6 vragen en antwoorden over het starten van een bedrijf

Bijgewerkt op 25 januari 2022
5 min  leestijd
5.966
Image
Zo start je een bedrijf

Overweeg je om een bedrijf te starten? Met een goede voorbereiding vergroot je de kansen op succes: volg deze checklist om een vliegende start te maken.

1. Hoe start ik een bedrijf?

Als je de onderneming inschrijft in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK) is de oprichting officieel.

Afhankelijk van de sector en je beroepsgroep kan het zijn dat je je ook moet registeren bij andere instanties, zoals een bedrijf- of productschap of pensioenfonds. De KvK of je brancheorganisatie kan hier meer over vertellen.

Rechtsvorm kiezen

In de meeste gevallen kunnen startende ondernemers hun bedrijf persoonlijk inschrijven bij de KvK, maar er zijn uitzonderingen. Dit hangt namelijk af van de rechtsvorm die je kiest. Als je een eenmanszaak, vennootschap onder firma of maatschap opricht, kun je de onderneming zelf inschrijven in het register.

Notaris

Bij een rechtspersoon, zoals een besloten vennootschap, naamloze vennootschap of stichting is dit een ander verhaal. In dat geval is de notaris de rechtspersoon die de onderneming inschrijft bij de KvK.

Bedrijfsnaam

Het is dus belangrijk om vooraf goed na te denken over de juiste rechtsvorm en een geschikte bedrijfsnaam.

Twijfel je of de naam die jij op het oog hebt teveel op een bestaand merk lijkt? Dit kun je controleren in het merkenregister van het BOIP (Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom).

  • Hoe vind je de bedrijfsnaam die écht bij jou past en aan alle regels voldoet? Download hier de gratis PDF over bedrijfsnamen en ontvang onze tips direct in je mailbox.

2. Moet ik mijn bedrijf aanmelden bij de Belastingdienst?

Nee, in principe niet. Wanneer je eenmaal bij de KvK bent ingeschreven, geeft de KvK jouw gegevens automatisch door aan de Belastingdienst. Wil je ook personeel aannemen of inhuren? Houd er dan rekening mee dat je dit direct bij je inschrijving bij de KvK moet aangeven.

Btw-identificatienummer

Nadat de Belastingdienst je inschrijving binnen heeft, krijg je automatisch een btw-identificatienummer om te communiceren met je klanten. Je krijgt ook een omzetbelastingnummer van de Belastingdienst waar je de btw-aangifte mee doet en de aangifte inkomstenbelasting.

Succesvol van start - stappenplan

Succesvol van start in 5 stappen

Het starten van een eigen bedrijf is een fantastische sprong in het diepe. Met ons stappenplan weet je zeker dat je niets vergeet en ga jij succesvol van start!
 

Aan de slag

3. Heb ik een ondernemingsplan nodig?

Als je de knoop hebt doorgehakt en ondernemer wilt worden, is het zaak om je zo goed mogelijk voor te bereiden op de start. Het schrijven van een ondernemingsplan, waarmee je de kansen, risico's en potentiële klanten in kaart brengt, helpt je daarbij.

Startkapitaal vergaren

Een businessplan is in veel gevallen ook noodzakelijk als je aanvullende financiering nodig hebt, omdat banken en andere investeerders mede aan de hand van een bedrijfsplan bepalen of ze startkapitaal willen verstrekken.

Maar ook als je geen financiering nodig hebt om te kunnen starten met je bedrijf, is het schrijven van een bedrijfsplan een goede manier om meer vorm te geven aan je ideeën.

Tijdens het maken van een ondernemingsplan word je gedwongen na te denken over de kansen en risico's en krijg je meer inzicht in de haalbaarheid van je plannen.

Leidraad voor bedrijfsvoering

De startfase van een bedrijf kan grillig verlopen en een businessplan moet je dan ook niet zien als een definitief document, maar als een leidraad voor je bedrijfsvoering, dat je naar omstandigheden aanpast. Bijvoorbeeld nu, tijdens de coronacrisis.

  • Moeite met het opstellen van een ondernemingsplan of gebrek aan een goed overzicht? Volg dan de 9 bouwstenen van het Business Model Canvas

4. Hoe kom ik aan klanten of opdrachtgevers?

Het vinden van voldoende klanten en opdrachtgevers is cruciaal voor iedere ondernemer, dus ook voor een starter. Het vinden van voldoende klanten en het uitbreiden van je netwerk is dan ook één van je belangrijkste taken als startende ondernemer.

Je kunt dit doel bereiken door zowel online als offline naar netwerkbijeenkomsten te gaan en acquisitie te plegen, maar bijvoorbeeld ook door een professioneel uitziende website te (laten) maken.

5. Waar ga ik werken?

De vraag die vrijwel iedere starter zich op een bepaald moment afvraagt: ga ik meteen op zoek naar een geschikte bedrijfslocatie of werk ik de eerste periode vanuit huis?

Ook deze beslissing is van meerdere zaken afhankelijk, bijvoorbeeld of je wel of geen personeel wilt aannemen en de bereikbaarheid en geschiktheid van je werkplek. Ontvang je bijvoorbeeld veel klanten, dan is thuiswerken geen goede optie.

Om die reden kiezen steeds meer zzp'er er bijvoorbeeld voor om een bureau te huren in een kantoor dat zij met andere zelfstandige professionals delen.

6. Heb ik een zakelijke rekening en verzekeringen nodig?

Na je inschrijving bij de KvK is het tijd om een zakelijke rekening te openen. Zakelijk bankieren is eigenlijk in alle gevallen aan te raden, omdat je zo jouw zakelijke en privéadministratie vanaf begin af aan goed uit elkaar kunt houden. 

Als starter krijg je bij de Rabobank aantrekkelijk Startersvoordeel. Je zakelijke rekening is bij ons de eerste 6 maanden gratis voor jou als startende ondernemer. Dat betekent geen kosten voor je zakelijke rekening, betaalpas én al je transacties in Nederland en SEPA-landen.

Zakelijke rekening voor zzp

Wist je dat Rabobank ook een speciale zakelijke rekening voor zzp'ers heeft? Met de flexibele Rabo ZZP Rekening hoef je geen vaste kosten te betalen, maar betaal je per transactie. Zo blijft een zakelijke rekening betaalbaar.

Verzekeringen

Het is verstandig om te kijken welke zakelijke en persoonlijke verzekeringen je moet afsluiten. Iedere onderneming (en ondernemer) is anders en dat geldt ook voor de bijbehorende risico's. Over het algemeen zul je in ieder geval een aantal persoonlijke verzekeringen en bedrijfsverzekeringen moeten afsluiten.

Tip! Heb je je zakelijke rekening met Startersvoordeel geopend? Dan kun je ook een Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB) afsluiten. Je betaalt dan de eerste 6 maanden géén premie als startende ondernemer.

Arbeidsongeschiktheidsverzekering

Denk bijvoorbeeld aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering of een pensioenregeling. Neem je straks personeel in dienst? Dan zul je ook voor je werknemers goede secundaire arbeidsvoorwaarden moeten opstellen. 

ZZP rekening

De Rabo ZZP rekening, ideaal voor zzp'ers

Betaal alleen voor wat je gebruikt, zonder vaste kosten. 
Bekijk de voordelen

Meer over rechtsvorm

Meer over rechtsvorm