SEO Trends 2018

SEO-trends 2018: vindbaar in Google

Van mobile only tot longtail-zoekwoorden en voice search: zo wordt jouw website of webshop nog beter gevonden in 2018. 

SEO-trends 2018: vergroot je vindbaarheid op Google

Typ een zoekterm in op Google en de eerste vier zoekresultaten bestaan tegenwoordig uit advertenties. Vervelend, maar een feit. En dit gaat ten koste van het aantal bezoekers op jouw website.

Waar je vroeger met gerichte SEO-teksten jouw website tot de hoogste plaatsen op Google kon ‘ranken’, ben je nu bij voorbaat ‘veroordeeld’ tot plek 5. Op z’n gunstigst.

Toch is het belangrijk om, ondanks de advertenties, zo hoog mogelijk in de ranking te eindigen. Hoe meer bezoekers, hoe meer klanten, hoe meer je verkoopt, hoe meer omzet je behaalt, hoe succesvoller je wordt, hoe meer… Kortom, we zetten de belangrijkste SEO-trends voor 2018 voor je op een rij.

Mobiele first: je site op smartphones

Dé belangrijkste trend is een goed werkende mobiele versie van je website. Al kunnen we het eigenlijk al geen trend meer noemen, want het is een onmisbare factor.

Deze ontwikkeling zette zich al een paar jaar geleden in. Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om op internet te zoeken naar informatie en dit neemt alleen maar toe.

Sterker: Google gaat dit jaar met een mobile first index werken en daarmee verdwijnt de desktop index naar het tweede plan. De ranking van mobiele pagina’s wordt leidend.

Dat betekent dus dat je jouw website zo snel mogelijk mobile responsive maakt, zodat de informatie op verschillende apparaten goed zal worden weergegeven. Een handige tool is de ‘mobielvriendelijke test’-tool van Google. Hier kun je checken hoe waardevol Google jouw website vindt voor mobiele gebruikers. 

Enkele criteria waar de zoekmachine een groot rood kruis doorzet:

  • klikbare elementen (linkjes) die te dicht bij elkaar staan
  • tekst te klein om te lezen
  • content breder dan het scherm
  • gebruik van Flash

Zoekwoord: wat is hét woord van je tekst?

Ook een blijver is de noodzaak om te analyseren op welke woorden je primair gevonden wilt worden. En of dit ook het woord is dat mensen intikken als ze jouw dienst of product zoeken. Welke zoekterm gebruiken mensen het meest? En gebruiken ze wel de woorden die jij denkt dat ze gebruiken? Je kunt dit als startende ondernemer eerst op intuitie doen en door bijvoorbeeld te kijken wat Google aan automatische voorstellen doet bij een term: 

Google-keyword-tool

Je kunt zoekwoorden vinden door klanten te vragen wat ze zouden intikken, maar ook via de Google keyword-tool (moet je wel een Adwords-account voor aanmaken). Je ziet dan een indicatie van het zogenaamde 'zoekvolume', dus het aantal keer dat er naar dit woord gezocht wordt. Helaas geeft Google alleen hele globalere cijfers aan gebruikers die geen hele grote adverteerders zijn. Via Google Trends kun je zien welke woorden of woordgroepen populair zijn. Kijk daar regelmatig naar en anticipeer op die onderwerpen door goede content te maken.

Betaalde tools

Er zijn ook veel betaalde tools die je een nauwkeuriger inzicht geven in zoekwoorden en volumes. Die kosten meestal € 500 a € 600. Dit is aantrekkelijk als je echt veel met SEO bezig bent, maar voor startende ondernemers meestal (nog) niet zo relevant. 

Focuszoekwoord

Een goede zoekwoordenanalyse is het beginpunt voor goede content. Heb je die woorden gevonden? Dan ga je die natuurlijk vaak en strategisch gebruiken. Gebruik er in een artikel niet te veel, maar kies er een waar je echt op concentreert: je focuszoekwoord.

Waar zet je het belangrijkste zoekwoord of de belangrijkste zoekwoorden?

  1. Paginatitel
    Zet het zoekwoord het liefst vooraan.
  2. Webpagina (url)
    Zet ook hier het zoekwoord liefst vooraan.
  3. Headers en tussenkopjes
    Gebruik daarvoor altijd de juiste 'tags' voor de stijl, zoals H2. Dit kun je vaak selecteren in het CMS bij 'stijlen' of 'paragraaf'. Dit is beter dan een kopje gewoon 'bold' maken.
  4. Tekst
    Overdrijf het niet. Iedere tussenkop met hetzelfde zoekwoord (bijvoorbeeld zakelijke rekening) schrikt niet alleen de lezer af, maar ook Google. Gebruik synoniemen om de tekst leesbaar te houden.
  5. De tags van foto’s en video’s
  6. De 'metadescription'
    Dit is de tekst die je ziet op de resultatenpagina van Google. Vaak heb je hier in je CMS een apart veld voor dat zo heet of 'beschrijving'. Zie hieronder voor extra uitleg. 

Belangrijk om te onthouden: je schrijft dan wel deels voor Google om zo hoog mogelijk in de ranking te komen, maar je primaire doelgroep is de lezer. Verhalen waarin je struikelt over de zoektermen en synoniemen, zijn onleesbaar. Google rankt je ook lager als blijkt dat je teksten niet relevant zijn voor bezoekers (bijvoorbeeld: ze komen niet terug of blijven kort). Het is soms lastig balanceren op dit koord, maar door veel te schrijven of (tijdelijk) een professional in te huren, vind je hier vanzelf een goed evenwicht in.

Meta-description

Een van de belangrijkste metatags is het schrijven van een relevante description, dit is de tekst die vaak in Google verschijnt onder de zoekresultaten. Deze tekst is een korte omschrijving van het artikel, die uitnodigt om te gaan lezen.

Verplaats jezelf constant in een gemiddelde bezoeker en probeer te bedenken waarom hij jouw website bezoekt. Wat zoekt hij, waarom en vindt hij bij jou de juiste informatie? Geef in jouw teksten antwoord op deze vraag en voeg een oproep (call-to-action) toe, zoals 'Klik en profiteer van 30% korting'. 

Longtail-zoekwoorden

Combinaties van zoekwoorden - in jargon: longtailzoekwoorden - zijn ook een trend. Hiermee kun je namelijk ook beter inspelen op concrete zoekacties van mensen die googlen. Denk aan iemand die zoekt op: 'Is btw op benzine aftrekbaar?’ in plaats van ‘benzine aftrekbaar’. Deze veelvoorkomende langere zoektermen kun je in de tekst verwerken, door bijvoorbeeld vragen als tussenkop (header, de stijl heet meestal 'H2') te maken.

Handige combinaties hangen ook af van het primaire doel waarvoor mensen op je site komen en wat jij graag wilt dat ze doen. Bijvoorbeeld: 

  • Iets kopen: combinaties met prijs, kleur of maat.
  • Informatie zoeken: combinaties met vragen 'hoe kan ik...' 'wat is' 'waarom moet ik'?
  • Vergelijken: combinaties met 'review', 'ervaring', 'beste koop'

Je kunt via zoekwoordenanalyse uitzoeken welke combinaties bij jou zoekwoorden vaak voorkomen. Het gemakkelijkste is dit met een online SEO-tool. 

Longtailzoekwoorden leveren bezoekers op die precies weten wat ze willen. Maak je content ook relevant. Geen doorwrochte epistels, die mooi rond geschreven zijn, waarbij de slotalinea teruggrijpt op de eerste alinea. Maar echt in dienst van de bezoeker/lezer van jouw website: hij zoekt een antwoord op zijn vraag en die geef jij. Ook dit vergroot de relevantie van je teksten. 

Zoek een zoekwoord zonder advertenties

Goed om te weten: op sommige longtail-woorden wordt nog niet geadverteerd of staat soms maar 1 Google-advertentie. Grijp die kans en zorg dat je goed gevonden wordt op combinaties van woorden waar mensen wel op zoeken, maar waar adverteerders nog geen gebruik van maken.

Gesproken zoekopdrachten

Deze trend zal de komende jaren alleen maar toenemen door de gesproken zoekopdrachten; de zogenaamde ‘voice search’.

Met de opkomst van virtuele assistenten als Siri, Cortana, Google Assistent en Alexa neemt ook de voice search een digitale vlucht. Steeds meer jongeren spreken de zoekopdracht in op Google, in plaats van te typen.

Gesproken zoekopdrachten zijn langer dan getypte opdrachten. Niemand zegt: ‘voordelen zakelijke rekening’. Maar: ‘Wat zijn de voordelen van een zakelijke rekening?’ Ook is vraag vaak lokaal: 'Siri, ik wil op zangles in Hoofddorp'.  

Snack: dit is de stem van Siri

Backlinks en social media-links

Een belangrijke manier om jouw vindbaarheid te verbeteren is dat andere websites naar jouw website linken, ofwel backlinks.

Dé manier om deze verwijzingen te verkrijgen is door kwalitatief goede content te plaatsen. Google kijkt ook naar de website waar de verwijzing vandaan komt.

  • Is de kwaliteit van deze site goed?
  • Is de site populair (de ranking)?
  • Is er een verband tussen de sites? Ofwel: is het linken relevant voor bezoekers? 

Sommige ondernemers die starten met SEO, vragen in hun omgeving of bij andere ondernemers om backlinks. Vaak is het beter om je energie te steken in geweldige content, die mensen graag delen met hun bezoekers, volgers en fans. Let op: kies niet voor betaalde, niet-relevante links. Dat kan nadelig zijn voor je ranking (hoe hoog je in Google komt).

Visuele content: verrijk je verhalen

Foto's, filmpjes, infographics of mooi opgemaakte quotes vergroten de kans dat mensen meer betrokken raken bij je content. En dat waardeert Google. Denk aan online video om de content op jouw website verrijken. Van het embedden van video's van anderen (YouTube, Vimeo etc) tot eigen vlogs. 

Youtube is na Google de grootste zoekmachine en met de toename van het smartphonegebruik én het gegeven dat veel jongeren YouTube gebruiken is dit een belangrijk medium voor SEO geworden. Het werkt twee kanten op. Als je een video van YouTube in jouw pagina laadt (embed), verhoogt dit de kans op een betere ranking bij de zoekresultaten in Google. Ben je met eigen materiaal en goede zoekwoorden vindbaar in YouTube? Helemaal top voor beide zoekmachines. 

Bijgewerkt op: 07-12-2017

Wat vind je van dit artikel?

x9
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Bedrijf starten

Het starten van een eigen bedrijf is een leuk, maar ook intensief proces waarbij meer komt kijken dan je denkt. Wil je gaan beginnen in bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening, horeca, zorg of een andere sector? Dan vind je op IkGaStarten nuttige informatie en tips om goed van start te gaan. Enkele belangrijke stappen zijn:

  1. De laatste ontwikkelingen checken in jouw branche
  2. Het schrijven van een ondernemingsplan
  3. De inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK)
  4. Uitzoeken wat voor ondernemer je bent voor de belasting​
  5. Goed je administratie regelen? Overweeg het openen van een zakelijke rekening

Lees alle stappen in het artikel: zo begin je een eigen zaak.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.