marieke

Bestellingen afhandelen

Als u een kleine webshop begint, met een gering aantal artikelen en een overzichtelijke voorraad in een schuur of opbergloods, dan kunt u misschien zelf alle bestellingen nog wel afhandelen. Maar vergis u daar niet in! Al snel zal blijken dat het afhandelen van bestellingen enorm tijdrovend is.

Foutgevoeligheid
Naarmate het aantal bestellingen toeneemt, en dat is natuurlijk uw doel, zal ook de complexiteit en (dus) de foutgevoeligheid toenemen. Diverse bedrijven hebben zich er de afgelopen jaren in gespecialiseerd om het logistieke proces van webwinkels over te nemen en te stroomlijnen. Bedenk voordat u met zo’n partij in zee gaat, wat u precies wilt.

Klantnummer
Waarschijnlijk wilt u dat klanten die bij u een bestelling plaatsen, direct en automatisch een klantnummer krijgen. Dat ze een bevestigingsmail krijgen waarin de bestelling, het totaalbedrag en de aflevercondities nog eens netjes op een rij gezet zijn. Maar ook dat de nieuwe klanten, met hun klantnummer, hun bestellingen en hun facturen direct bij u in de boekhouding terecht komen.

Logistiek plan
Zeker als u ook al over een fysieke winkel beschikt, met een bestaande boekhouding, vereist het een goed doordacht logistiek plan om niet in de knoop te komen met uw online activiteiten. Immers, offline klanten worden tevens online klanten en andersom. Daarnaast zullen beide winkels (online en offline) ook hun eigen klanten houden en creëren.

Uitgekiende software
De afgelopen jaren zijn veel retailers in de problemen gekomen omdat ze de gecombineerde verkoopbenadering en –uitvoering niet goed op orde kregen. Dat is ook niet eenvoudig. Het vereist een uitgekiende software en een leverancier daarvan die met u meedenkt. Zorg voordat u met uw webwinkel begint, dat u deze zaken goed op orde heeft.

Investeren in software
Dat betekent investeren in software, maar dat kunt u beter één keer goed doen, dan in fasen met knip- en plakwerk, veel fouten, ergernissen en weglopende klanten. Diverse bedrijven, gespecialiseerd in het zogeheten e-fulfilment, nemen ondernemers met een webwinkel graag het complete logistieke proces uit handen.
 

Gepubliceerd op:
20-01-2011

Wat vind je van dit artikel?

x3
x4

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Webshop starten? Het oprichten van een webwinkel is de laatste jaren steeds populairder geworden. In 2007 waren er nog zo'n 5.000 webshops, in het eerste kwartaal van 2020 bijna 50.000! (bron: CBS) Ben jij de volgende?

Een webshop beginnen: wat heb je nodig?
Een webshop beginnen: wat heb je nodig?

Webshop

Webshops zijn er - net als ondernemers - in alle soorten en maten. Ga jij een webshop starten? Of je nou zeldzame Star Wars-figuurtjes of Zuid-Limburgse streekproducten wilt gaan verkopen: online kan het allemaal.

Tips voor webwinkels

Ook als internetondernemer krijg je te maken met (overheids)regels en is goed voorbereiden essentieel voor een succesvolle start van je webshop. Zo moet je onder meer denken aan:

  1. Hoe gaan jouw klanten straks betalen? Een overzicht van relevante betaalmethoden voor webwinkeliers
  2. Het (laten) bouwen van een goede website
  3. Indien relevant: personeel inhuren voor jouw webshop

Zeker weten dat je niets vergeet? Lees alle stappen in de checklist: zo maak je van jouw webwinkel een succes.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.288 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.