Starten als zzp'er

Voor jezelf beginnen, maar waarin?

Je wilt een eigen bedrijf starten, maar waarin? Zoek uit wat je leuk vindt, waar je goed in bent en waar vraag naar is. Met dit stappenplan helpen we je op weg om voor jezelf te beginnen. 

Wat vind je leuk? 

Het is een enorme open deur, maar wel de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen. Zonder plezier heeft ondernemen geen zin. Je moet er je ziel en zaligheid in stoppen.

De eerste maanden ben je waarschijnlijk bijna dag en nacht bezig met het opstarten van je bedrijf. Je moet klanten zoeken, alle basiszaken regelen (website, belastingen), investeringen doen et cetera. Dat houd je niet vol als je het niet leuk vindt.

Bedenk ook goed wat je motivatie is. Als je alleen maar rijk wilt worden, is dat niet genoeg om een bedrijf te starten. En het is ook een illusie om te denken dat je snel rijk wordt van ondernemen.

Zeker in de beginfase ben je vooral aan het investeren. Ondernemen is vallen, opstaan en weer doorgaan. Je moet veel tijd en energie stoppen in je onderneming, dit lukt niet zonder bevlogenheid en de juiste motivatie.

Ondernemen is vallen, opstaan en weer doorgaan. Je moet veel tijd en energie stoppen in je onderneming, dit lukt niet zonder bevlogenheid en de juiste motivatie.

Hoe ontdek je wat je passie is?

Volg je passie, is een veelgehoorde tip. Maar wat als je niet weet wat je passie is? Er is maar een manier om hier achter te komen: ga op onderzoek uit. Dat kan al heel eenvoudig met een beroepskeuzetest. Zie het als een eerste schifting, er wordt in ieder geval direct duidelijk wat je niet wilt. 

Plan verder snuffeldagen in. Loop bijvoorbeeld eens mee met een vriend, kennis of familielid. Help mee in een winkel, kijk mee bij iemand die een webshop beheert, sluit aan bij een consultant.

Proef de sfeer en ontdekt op deze manier ook wat er allemaal bij ondernemen komt kijken. ’s Avonds de administratie doen bijvoorbeeld. Of acquisitie, want je moet constant nieuwe klanten vinden. 

Maak een lijstje van ondernemers die je kunt bellen en ga bij ze langs. Stel veel vragen en luister vooral. Het leuke van ondernemers is dat ze bijna allemaal startende ondernemers willen helpen. 


Startersverhalen
In onze rubriek startersverhalen hebben we interviews met verschillende ondernemers uit uiteenlopende branches. Sommigen starten vanuit een sociale bevlogenheid, zoals de oprichters van Seepje, Sprinklr of Kromkommer.

Andere ondernemers bedachten een briljant idee en gingen dat uitvoeren. Ontwerpen, aanpassen en verbeteren, net zolang tot het product levensvatbaar is. Ze delen in deze verhalen hun bijzondere ervaringen en ondernemerslessen.


Wat zijn je sterke punten?

Benut je kwaliteiten om een zo goed mogelijke start met je bedrijf te maken. Vraag om feedback van vrienden en bekenden. Je denk vaak zelf te weten waar je kwaliteiten liggen, maar een externe check geeft meestal nieuwe inzichten. Vraag hen ook naar je gedrag in verschillende situaties: op je werk, privé of op een sportclub. 

Verder moet je een punt vinden waarin je onderscheidend bent. Zoek het gat in de markt, en dit hoeft dus geen nieuw product of nieuwe dienst te zijn, maar wel iets waarin je onderscheidend bent ten opzichte van de concurrentie.

Je moet iets kunnen bieden wat anderen niet hebben of kunnen: welke toegevoegde waarde heb jij?

Wat zijn je zwakke punten?

Wees realistisch over je zwakke punten. Bedenk dus goed hoe je een onderneming gaat inrichten en hoe je jouw zwakke punten kunt verbeteren of camoufleren.

Voor een aantal zaken zijn er simpele oplossingen: niet handig met techniek? Huur iemand in die jouw website maakt. Geen verstand van cijfers: besteed je boekhouding uit. Slecht in taal? Laat iemand teksten voor je webshop schrijven of een nette offerte voor je opstellen. 

Wees vooral eerlijk naar jezelf: het werk komt niet naar je toe, dat zal je zelf binnen moet halen. Als je heel erg introvert en verlegen bent, zul je een manier moeten vinden om acquisitie te (laten) plegen. Of concluderen dat een onderneming starten wellicht niets voor je is.

Zoals Janneke van Heugten van VIDM zegt: “Als je gevonden wilt worden door klanten, lukt dat niet door te denken: ik ben goed in mijn vak, kwaliteit komt vanzelf bovendrijven. Je wordt zichtbaar door je te laten horen. Toon betrokkenheid bij je vak en laat jouw drijfveren zien, anders loop je rond als kleurloze professional.”

marieke

Handig: voorbeeldplan

Wat staat er in een goed ondernemingsplan voor zzp’ers? Download een gratis voorbeeld met tips en cijfers.

Download je voorbeeldplan

Waar is vraag naar? 

Onderzoek of er vraag is naar jouw dienst of product. Dat begint met het in kaart brengen van je doelgroep. Zodra je weet wat hun behoeften zijn, pas je hierop de strategie aan. Hoe beter je de doelgroep in beeld hebt, hoe meer kans van slagen de onderneming heeft.

Nadat je de doelgroep hebt bepaald, begint het verkennen van de markt. Dit doe je door te onderzoeken hoe het er in jouw branche voor staat,  waarna je  marktonderzoek kunt doen.

En dat betekent de mensen uit jouw doelgroep vragen wat zij van je product of dienst vinden, en of ze bereid zijn hiervoor te betalen. Suzanne van Straaten van Sprinklr stond op deze manier een zomer lang bij een tuincentrum de klanten naar hun behoeften te vragen. 

Als je diensten aanbiedt, kijk dan ook rond op online marktplaatsen. Werkspot (voor bouwvakkers), freelancer.nl, freelance.nl en zo zijn er tal van online verzamelplekken voor korte klussen. Je krijgt hier vaak een aardige indicatie hoe de verhouding tussen vraag en aanbod is. 

De ideale situatie om voor jezelf te beginnen is als je de combinatie van de hierboven genoemde variabelen weet te vinden: een dienst of product waarbij je kwaliteiten tot z’n recht komen, waar je plezier uit haalt en waar er vraag naar is. 

Maak daarom altijd een SWOT-analyse. Dit legt alle interne (krachten, zwaktes) en externe (bedreigingen, kansen) factoren bloot. De interne punten hebben we hierboven al genoemd.

De externe factoren, zoals concurrentie en trends, maken snel duidelijk waar de mogelijkheden liggen. Je krijgt een goed inzicht, zodat je op basis van deze uitkomsten een strategie kunt maken.

Bijgewerkt op: 03-12-2018

Wat vind je van dit artikel?

x4
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Je hebt de stap genomen om te starten als zzp’er, maar wat komt hier allemaal bij kijken? Een spoedcursus zzp'er worden aan de hand van vijf basisvoorwaarden: van een ondernemingsplan tot het openen van een zakelijke rekening.

Starten als zzp'er
Starten als zzp'er

Bedrijf starten

Het starten van een eigen bedrijf is een leuk, maar ook intensief proces waarbij meer komt kijken dan je denkt. Wil je gaan beginnen in bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening, horeca, zorg of een andere sector? Dan vind je op IkGaStarten nuttige informatie en tips om goed van start te gaan. Enkele belangrijke stappen zijn:

  1. De laatste ontwikkelingen checken in jouw branche
  2. Het schrijven van een ondernemingsplan
    Probeer het Business Model Canvas
  3. De inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK)
  4. Uitzoeken wat voor ondernemer je bent voor de belasting​
  5. Goed je administratie regelen? Overweeg het openen van een zakelijke rekening

Lees alle stappen in het artikel: zo begin je een eigen zaak.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 1.600 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.