Freelancen, freelancer

Freelancer worden: zo doe je dat

Beginnen met freelancen? Met de tips over o.a. je ondernemingsplan, de belasting en KvK zet je vandaag nog de eerste stap. 

Hoe word je freelancer?

Dat is meestal minder moeilijk dan je denkt. Iedereen die wil starten als freelancer, begint bij de basis: je kiest een rechtsvorm en schrijft je in bij de Kamer van Koophandel. Dan krijg je direct een KvK-nummer. Als je btw-plichtig bent, krijg je ook gelijk een btw-nummer. 

Je kunt overigens ook als freelancer starten zonder officiële inschrijving in het Handelsregister van de KvK. Iedereen mag namelijk een opdracht uitvoeren en een factuur naar een klant sturen. Bijvoorbeeld een klus die je uitvoert naast jouw baan in loondienst.

De inkomsten vallen dan voor de belasting alleen onder overige werkzaamheden (verderop in dit artikel lees je meer over de fiscale regels).

Is het schrijven van een ondernemingsplan nodig?

Niet verplicht, maar wel verstandig: het schrijven van een ondernemingsplan. Met dit bedrijfsplan breng je namelijk de kansen, concurrenten en potentiële klanten van jouw onderneming in kaart.

Beschrijf in je plan welke producten en of diensten je gaat aanbieden en waar je je gaat vestigen.

Heb je moeite hebt met het schrijven van een businessplan, weet je niet weet waar je moet beginnen of wil je een ander ondernemingsplan naast jouw document leggen (ter vergelijking)? Download dan hier gratis een van onze voorbeeldplannen

Hoe zet ik een administratie op?

Als freelancer krijg je met verschillende regels te maken en het bijhouden van de administratie is er daar één van. Je moet alle gegevens uit jouw zakelijke administratie zeven jaar lang bewaren. Denk daarbij aan facturen en offertes, bankafschriften en de urenregistratie.

Het openen van een zakelijke rekening is een goede manier om jouw zakelijke en privé-uitgaven te scheiden.

Het opzetten van een overzichtelijke administratie is niet alleen een verplichting van de Belastingdienst, maar geeft jou ook inzicht in jouw financiële positie.

Het openen van een zakelijke rekening is dan ook een goede manier om jouw zakelijke en privé-uitgaven en –inkomsten te scheiden.  

De kosten zijn fiscaal aftrekbaar. Met een zakelijke rekening zie je bovendien direct hoe jouw bedrijf financieel ervoor staat: de zakelijke inkomsten en uitgaven staan netjes gerangschikt, zonder dat je eerst de kosten van privé-uitgaven moet wegstrepen.

En als je een boekhouder gaat inhuren, hoeft die straks niet eerst die privé-vakantie of de wekelijkse boodschappen uit je bankafschriften te filteren.

Hoe kan ik het beste acquisitie plegen?

Als je eenmaals als freelancer bent begonnen, wil je natuurlijk zo snel mogelijk klanten vinden. Opdrachten komen meestal niet vanzelf naar starters toe. Je zult dus zelf actief acquisitie moeten plegen. 

Een van de manieren om nieuwe klanten of opdrachtgevers aan te trekken is door te netwerken. Dit kan zowel fysiek als online. Word actief in de juiste Facebook- en LinkedIngroepen, bezoek bijeenkomsten in jouw regio of woon actief startersavonden en workshops bij. Check onze Startersagenda voor een overzicht actuele events.

Jouw bestaande netwerk is overigens minstens zo belangrijk om nieuwe opdrachten binnen te halen. In veel beroepen of branches krijgen freelancers opdrachten via een aanbeveling van een collega of opdrachtgever. Laat dus overal waar je komt of werkt een goede indruk achter. 

Wat kan ik met social media?

Meer dan je denkt. Als startende ondernemer is het gebruik van social media in de meeste sectoren een must. Er zijn verschillende social media-kanalen om binnen- en buitenland kennis te laten maken met jouw producten of diensten. 

Denk hierbij aan Twitter, Facebook of Instagram, waarmee je berichten en foto's over je bedrijf kunt delen en meer naamsbekendheid kunt genereren. Deze vorm van marketing kost niets, het is voornamelijk een investering in tijd.

Op LinkedIn kun je direct contact maken met potentiële klanten en opdrachtgevers.

Het belangrijkste kanaal voor starters is het virtuele netwerkplatform LinkedIn. Hier kun je direct contact maken met potentiële klanten, opdrachtgevers of netwerkrelaties. Naast je persoonlijke profiel, kun je als ondernemer ook een aparte bedrijfspagina (showcase pagina) aanmaken. 

Klanten of potentiële nieuwe opdrachtgevers kunnen hier jouw profiel bekijken. Grote bedrijven tonen voornamelijk vacatures of nieuwe producten, maar voor startende ondernemers is dit ook de ideale plek om jouw dienstverlening tentoon te stellen. 

Het voordeel van een openbaar LinkedIn-profiel is dat deze pagina ook verschijnt in de zoekmachines en je daardoor sneller online vindbaar wordt.

Wat ben ik: freelancer of ZZP'er?

De termen freelancer en ZZP'er worden nogal eens door elkaar gebruikt, maar komen op hetzelfde neer: een zelfstandig ondernemer. Het verschil in gebruik van de naam zit 'm voornamelijk in de sector of branche waarin de zelfstandigen werkzaam zijn.

Een journalist of communicatiespecialist noemt zich vaak freelancer, terwijl zelfstandigen in de bouw, taxichauffeurs of kappers liever bekendstaan als ZZP'er. 

Freelancers en ZZP'ers hebben geen aparte rechtsvorm: de Belastingdienst kijkt alleen naar of jij ondernemer bent voor de belasting.

Voor de Belastingdienst maakt het niet uit hoe je jezelf noemt: de term freelancer of ZZP'er is namelijk geen rechtsvorm.

De meeste freelancers kiezen voor de oprichting van een eenmanszaak, zo blijkt uit cijfers van het CPB en dan met name in de zakelijke dienstverlening. Tegelijkertijd kan een freelancer ook eigenaar zijn van een bv. 

De Belastingdienst kijkt dus niet naar de term freelancer of ZZP'er: zij kijkt alleen naar het feit of je ondernemer voor de belasting bent. Oftewel: voldoe jij aan de voorwaarden die bij het zelfstandig ondernemerschap horen? Als dat zo is, heb je ook recht op de bijbehorende fiscale voordelen. 

Wat zijn de gevolgen voor mijn belastingaangifte?

Als je als freelancer werkt en door de Belastingdienst niet wordt gezien als ondernemer, vallen jouw verdiensten onder 'resultaat uit overige werkzaamheden'. Omdat op deze inkomsten nog geen loonheffing is ingehouden, moet je hierover achteraf nog de belasting betalen.

Inloopmoment bij de Rabobank

Leuke events voor starters 

Bij de Rabobank kun je terecht voor inloopmomenten en workshops. Benieuwd naar wat er binnenkort plaatsvindt in jouw regio?

Bekijk de agenda

Volgens de fiscus ben jij dan een zogenoemde resultaatgenieter. Dat houdt in dat het resultaat wordt berekend alsof je ondernemer bent.

Recht op bekende aftrekposten, zoals de zelfstandigen- of investeringsaftrek, heb je in dat geval niet.

Beoordeelt de Belastingdienst jou wél als ondernemer voor de Belastingdienst?

Dan krijg je met specifieke fiscale regels voor ondernemers te maken en vallen jouw inkomsten onder 'winst uit onderneming'. 

Om van deze aftrekposten te kunnen profiteren, moet je nog steeds aan een aantal belangrijke criteria voldoen. Zo kijkt de fiscus onder andere naar of je:

  • voldoende winst maakt
  • meerdere opdrachtgevers hebt
  • jouw bedrijf voldoende promoot (denk aan een eigen website of het plaatsen van advertenties), ondernemersrisico loopt 
  • genoeg uren in jouw bedrijf stopt (er geldt een minimaal urencriterium van 1225 uur per jaar) 


De fiscus kijkt voor deze uren niet alleen naar de daadwerkelijke arbeid, maar telt bijvoorbeeld ook reistijd, studietijd, acquisitie en tijd die je kwijt bent met het bijwerken van je administratie mee. Lees hier hoe het precies zit met de inkomstenbelasting voor ondernemers.

Ook interessant voor jou

Freelancer worden? Dit zijn de aandachtspunten
Checklist: alles over de btw-aangifte
Zelfstandigenaftrek en startersaftrek: zo zit dat
Dit zijn de belangrijkste aftrekposten voor ZZP'ers
Hoe hebben andere starters het aangepakt? Lees onze Startersverhalen

Bijgewerkt op: 21-11-2017

Wat vind je van dit artikel?

x2
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Om afspraken tussen vennoten vast te leggen, stel je een vennootschapscontract op. Wat staat hier allemaal in en hoe maak je zo’n contract? In dit artikel leggen we uit welke stappen je moet volgen voor het opstellen van een vennootschapscontract.

samenwerken vennootschap
samenwerken vennootschap

Rechtsvorm

Een van de eerste dingen die je doet als je een bedrijf wilt starten, is nadenken over een geschikte ondernemingsvorm. Er zijn in Nederland verschillende rechtsvormen die op jou van toepassing kunnen zijn. De meeste startende ondernemers kiezen voor een eenmanszaak, maar misschien past een andere ondernemingsvorm wel beter bij jouw bedrijf. Op deze pagina's lichten we de verschillende rechtsvormen uitgebreid toe:


Een concreet overzicht van alle ondernemingsvormen vind je in het artikel Rechtsvormen: welke handelsvorm past bij jou? En kijk ook eens naar dit handige overzicht van de Kamer van Koophandel (PDF-bestand).

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.