft ingeschreven in het Handelregister, zal de KvK uw gegevens automatisch doorgeven aan de Belastingdienst. Wilt u ook personeel aannemen of inhuren voor uw bedrijf? Houd er dan rekening mee dat u dit ook direct bij uw inschrijving bij de KvK moet aangeven.

Indien u van plan bent pas later op zoek te gaan naar geschikte werknemers, moet u dit zelf doorgeven aan de Belastingdienst op het moment dat u daadwerkelijk personeel wilt gaan aannemen. Meer informatie hierover leest u in het artikel 6 tips voor het aannemen van personeel. Als ondernemer krijgt u sowieso op andere vlakken te maken met de Belastingdienst. Denk bijvoorbeeld aan de BTW-aangifte. Klik hier voor alle Belastingtips voor starters.

4. Hoe kom ik aan klanten of opdrachtgevers?

Het vinden van voldoende klanten en opdrachtgevers is cruciaal voor iedere ondernemer, dus ook voor een starter. Immers, zonder het binnenhalen van voldoende klussen heeft u op de lange termijn te weinig inkomsten om uw onderneming in stand in te houden. Het vinden van voldoende klanten en het uitbreiden van uw netwerk is dan ook één van uw voornaamste taken als startende ondernemer. U kunt dit doel bereiken door zowel online als offline veel te netwerken en acquisitie te plegen, maar bijvoorbeeld ook door een professioneel uitziende website te (laten) maken. Lees er alles over in het artikel Vind uw eerste klant in 5 stappen.

5. Waar ga ik werken?

De vraag die vrijwel iedere starter zich op een bepaald moment afvraagt: ga ik meteen op zoek naar een geschikte bedrijfslocatie of werk ik de eerste periode vanaf huis?

Ook deze beslissing is van meerdere zaken afhankelijk, bijvoorbeeld of u wel of geen personeel wilt aannemen en de bereikbaarheid en geschiktheid van uw werkplek.

Daarnaast speelt het contact met collega's (en uw potentiële netwerk) ondernemers die lange tijd alleen vanaf huis werken soms parten.

Om die reden kiezen steeds meer ZZP'ers bijvoorbeeld ervoor een bureau te huren in een kantoor dat zij met andere zelfstandige professionals delen.

6. Welke verzekeringen heb ik nodig?

Op deze vraag is geen eenduidig antwoord te geven, omdat het aantal relevante verzekeringen van diverse zaken afhankelijk is, zoals de aard van uw bedrijf, de branche waarin u werkzaam wordt en uw persoonlijke situatie. Een zelfstandige HR-professional loopt op het werk doorgaans andere risico's dan een aannemer.

Over het algemeen zult u in ieder geval een aantal persoonlijke verzekeringen en bedrijfsverzekeringen moeten afsluiten. Denk bijvoorbeeld aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering of een pensioenregeling. Neemt u straks personeel in dienst? Dan zult u ook voor uw werknemers goede secundaire arbeidsvoorwaarden moeten opstellen. 

Lees ook

Stappenplan: een eigen bedrijf starten
9 rechtsvormen voor ondernemers
7 redenen om voor jezelf te beginnen
Checklist: bedrijfsnaam bedenken
5 financieringsmogelijkheden voor starters

Gepubliceerd op:
14-05-2013

Wat vind je van dit artikel?

x1
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Een coöperatie is een van de rechtsvormen waarvoor je als (startende) ondernemer kunt kiezen. Deze rechtsvorm is met name relevant voor ondernemers die door samen te werken meer kunnen bereiken. In dit artikel lees je meer over deze - bij starters - nog onbekende rechtsvorm.

Dit moet je weten over de coöperatie
Dit moet je weten over de coöperatie

Rechtsvorm

Een rechtsvorm kiezen is een van de eerste dingen die je doet als je een bedrijf wilt starten. Er zijn in Nederland verschillende rechtsvormen die op jou van toepassing kunnen zijn.

Welke rechtsvorm past bij mij?

De meeste startende ondernemers kiezen voor een eenmanszaak, maar misschien past een andere ondernemingsvorm wel beter bij jouw bedrijf. Op deze pagina's lichten we de verschillende rechtsvormen uitgebreid toe:

Ben je nog aan het oriënteren? In dit artikel vind je een concreet overzicht van alle negen rechtsvormen.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.