marieke

Breng online en offline samen

Een winkelier die het online en offline verkoopkanaal op slimme wijze weet te combineren, weet eerder een bovengemiddelde afzet te realiseren dan wie voor slechts één van deze kanalen kiest.

Met andere woorden: het on- en offlinekanaal versterken elkaar. Bedrijven die hun klanten via meerdere kanalen bedienen, realiseren een grotere omzetgroei dan collega's die dat niet doen.

Cross channel marketing
Bovendien maakt de combinatie van een fysieke winkel met een webwinkel het mogelijk om de klant te volgen bij een kanaalswitch; cross channel marketing dus. Internet en winkel vormen geen conflict maar geven juist synergie. Steeds meer ondernemers zien dat en dus starten steeds meer offline winkeliers een webwinkel én openen steeds meer online winkeliers een fysiek contactpunt voor service of voor de levering van producten.

Kanaalswitch
In de oriëntatiefase kan een webwinkel de weg plaveien naar de fysieke winkel, maar omgekeerd gebeurt ook! Als iemand een laptop zoekt bijvoorbeeld, zal hij in veel gevallen via het internet tot de keuze komen voor een bepaald merk en model. Als hij dat model in uw webwinkel aantreft en u biedt voldoende en aantrekkelijke aanvullende informatie, dan is de kans groot dat de klant het product wil kopen, niet online maar in uw winkel.
Deze kanaalswitch is bijvoorbeeld te zien in het geval van dure elektronica waar online kopen door de koper als te risicovol wordt ervaren. Hij komt bij voorkeur naar een fysieke winkel om daar de laptop af te rekenen en op te halen. Andersom kan iemand een mooie gordijnstof hebben gezien, gevoeld en beoordeeld in een winkel, om deze vervolgens na nog een nachtje slapen in de webwinkel te kopen en thuis te laten bezorgen.

Ken uw klanten
Het bereiken van optimale synergie tussen de door u gebruikte kanalen vergt onderzoek, scherp nadenken en creativiteit.
U moet weten hoe uw klanten denken, redeneren en handelen.
Waarom willen ze online kopen, onder welke omstandigheden en bij welke producten? En als ze offline kopen, wat zijn daar dan de beweegredenen van? Kunt u, door uw klanten en potentiële kopers op de juiste manier te benaderen en te belonen voor bepaalde aankoopgedragingen, uw totale omzet verhogen?

Marketingstrateeg
Zorg dat uw klanten uw webwinkel en uw fysieke winkel als aangename, aanvullende kooppunten zien. Trek dus niet zonder meer de klanten van uw fysieke winkel weg richting uw webwinkel of omgekeerd; dat leidt alleen maar tot kannibalisme. De kunst is om beide kanalen tegelijkertijd te laten groeien, en liefst meer dan marktconform. Diverse ondernemingen hebben de afgelopen jaren bewezen dat dat kan. Als u dit lastig vindt, kunt u hiervoor een marketingstrateeg betrekken om u hierin te laten adviseren.
 

Gepubliceerd op:
20-01-2011

Wat vind je van dit artikel?

x0
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Webshop starten? Het oprichten van een webwinkel is de laatste jaren steeds populairder geworden. In 2007 waren er nog zo'n 5.000 webshops, in het eerste kwartaal van 2020 bijna 50.000! (bron: CBS) Ben jij de volgende?

Een webshop beginnen: wat heb je nodig?
Een webshop beginnen: wat heb je nodig?

Betalingsconditites kunnen je helpen om op tijd betaald te krijgen. Je bent je webshop natuurlijk niet alleen maar gestart voor het geld, maar toch is het belangrijk om inkomsten te hebben.

Online betalen: Ideal en meer
Online betalen: Ideal en meer

Webshop

Webshops zijn er - net als ondernemers - in alle soorten en maten. Ga jij een webshop starten? Of je nou zeldzame Star Wars-figuurtjes of Zuid-Limburgse streekproducten wilt gaan verkopen: online kan het allemaal.

Tips voor webwinkels

Ook als internetondernemer krijg je te maken met (overheids)regels en is goed voorbereiden essentieel voor een succesvolle start van je webshop. Zo moet je onder meer denken aan:

  1. Hoe gaan jouw klanten straks betalen? Een overzicht van relevante betaalmethoden voor webwinkeliers
  2. Het (laten) bouwen van een goede website
  3. Indien relevant: personeel inhuren voor jouw webshop

Zeker weten dat je niets vergeet? Lees alle stappen in de checklist: zo maak je van jouw webwinkel een succes.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.072 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.