marieke

4 onderscheidende tips voor uw webshop

Een eigen webwinkel lanceren is leuk en uitdagend, maar hoe zorgt u ervoor dat u de beoogde doelgroep ook daadwerkelijk bereikt? Online is de concurrentie immers groot. Hoe vergroot u de kans dat de klant bij u iets koopt en niet bij de concurrent? Door zo onderscheidend mogelijk te werk te gaan. Hoe u dat kunt doen, leest u in dit artikel: 4 onderscheidende tips voor uw webshop.

1. Doe onderzoek naar uw markt

Als toekomstige of nieuwe webwinkelier doet u er verstandig aan om eerst goed uw branche en de markt te onderzoeken. Wie zijn uw concurrenten en klanten en wat zijn de laatste ontwikkelingen in de sector? Hoe pakken uw concurrenten het aan? Goed om te weten: bij veel bestaande (en grotere) webwinkels kunnen klanten meestal publiekelijk reageren op de producten en/of diensten van de webshop.

Maak in uw agenda daarom eens tijd om bij concurrenten - op de website zelf en op relevante internetfora - te onderzoeken of klanten daar enthousiast (of juist niet) reageren op een specifieke dienst en kijk of u het wellicht beter kunt doen. Stel dat het leveringsbeleid en de klantenservice van een grote aanbieder volgens veel klanten te wensen overlaat, dan kunt u uw beleid eventueel hierop aanpassen en in het vervolg gericht reclame maken voor uw diensten (in dit geval uw snelle leveringen of een 'niet goed, geld terug'-garantie). Door gericht te adverteren op social media kunt u in dit geval uw doel mogelijk sneller bereiken.

2. Bied producten en diensten 'op maat'

De laatste jaren hebben consumenten steeds meer invloed gekregen op de producten en/of diensten die (online) worden aangeboden door bedrijven. Sterker nog: klanten zijn gewend geraakt aan het idee dat diensten op de persoon zijn toegesneden en verwachten dat tegenwoordig vaak ook van producten en betaalmethoden. Als bedrijf kunt u uw business hierop specifiek toespitsen.

Dit wordt ook wel mass customization genoemd. U kunt met uw webwinkel bijvoorbeeld op dit gegeven inspelen door klanten de mogelijkheid te geven om uw producten of diensten aan te passen naar eigen wens. Denk bijvoorbeeld aan het ontwerpen van een eigen design voor een sportfiets of of het samenstellen van een persoonlijke wereldreis of bizarre Halloween-outfit.

Startersvoordeel webshop

Betaalmethoden voor webshops?

Van iDeal tot creditcard en overboekingen: als je bij de Rabobank een zakelijke rekening opent, kun je een jaar lang bijna alle betaalproducten gratis uitproberen.

Meer weten

Een ander goed voorbeeld van mass customization is het bedrijf Chocstar van Annefrid Imenkamp, de winnares van The Next Entrepreneur 2012. Bezoekers van deze website kunnen in enkele stappen hun eigen chocolade samenstellen en dit unieke chocoproduct voor zichzelf bestellen of dit door Chocstar naar een bekende laten verzenden. Op deze manier kan de klant het product waarin hij interesse toont (in dit geval chocolade) helemaal aanpassen aan zijn eigen behoefte en kunt u een grote doelgroep aanspreken, simpelweg omdat u de klant meer keuzemogelijkheden kunt geven.

3. Kies voor een 'responsive webdesign'

Tablets, smartphones, laptops: potentiële webshopklanten beschikken steeds vaker over verschillende devices waarmee ze het internet op kunnen en - eventueel - bij uw webwinkel een aankoop willen doen. U moet zich dus voorstellen dat een bezoeker op een dinsdagavond thuis vanaf zijn iPad in uw webshop zoekt naar een specifiek product en de volgende ochtend onderweg naar zijn werk besluit om datzelfde product via zijn smartphone bij u te kopen. Dan is het wel zo klantvriendelijk als uw webshop op beide apparaten correct wordt weergegeven en goed werkt.

De oplossing voor het probleem dat consumenten zich steeds vaker via verschillende devices online oriënteren, is een zogenoemd responsive webdesign. Dit komt in feite erop neer dat uw website straks goed wordt weergegeven op uiteenlopende apparaten met een internetverbinding (van desktop computerscherm tot tablet). Het ontwerp van een responsive website schaalt bijvoorbeeld mee met de afmetingen van een scherm, zodat de leesbaarheid op een kleiner scherm van een mobiele telefoon daaronder niet langer te lijden heeft.

In principe moet de inhoud en functionaliteit van een responsive website dus losstaan van het apparaat dat door de bezoeker wordt gebruikt. Het voordeel van zo'n design is dat u hiermee het risico dat u de klant kwijtraakt aan een concurrent kunt beperken. Een nadeel is dat de kosten voor het (laten) bouwen van een responsive design door een professionele partij wel een stuk hoger uitvallen, dus het is raadzaam om eerst uw budget onder de loep te nemen en te kijken naar uw mogelijkheden op de korte en lange termijn.

4. Wek vertrouwen bij de klant

Hoewel consumenten tegenwoordig steeds vaker en makkelijker online een product of dienst bestellen, is het nog steeds erg belangrijk dat uw webwinkel een betrouwbare uitstraling heeft en professioneel overkomt. Met een goede huisstijl, verzorgde lay-out en gebruiksvriendelijke indeling komt u al een heel eind, maar het is ook altijd aan te raden om online een webwinkelkeurmerk aan te vragen. 

Zo'n keurmerk geeft een potentiële klant al snel een vertrouwd gevoel; hiermee straalt u namelijk uit en toont u aan dat uw webshop een bestelling doorgaans naar behoren afhandelt. Twee bekende webshopkeurmerken in Nederland zijn het Thuiswinkel Waarborg en Stichting Webshop Keurmerk. Uw webwinkel moet zich uiteraard wel houden aan de door deze organisaties vastgestelde voorwaarden om het keurmerk te mogen blijven voeren.

Lees ook

Checklist: webshop starten
6 online betaalopties voor ondernemers
4 slimme tips voor een betere binding met uw webshopklant
Maak een eigen website in 7 stappen
Checklist: klanten winnen voor uw webshop
Een nieuwsbrief maken: zo zit dat
5 tips voor startende hybride ondernemers 
Een webshop beginnen: ja of nee?

Gepubliceerd op:
31-10-2013

Wat vind je van dit artikel?

x2
x5

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Webshop

Webshops zijn er - net als ondernemers - in alle soorten en maten. Ga jij een webshop starten? Of je nou zeldzame Star Wars-figuurtjes of Zuid-Limburgse streekproducten wilt gaan verkopen: online kan het allemaal.

Tips voor webwinkels

Ook als internetondernemer krijg je te maken met (overheids)regels en is goed voorbereiden essentieel voor een succesvolle start van je webshop. Zo moet je onder meer denken aan:

  1. Hoe gaan jouw klanten straks betalen? Een overzicht van relevante betaalmethoden voor webwinkeliers
  2. Het (laten) bouwen van een goede website
  3. Indien relevant: personeel inhuren voor jouw webshop

Zeker weten dat je niets vergeet? Lees alle stappen in de checklist: zo maak je van jouw webwinkel een succes.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 5.044 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.