De online doelgroep

2 min  leestijd
607
Image

Ieder product of dienst heeft verschillende klanten. Voordat u van start gaat met uw webwinkel, dient u zich af te vragen wie u precies online wilt bereiken. Wie zijn die mensen die kiezen voor het gemak en de snelheid van internet? Kopen zij wellicht al bij u in uw bestaande fysieke winkel? Of gaat het om een nieuwe doelgroep, die u met bijzondere producten en misschien ook een aantrekkelijke prijs wilt overhalen om via het web bij u te kopen?

Prijs

De meeste mensen die online producten kopen, doen dat vanwege de prijs. Bijna 50% van de consumenten die online kopen, doet dit omdat dat dit goedkoper is dan via de fysieke winkel. Soms is dat helemaal niet waar, maar die perceptie van mensen is natuurlijk wel heel waardevol. Als zo’n beetje de helft van de online kopers het idee heeft goedkoper af te zijn bij een webshop, dan moet u in uw strategie ook die prijs een belangrijke rol geven.

Gemak en snelheid
De mensen die online kopen zijn dus prijsbewust, kiezen voor gemak (35 procent) en snelheid (17 procent). De mensen die al veel online kopen, moet u zien aan te spreken op deze punten. Mensen die nog niet zoveel online winkelen, kunt u wijzen op de vele voordelen. Naast prijs, gemak en snelheid zijn dat bijvoorbeeld ook exclusiviteit, meer gelegenheid tot vergelijken, onafhankelijkheid van openingstijden en anonimiteit.

Niet kannibaliseren
Natuurlijk moet u, als u de online winkel start naast uw fysieke winkel, ook de voordelen benadrukken van het kopen in die fysieke winkel. Het is immers niet de bedoeling dat u gaat kannibaliseren binnen uw eigen handel. Uw fysieke winkel heeft een aantal specifieke voordelen ten opzichte van een webwinkel; zoals het kunnen aanraken, passen of testen van producten en het persoonlijk aangesproken worden.

Elkaar versterken
De kracht is nu juist om de twee verkoopkanalen elkaar te laten versterken. Ga niet op prijs concurreren met uw webwinkel; daarmee benadeelt u uw fysieke winkel. Zorg dat door een goede presentatie in uw webshop ook de mensen die niet graag online willen kopen, getriggerd worden om naar uw (fysieke) winkel te komen. Geef bijvoorbeeld in uw webwinkel duidelijk aan of producten op voorraad zijn, dat kan de klant net over de streep trekken om het in uw fysieke winkel te komen kopen.
 

Meer over webshop

Meer over webshop

Elke week handige tips in je mailbox?

Meld je dan nu aan voor de nieuwsbrief van IkGaStarten en mis geen praktische handvatten om van jouw start een succes te maken!

Sluiten