Voor jezelf beginnen, maar waarin?

Bijgewerkt op 01 februari 2023
14 min  leestijd
173.953
Image
Starten zzp'er met zaak

Je wilt een eigen bedrijf starten, maar waarin? Zoek uit wat je leuk vindt, waar je goed in bent en waar vraag naar is. Droomde je altijd al van een succesvolle onderneming en wil je je eigen bedrijf beginnen? Of wil je juist langzaam groeien en kijken hoe ver je komt? In dit artikel helpen we je op weg. 

Start eigen bedrijf: ideeën nodig?

Je wilt voor jezelf beginnen, maar je weet nog niet waarin? Lastig! We helpen je graag op weg met onderstaande tips en ideeën voor je eigen bedrijf. Benieuwd naar een specifiek onderdeel? Klik op de link en ga direct naar een hoofdstuk.

  1. Wat vind je leuk?

  2. Hoe ontdek je wat je passie is?

  3. Wat zijn je sterke punten?

  4. Wat zijn je zwakke punten?

  5. Is er vraag naar jouw dienst of product?

  6. Ideeën voor het voeren van je merkidentiteit

  7. Succesvol voor jezelf beginnen

1. Wat vind je leuk? 

Als je voor jezelf wilt beginnen is dit de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen. Zonder plezier heeft ondernemen geen zin. Je houdt het niet vol als je het niet leuk vindt.

Je moet er je ziel en zaligheid in stoppen. De eerste maanden ben je waarschijnlijk bijna dag en nacht bezig met het opstarten van je bedrijf.

Basiszaken

Om een eigen bedrijf te starten zul je niet alleen de dingen moeten doen die je leuk vindt, maar ook bepaalde basiszaken voor elkaar moeten hebben. Denk aan: 

Wat is je motivatie voor het starten van een eigen bedrijf?

De ambitie om rijk te worden, is niet genoeg om een bedrijf te starten. En het is ook een illusie om te denken dat je snél rijk wordt van ondernemen. Zeker in de beginfase ben je vooral aan het investeren.

Ondernemen is vallen, opstaan en weer doorgaan. Je moet veel tijd en energie stoppen in je onderneming, dit lukt niet zonder bevlogenheid en de juiste motivatie.

Heb jij jouw verzekeringen voor 2023 goed geregeld?

Choices

2. Hoe ontdek je wat je passie is?

Volg je passie, is een veelgehoorde tip. Maar wat als je niet weet wat je passie is? Er is maar één manier om hier achter te komen: ga op onderzoek uit. Dat kan al heel eenvoudig met een beroepskeuzetest. Zie het als een eerste schifting, er wordt in ieder geval direct duidelijk wat je niet wilt.

Whitepaper Ondernemingsplan cover

Indruk maken met je bedrijfsplan?

Dat kan. Wij hebben alle ins & outs van een businessplan op een rijtje gezet. Maak in 10 stappen een ijzersterk ondernemingsplan.

Download gratis stappenplan

Eigen bedrijf: ideeën waarmee je aan de slag kunt

Heb je voor jezelf in kaart gebracht wat je leuk vindt, waar je goed in bent en weet je ook waarom je graag voor jezelf wilt beginnen? Dan kun je gaan onderzoeken of je ‘iets’ kunt vinden waarbij deze zaken perfect samenkomen. In dat geval heb je een gat in de markt gevonden.

Hoe je dat kunt aanpakken? Begin bijvoorbeeld met brainstormen. Pak pen en papier en schrijf alles op wat je kunt bedenken. Schakel je innerlijke criticus even uit. Het gaat er vooral om dat je ideeën krijgt, dat er ruimte in je hoofd ontstaat voor iets nieuws.

Soms kost het tijd om erachter te komen wat je nu precies wilt. Maar door je ideeën op papier te zetten, zet je je brein aan het werk en plant je alvast een zaadje.

Wat ook kan helpen? Lees verhalen of boeken over ondernemen. Luister podcasts. Wat doen andere freelancers, ondernemers of zzp’er bijvoorbeeld? En hoe zijn ze op het idee gekomen voor hun bedrijf?

Ideeën combineren

Kun je bepaalde talenten die je hebt combineren waardoor er een unieke combinatie van vaardigheden ontstaat voor je onderneming? Denk bijvoorbeeld aan een freelance tekstschrijver die ook kan illustreren of fotograferen. Of een coach die het liefst zijn of haar tijd in de natuur doorbrengt en wandelcoach kan worden.

Ideeën om een eigen bedrijf in te beginnen

Heb je inspiratie nodig? We hebben wat ‘eigen bedrijf ideeën’ voor je op een rij gezet. Passies liggen overal, kennis en ervaring kun je op alle momenten in het leven opdoen. Met wat voor eigen bedrijf zou je zoal kunnen starten?

  • Iets met taal. Schrijver, vertaler, SEO-specialist: wat kun jij? Een eigen tekstbureau kan de uitkomst zijn. 
  • Administratie. Ben je een cijferkenner? Kun je anderen helpen met hun belasting, administratie of boekhouding? Wie weet kun je aan de slag als zelfstandig belastingconsulent of boekhouder. 
  • Persoonlijke verzorging. Ben jij behendig met nagels, haren of voeten van je toekomstige klanten? Of kun je massages geven? Wellicht is een carrière als manicure, kapper, pedicure of masseur voor jou weggelegd. 
  • Een eigen webshop starten. Welke producten liggen jou aan het hart? Muziek, natuurlijke producten, gereedschap of kleding? Wie weet is het wel de weg die jij in kunt slaan en is een webshop waarin je deze producten verkoopt het gouden idee. 
  • Horeca. Ben je gastvrij, houd je van laat werken en is gezelligheid jouw belangrijkste eigenschap? Een eigen restaurantje of café is misschien wel waar jouw passie ligt. 
  • Klusjesman of -vrouw. Heb jij twee rechterhanden? Vragen vrienden, familie of bekenden jou steevast om hulp als er geklust, verhuisd, geverfd of gestuct moet worden? Misschien is een eigen klusbureau wel iets voor jou. 
  • Hovenier. Zijn tuinen jouw tweede natuur? Houd je van het buitenleven? Zelfstandige tuinmannen en -vrouwen maken dromen waar voor hun klanten. En voor je het weet bloeit je eigen bedrijf helemaal op!
  • Ben je een echt organisatietalent? En geef je de voorkeur aan online ondernemen? Heb je er al aan gedacht om een bedrijf te starten als virtual assistent (VA)? Dan kun je andere ondernemers online ondersteunen bij hun werkzaamheden. Je kunt ook een nieuwe carrière beginnen als (wedding)planner of opruimcoach.
  • Begin een verhuurbedrijf. Staat jouw huis, schuur of zolder vol met spullen die je weinig gebruikt? Deel je spullen met anderen en begin een verhuurbedrijf. Verhuur je camper, tent of andere kampeerspullen, springkussen, boot, drone of auto.
  • Word influencer. Ben jij bijna verslaafd aan social media en breng je veel tijd online door? Maak er werk van: start een carrière als influencer.

Tip! Nog meer inspiratie nodig? Lees het artikel: Bedrijf starten: 66 business ideeën waarmee je direct aan de slag kunt.

Uiteraard is dit slechts een greep uit de duizenden mogelijkheden die je kunt volgen als zelfstandig ondernemer. Het belangrijkste bij het starten van een eigen bedrijf, we blijven het herhalen: doe alleen iets waar je gepassioneerd van raakt, waar je goed in bent en wat je elke dag zou kunnen volhouden. Een eigen bedrijf runnen vergt inspiratie, motivatie en aansprakelijkheid. Volg dus niet alleen je verstand, maar ook je gevoel!

Plan snuffeldagen in

Loop bijvoorbeeld eens mee met een vriend, kennis of familielid. Help mee in een winkel, kijk mee bij iemand die een webshop beheert, sluit aan bij een consultant.

Proef de sfeer en ontdekt op deze manier ook wat er allemaal bij ondernemen komt kijken. ’s Avonds de administratie doen bijvoorbeeld. Of acquisitie, want je moet constant nieuwe klanten vinden. 

Stel veel vragen aan ondernemers

Maak een lijstje van ondernemers die je kunt bellen en ga bij ze langs. Stel veel vragen en luister vooral. Het leuke van ondernemers is dat ze bijna allemaal startende ondernemers willen helpen. 

Tip! Startersverhalen van ondernemers

In onze rubriek Startersverhalen publiceren we interviews met verschillende ondernemers uit uiteenlopende branches die hun eigen bedrijf begonnen.

Sommigen starten vanuit een sociale bevlogenheid, zoals de oprichters van Seepje, Sprinklr of Kromkommer. Andere ondernemers bedachten een briljant idee en gingen dat uitvoeren. De ondernemers delen in deze verhalen hun bijzondere ervaringen en ondernemerslessen.

3. Wat zijn je sterke punten?

Benut je kwaliteiten om een zo goed mogelijke start met je eigen bedrijf te maken. Vraag om feedback van vrienden en bekenden.

Je denkt vaak zelf te weten waar je kwaliteiten liggen, maar een externe check geeft meestal nieuwe inzichten. Vraag hen ook naar je gedrag in verschillende situaties: op je werk, privé of op een sportclub. 

Waarin ben je onderscheidend?

Verder moet je een punt vinden waarin je onderscheidend bent. Zoek het gat in de markt. 

En dit hoeft dus geen nieuw product of nieuwe dienst te zijn, maar wel iets waarin je onderscheidend bent ten opzichte van de concurrentie.

Je moet iets kunnen bieden wat anderen niet hebben of kunnen: welke toegevoegde waarde heb jij? Wat kun jij met jouw eigen bedrijf veranderen of toevoegen? 

4. Wat zijn je zwakke punten?

Wees realistisch over je zwakke punten. Bedenk dus goed hoe je een onderneming gaat inrichten en hoe je jouw zwakke punten kunt verbeteren of camoufleren.

Voor een aantal zaken zijn er simpele oplossingen:

  • Niet handig met techniek? Huur iemand in die jouw website maakt
  • Geen verstand van cijfers: besteed je boekhouding uit
  • Slecht in taal? Laat iemand teksten voor je webshop schrijven of een nette standaardofferte voor je opstellen 

Wees vooral eerlijk naar jezelf

Het werk komt niet naar je toe, dat zal je zelf binnen moet halen. Als je erg introvert en verlegen bent, zul je een manier moeten vinden om acquisitie te (laten) plegen. Of concluderen dat een onderneming starten wellicht niets voor je is.

Zoals Janneke van Heugten van VIDM zegt:

"Als je gevonden wilt worden door klanten, lukt dat niet door te denken: 'Ik ben goed in mijn vak, kwaliteit komt vanzelf bovendrijven."

Je wordt zichtbaar door van je te laten horen. Toon betrokkenheid bij je vak en laat jouw drijfveren zien, anders loop je rond als kleurloze professional.

5. Is er vraag naar jouw dienst of product? 

Onderzoek of er vraag is naar jouw dienst of product. Dat begint met het in kaart brengen van je doelgroep.

Zodra je weet wat hun behoeften zijn, pas je hierop de strategie aan. Hoe beter je de doelgroep in beeld hebt, hoe meer kans van slagen de onderneming heeft.

Lees hier hoe je de juiste doelgroep bepaalt

Verken de markt

Nadat je de doelgroep hebt bepaald, begint het verkennen van de markt. Dit doe je door te onderzoeken hoe het er in jouw branche voor staat,  waarna je  marktonderzoek kunt doen.

En dat betekent dat je de mensen uit jouw doelgroep gaat vragen wat zij van je product of dienst vinden, en of ze bereid zijn hiervoor te betalen.

Suzanne van Straaten van Sprinklr stond op deze manier een zomer lang bij een tuincentrum om de klanten naar hun behoeften te vragen. 

Online marktplaatsen

Als je diensten aanbiedt, kijk dan ook rond op online marktplaatsen. Werkspot (voor bouwvakkers), freelancer.nl, freelance.nl en zo zijn er tal van online verzamelplekken voor korte klussen.

Je krijgt hier vaak een aardige indicatie hoe de verhouding tussen vraag en aanbod is. 

6. Ideeën voor het voeren van je merkidentiteit

Je weet wat je energie geeft, waar je goed in bent en of er een markt voor is. Ook ken je je sterke en zwakke punten. Maar wie ben jij als merk? Ga voor jezelf na wat jouw merkidentiteit is. Hier zijn wat ideeën voor het voeren van je merkidentiteit.

Hoe kom je tot je merkidentiteit?

Een merkidentiteit bestaat uit verschillende elementen:

  • Je drijfveren of missie: je hebt een duidelijk doel voor ogen en werkt daar naartoe. Wat heeft je in eerste instantie geïnspireerd om je bedrijf te starten? Wat wil je bereiken? En wat wil je mensen bieden
  • Je merkwaarden: de eigenschappen waaraan mensen jouw merk kunnen herkennen en waar ze zich aan willen verbinden. Beschrijf je doelgroep.
  • Een merkpositionering: je zorgt dat je als merk opvalt en dat je omarmd wordt. Eigenlijk zorgen voor verbinding van anderen met jouw merk. Je merk is waardevol, misschien wel onvervangbaar.
  • Schrijf al deze punten voor jezelf op om het helder te krijgen. Of stel een groep mensen samen met wie je aan de slag gaat en gaat brainstormen om te ontdekken wat je merkidentiteit is. Met welke steekwoorden voor jouw merk komen ze en hoe sta jij daar tegenover? Mocht je (potentiële) medewerkers hebben, betrek ze er dan bij. Een merkidentiteit staat of valt ook met de mensen binnen een organisatie.

Technieken om te brainstormen

Als je eigen bedrijf ideeën hebt en je wilt bijvoorbeeld zaken helder krijgen over de richting van je onderneming, dan is een brainstorm met betrokkenen altijd een goede optie.

Dit zijn technieken om goed te brainstormen:
 

  1. Bepaal de probleemstelling en het doel van de brainstormsessie.
  2. Bedenk zoveel mogelijk ideeën en mogelijke oplossingen. Je kunt daarbij alles inbrengen. Geen idee is te veel.
  3. Breng nu alle ideeën terug tot echt concrete en haalbare ideeën. Ofwel: maak het lijstje korter en overzichtelijk.
  4. Stel uit de beste ideeën een plan van aanpak op en ga daar mee aan de slag.

7. Succesvol voor jezelf beginnen

De ideale situatie om voor jezelf te beginnen is als je de combinatie van de hierboven genoemde variabelen weet te vinden:

  • Een dienst of product waarbij je kwaliteiten tot z’n recht komen 
  • Werk waar je plezier uit haalt
  • En aanbod waar vraag naar is 

Maak een SWOT-analyse

Maak daarom altijd een SWOT-analyse. Dit legt alle interne (krachten, zwaktes) en externe (bedreigingen, kansen) factoren bloot.

De interne punten hebben we hierboven al genoemd. De externe factoren, zoals concurrentie en trends, maken snel duidelijk waar de mogelijkheden liggen.

Je krijgt een goed inzicht, zodat je op basis van deze uitkomsten een strategie kunt maken.

Sterk beginnen: schrijf een ondernemingsplan 

Met een ondernemingsplan zet je jouw plannen op papier. Dat is meteen een goede check: kun je je bedrijfsidee kort en krachtig uitleggen aan anderen? Maar kun je het ook uitgebreid onderbouwen? In zo'n plan beschrijf je hoe je je idee gaat uitvoeren, wat je daarvoor nodig hebt, wat het gaat kosten en wat het je gaat opleveren. 

Meteen aan de slag met je idee? Download een gratis voorbeeld ondernemingsplan voor jouw branche!

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 5 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 5 voordelen

Veelgestelde vragen over voor jezelf beginnen

  • Voor jezelf beginnen: hoe begin je? Wanneer je een eigen bedrijf wilt beginnen, is het goed om eerst voor jezelf helder te krijgen wat je precies gaat verkopen. Daarna maak je jouw plannen inzichtelijk in een ondernemingsplan. Tip: het Stappenplan voor een succesvolle start is een gratis checklist met tests en tips voor elke startende ondernemer. 
  • Wat moet je weten om voor jezelf te beginnen? Wil je een eigen zaak beginnen? Dan kun je op IkGaStarten terecht voor inspiratie, handige checklists en alles over wet- en regelgeving. Tip: schrijf je direct in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.
  • Wanneer is het juiste moment om voor jezelf te beginnen? Het starten van een eigen bedrijf is een spannende stap. Wanneer weet je of je er echt klaar voor bent? Zorg in elk geval dat je genoeg informatie verzamelt over wat het betekent om zelfstandig ondernemer te zijn. Denk aan belastingzaken en het vinden van klanten.
  •  

Meer over bedrijf starten

Meer over bedrijf starten
ZZP rekening

Breng je financiële administratie op orde voor 2023

Makkelijk onderscheid maken tussen privé en zakelijke uitgaven? Met de Rabo ZZP rekening start je laagdrempelig met weinig kosten: je betaalt alleen voor wat je gebruikt.

Sluiten