Van de beursgenoteerde bedrijven heeft maar liefst tachtig procent inmiddels een duurzaamheidsstrategie; bij kleinere ondernemingen is dat iets minder dan 50 procent. De bedrijven die nog geen duurzaamheidsstrategie hebben, denken wel deze binnen enkele jaren te implementeren; zeven van de tien geeft daarvoor een termijn van maximaal vijf jaar aan. Een kwart wil ook wel iets doen met duurzaamheid, maar heeft hier geen tijdspad aan gekoppeld.
Kostenreductie
Bijna de helft van de ondervraagde directeuren en managers is er van overtuigd dat duurzaamheidsprogramma s bij zullen dragen aan de winst, ofwel door kostenreductie ofwel door een hogere winstgevendheid. Veel bedrijven weten wel wat ze op strategisch niveau moeten doen, maar hebben hulp nodig in het vormgeven van de strategische modellen en informatiesystemen.
Regelgeving
Dergelijke modellen zijn weer nodig om vast te stellen hoe effectief ze daadwerkelijk zijn in het reduceren van hun CO2-uitstoot, het kunnen vergelijken van hun plannen met die van de concurrentie en het optimaliseren van hun bedrijfsvoering om te voldoen aan de veranderende regelgeving.