Alles over het oprichten van de eenmanszaak in 2023

Bijgewerkt op 10 augustus 2023
11 min  leestijd
1.212
Auteur: Redactie
Alles over de eenmanszaak

Wil jij een eenmanszaak oprichten? Het is veruit de meest gekozen rechtsvorm door startende ondernemers. In dit artikel beantwoorden wij de belangrijkste vragen over de eenmanszaak.

In dit artikel: 5 vragen en antwoorden over de eenmanszaak. Wil je direct naar een vraag (én antwoord), klik dan op één van de onderstaande vragen:

  1. Wat is een eenmanszaak?
  2. Hoe kan ik een eenmanszaak oprichten?
  3. Kan in een eenmanszaak maar één persoon werken?
  4. Hoe werkt aansprakelijkheid?
  5. Welke belastingen zijn van toepassing?

1. Wat is een eenmanszaak?

Een eenmanszaak is een bedrijf waarvan één persoon de eigenaar is. Als eigenaar ben je in dit geval volledig verantwoordelijk voor de onderneming. De eenmanszaak heeft dus geen rechtspersoonlijkheid. Het is een economische activiteit van de natuurlijke persoon (jij dus) achter het bedrijf.

Dat je een eenmanszaak hebt, zegt iets over de juridische status van je bedrijf. Het is de rechtsvorm die je gekozen hebt. Jij bent als enige verantwoordelijk (en aansprakelijk) voor je bedrijf. Je kunt dus als eenmanszaak óók personeel aannemen; je hoeft je  rechtsvorm niet te wijzigen wanneer je met jouw eenmanszaak personeel aan wilt nemen.

Voordelen van een eenmanszaak

Een eenmansbedrijf twee belangrijke voordelen:

  1. Een eenmanszaak is snel en eenvoudig op te richten.
  2. Je hebt in veel gevallen recht op belastingvoordeel. Denk hierbij aan de zelfstandigenaftrek, startersaftrek en de mkb-winstvrijstelling.

Nadeel van een eenmanszaak

Een nadeel van deze rechtsvorm is dat je met jouw privévermogen aansprakelijk bent voor eventuele schulden die je maakt met het bedrijf. Dat betekent dat een faillissement óók financiële gevolgen heeft voor jou als privé-persoon. Kijk voor meer informatie over de aansprakelijkheid bij punt 4.

Wil jij weten welke rechtsvorm het beste bij jou en jouw bedrijf past? Doe de test!

2. Hoe kan ik een eenmanszaak oprichten?

Vóórdat je kunt starten met jouw eenmanszaak is het altijd zaak dat je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel (KvK). Als rechtsvorm is de eenmanszaak veruit de populairste bedrijfsvorm.

Stap 1: Kamer van Koophandel

Het enige wat je hiervoor hoeft te doen, is langsgaan bij de KvK en de nieuwe onderneming inschrijven in het Handelsregister. Dit kost je eenmalig € 75.

Dit zijn zakelijke kosten en mag je dus aftrekken van de belasting. Waarschijnlijk is dit je eerste aftrekpost als zelfstandig ondernemer! Na je inschrijving ontvang je direct een KvK-nummer. Wanneer je je inschrijft bij de KvK worden deze gegevens automatisch doorgegeven aan de Belastingdienst.

  • In dit artikel lees je alles over (het aftrekken van) bedrijfskosten

Je bijbehorende btw-id en omzetbelastingnummer volgen enkele dagen later per post, wanneer jouw gegevens zijn verwerkt door de Belastingdienst. Je hoeft je dus niet zelf in te schrijven bij de Belastingdienst, dat regelt de KvK.

Check eerst even bij het KvK-kantoor in jouw regio of je van tevoren een afspraak moet maken. Dat is meestal het geval.

Stap 2: Ondernemingsplan schrijven

Vervolgens is het van belang dat je aan de slag gaat met jouw ondernemingsplan. Een goed ondernemingsplan schrijven is de eerste stap naar een succesvolle start van jouw bedrijf. Andere namen die hiervoor worden gebruikt, zijn onder andere 'businessplan' en 'bedrijfsplan'. Hierin zet je jouw ideeën uiteen en breng je kansen en obstakels zo goed mogelijk in kaart.

Vind je het lastig om een goed ondernemingsplan te schrijven? Raadpleeg dan de 13 tips van Rabobank: zodat jij stapsgewijs het fundament voor joúw bedrijf neer kan zetten. 

Stap 3: Goede voorbereiding voor eenmanszaak

Hoewel het inschrijven zo gedaan is, moet je de start zo goed mogelijk voorbereiden. Dit is een namelijk de belangrijkste fase in de aanloop naar de oprichting van jouw onderneming.

Business Model Canvas invullen

Het Business Model Canvas (BMC) is een ideaal hulpmiddel om je bedrijfsplan nog eens na te lopen. Aan de hand van 9 bouwstenen breng je al jouw bedrijfsaspecten in kaart en dit biedt een snel overzicht of jouw strategie nog klopt.

Het grootste voordeel van het BMC is dat je na het invullen direct ziet wat je plannen zijn. Een ander voordeel is dat je ook ziet waar er nog gaten zitten, waar er ruimte voor groei is en waar nog winst te behalen valt.

Stap 4: Onderzoek je branche

Kijk goed naar ontwikkelingen in jouw branche en regio. Ben jij de derde masseur in de straat die een praktijk aan huis gaat openen? Dan kun je misschien beter uitwijken naar een andere locatie. Oftewel: bekijk goed wat voor concurrentie je in de buurt heb zitten en bedenk goed wat jouw onderscheidende factor zou kunnen zijn. 

Stap 5: Open een zakelijke rekening

Een zakelijke rekening is niet wettelijk verplicht, maar in de meeste gevallen wel noodzakelijk. Door bij jouw start meteen een zakelijke rekening voor zzp'ers te openen, houd je privé en zakelijk gescheiden. Dat maakt je administratie een stuk makkelijker en overzichtelijker.

Tip: Bij de Rabo ZZP Rekening heb je geen maandelijkse vaste kosten: je betaalt alleen € 0,39 per overboeking

Stap 6: Zet een zakelijke administratie op

Je kunt als ondernemer niet vroeg genoeg beginnen met het opzetten van een gedegen administratie. Zet je administratie op met deze gratis handleiding.

Wil je jouw zakelijke rekening koppelen aan een boekhoudpakket? Met de Rabo BoekhoudKoppeling kun je eenvoudig betaalopdrachten, informatie over saldi en diverse transacties over en weer uitwisselen. Zo heb je overal toegang tot je actuele zakelijke administratie.

3. Kan in een eenmanszaak maar één persoon werken?

Nee, dat hoeft niet. Het woord eenmanszaak is in die zin een beetje misleidend: als eigenaar van een eenmansbedrijf mag je namelijk best personeel in dienst nemen.

Besef dat je als werkgever ook aan een aantal minder vrijblijvende verplichtingen moet voldoen: 

  • Het betalen van loonheffingen over het salaris van je werknemers.
  • Het bijhouden van alle gegevens voor de personeelsadministratie heeft ook consequenties voor jouw eigen administratie.

Dit hoeft geen problemen op te leveren, maar denk hier goed over na. Is het echt logisch om iemand in dienst te nemen? Of kun je de klus wellicht beter (eenmalig) uitbesteden aan een zzp'er?

4. Hoe werkt de aansprakelijkheid voor eenmanszaken?

Juridisch gezien wordt er in de eenmanszaak geen onderscheid gemaakt tussen het privé- en zakelijk vermogen. Met andere woorden: als eigenaar van een eenmanszaak ben je dus zelf aansprakelijk voor eventuele schulden. Dat betekent dat deze kosten op jouw privévermogen kunnen worden verhaald.

Bij een faillissement bestaat de kans dat je zelf moet opdraaien voor de kosten. Dat kan een belangrijk risico zijn.

Heb je geen huwelijkse voorwaarden? Dan draait je partner ook op voor jouw zakelijke schulden. Zijn er direct veel financiële risico's? Informeer dan of een bv niet verstandiger is. Lees meer over aansprakelijkheid in onze gratis whitepaper over aansprakelijkheid

Keuze voor de juiste rechtsvorm

Er zijn nog een aantal andere factoren die van belang kunnen zijn in de keuze voor een eenmanszaak, óf een andere rechtsvorm. Denk na over de volgende drie componenten: 

  1. Winst: verwacht je in het eerste jaar al een hoge winst? Vanaf ongeveer € 100.000 - € 200.000 is een bv vaak aantrekkelijker. 
  2. Alleen of samen: bij samen ondernemen is een bv of vennootschap onder firma (vof) vaak gemakkelijker. We leggen ze hieronder verder uit
  3. Niet persoonlijk aansprakelijk: als je liever niet persoonlijk aansprakelijk wilt zijn, kun je ook voor een besloten vennootschap (bv) kiezen. 

Besloten vennootschap

Sommige zzp'ers twijfelen of ze in plaats van een eenmanszaak moeten kiezen voor een besloten vennootschap (bv). Het verschil is dat je een eenmanszaak persoonlijk aansprakelijk bent bij een faillissement en bij een bv niet.

Als startende ondernemer heb je waarschijnlijk meer belastingvoordeel bij een eenmanszaak dan bij een bv. Hoe meer winst je maakt (boven de € 100.000 per jaar), hoe interessanter het wordt om een bv op te richten. 

Wanneer je in eerste instantie kiest voor een eenmanszaak, kun je deze later moeiteloos omzetten naar een bv.

Vennootschap onder firma (vof)

Je kunt ook kiezen voor het oprichten van een vennootschap onder firma (vof). Een vof heeft op het eerste gezicht veel overeenkomsten met een eenmanszaak.

Toch is er wel een belangrijk verschil. Een eenmanszaak heeft één eigenaar, terwijl er bij een vof altijd sprake moet zijn van meerdere eigenaren.Het is de bedoeling dat alle vennoten iets inbrengen in de onderneming. Vaak is dit een geldbedrag, maar soms ook goederen of arbeidsure

5. Welke belastingen moet ik met mijn eenmanszaak betalen?

Iedereen in Nederland betaalt belasting. Ook als eigenaar van een eenmanszaak ben je verplicht om belasting af te dragen. Je moet in ieder geval rekening houden met de inkomstenbelasting die je betaalt over de gemaakte winst van de onderneming, de bijdrage zorgverzekeringswet én de btw-aangifte.

Inkomstenbelasting

Iedere ondernemer moet er toch aan geloven: de aangifte inkomstenbelasting. Om je een handje te helpen, hebben we een stappenplan gemaakt waarmee we je door je allereerste aangifte loodsen.

Bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw)

Naast de inkomstenbelasting moet je ook rekening houden met de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw). Deze bijdrage wordt bij werknemers ingehouden door de werkgever of uitkeringsinstantie, maar als ondernemer moet je deze bijdrage zelf betalen.

Voor 2023 zijn de percentages van de Zvw:

    • Bijdrage Zvw die je betaalt: 5,43% (was 5,50% in 2022)
    • maximumbijdrage-inkomen in 2023 is € 66.956 (was in 2022 € 59.706).

    Btw-aangifte eenmanszaak

    Vaak krijg je daarnaast te maken met de btw-aangifte. Dit is de belasting die je als ondernemer over je omzet betaalt. Soms hoef je als starter op jaarbasis echter nog maar weinig (of helemaal geen) btw af te dragen.

    Kleineondernemersregeling

    Verwacht je een maximale omzet van € 20.000 per jaar? Dan kom je wellicht in aanmerking voor de Kleineondernemersregeling (KOR), waardoor je minder of zelfs géén btw hoeft af te dragen. 

    Als je aan de volgende voorwaarden voldoet, kun je je bedrijf aanmelden voor de KOR:

    • Je bent ondernemer voor de btw. Je bent btw-ondernemer als je zelfstandig een beroep of bedrijf uitoefent 
    • Je bedrijf is in Nederland gevestigd, of je hebt hier een vaste inrichting
    • Je hebt een maximale omzet van € 20.000 per kalenderjaar 

    Let op: omdat je geen btw meer afdraagt, mag je dus ook géén btw aftrekken als je gebruikmaakt van de KOR. 

    Zelfstandigenaftrek en startersaftrek in 2023

    Naast de bovenstaande verplichtingen maak je als startende ondernemer ook aanspraak op belastingvoordeel. Zo kun je net als andere ondernemers gebruik maken van de zelfstandigenaftrek. De eerste drie jaar kun je ook profiteren van extra voordeel via de startersaftrek.

    In 2023 bedraagt de zelfstandigenaftrek € 5.030. De startersaftrek is een vast bedrag van € 2.123.

    De zelfstandigenaftrek is ooit bedacht om de zelfstandige ondernemers een fiscale tegemoetkoming te geven. Hierdoor betaal je dus minder belasting. Jarenlang was deze aftrekpost een vast bedrag van € 7.280 per jaar, maar sinds 2020 wordt de zelfstandigenaftrek stapsgewijs afgebouwd.

    Let op het urencriterium 

    Om gebruik te mogen maken van de zelfstandigenaftrek, moet je wel gezien worden als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Daarvoor moet je bijvoorbeeld 1.225 uur per kalenderjaar aan je bedrijf besteden.

    Controleer goed of je voor de Belastingdienst als ondernemer wordt gezien.

    Mkb-winstvrijstelling

    De derde aftrekpost, waar vrijwel alle ondernemers gebruik van kunnen maken, is de mkb-winstvrijstelling. Met de mkb-winstvrijstelling trek je 14% van je winst (na de zelfstandigen- en startersaftrek) af.

    Boekhouding zelf doen of uitbesteden?

    Als de administratie een struikelblok is of je geen tijd hebt om je hierin te verdiepen, kun je overwegen om de belastingaangifte uit te besteden aan een accountant of boekhouder. 

    Dat kost natuurlijk wel geld, maar kan je ook geld opleveren. Je boekhouder weet namelijk van welke aftrekposten en kortingen jij gebruik kunt maken.

    Lees hier hoe je een overzichtelijke administratie opzet

    ZZP rekening

    De Rabo ZZP rekening, ideaal voor zzp'ers

    Betaal alleen voor wat je gebruikt, zonder vaste kosten. 
    Bekijk de voordelen

    Veelgestelde vragen over de eenmanszaak

    • Hoe kun je een eenmanszaak beginnen? Stel, je wilt graag een eenmanszaak starten, maar weet niet zo goed waar je moet beginnen. Dan ben je bij IkGaStarten op het juiste adres. Hier vind je alle belangrijke informatie over een eenmanszaak beginnen op een rij.
    • Hoe kun je zzp'er worden? Wil je als zzp'er voor jezelf beginnen? Als zelfstandige zonder personeel heb je veel vrijheden, maar moet je ook een aantal zaken goed regelen. Denk bijvoorbeeld aan belastingen en administratie. Zzp'er worden doe je zo!
    • Eenmanszaak of bv, wat is handiger? Veel zzp'ers twijfelen of ze beter kunnen kiezen voor de eenmanszaak of bv. Een belangrijk verschil is dat je met een eenmanszaak persoonlijk aansprakelijk bent, bij de bv niet. Welke vorm belastingtechnisch gunstiger is, hangt af van je winst. Tip: je kunt later ook nog je eenmanszaak omzetten naar een bv.
    • Is eenmanszaak hetzelfde als zzp? Nee, eenmanszaak is niet hetzelfde als zzp. De eenmanszaak is een rechtsvorm, terwijl zzp een omschrijving is van je manier van werken. Goed om te weten: als eenmanszaak kun je personeel in dienst nemen, een zzp'er (zelfstandige zonder personeel) per definitie niet

    Meer over zzp

    Meer over zzp
    ZZP rekening

    Breng je financiële administratie op orde voor 2023

    Makkelijk onderscheid maken tussen privé en zakelijke uitgaven? Met de Rabo ZZP rekening start je laagdrempelig met weinig kosten: je betaalt alleen voor wat je gebruikt.

    Sluiten