De voor- en nadelen van dropshipping

De voor- en nadelen van dropshipping

Startende ondernemers die een webshop beginnen, maken steeds meer gebruik van dropshipping. Hierbij hoef je geen eigen voorraad te beheren en levert de producent direct aan de klant. Wat is dropshipping, hoe haal je hier het meeste voordeel uit en waarmee moet je allemaal rekening houden?

Wat is dropshipping?

De meest eenvoudige manier om dropshipping te omschrijven is dat je met deze methode andermans producten doorverkoopt. Een eigenaar van een webshop biedt bepaalde producten aan, maar heeft deze niet zelf op voorraad. De klant doet de bestelling via jouw webshop, jij geeft de bestelling door aan de leverancier en die verstuurt het product rechtstreeks naar de klant. 

Neem als voorbeeld een webshop, gespecialiseerd in agrarische producten. Een boer wil graag een landhek bij jouw webwinkel bestellen, je hebt alleen geen ruimte om een voorraad landhekken op te slaan. Met dropshipping plaats je de bestelling van de klant door naar de producent. Die levert vervolgens het eindproduct direct aan de klant.

De klant betaalt de verkoopprijs aan jou, jij betaalt de leverancier de inkoopprijs plus verzendkosten en een bedrag voor de orderafhandeling. Het verschil hiertussen is jouw winst. Het is een bijna risicoloze vorm van ondernemen. Het logistieke proces geef je volledig uit handen. Verder hoef je niet te investeren in voorraden, je hoeft geen extra opslagruimte te huren, je hebt geen inkooprisico en er is geen personeel nodig om de producten te versturen.

Wat zijn de voor- en nadelen van voorraadbeheer?

Voorraadbeheer is voor veel eigenaren van een webshop een lastig aspect. Wie de voorraad in eigen beheer heeft, komt na verloop van tijd meestal voor een dilemma te staan. Als kleinschalige webwinkel sla je bijvoorbeeld de producten op zolder op of in de werkkamer.

Tot je eruit groeit, je alles in de schuur moet opslaan of voor de keuze komt te staan om een extern pand te huren. Los van deze huisvesting van de producten, komt daar het logistieke aspect nog bij. De producten moeten worden besteld, ingepakt en worden verstuurd.

Fulfillment
Een alternatief hiervoor is fulfillment. Hierbij geef je het volledige logistieke proces uit handen aan een externe partij. Dat wil zeggen: de volledige orderverwerking, inclusief de klantenservice en de retourverwerkingen. Het geeft jou de ruimte om je volledig op het ondernemen en op de groei van de webshop te concentreren.

Het grote verschil met dropshipping is dat je bij fulfillment nog altijd zelf een voorraad moet beheren. Je slaat de voorraad alleen op bij het externe bedrijf dat het logistieke proces van je overneemt. Je moet dus zelf de producten inkopen, en dat heeft als risico dat je met een voorraad kan blijven zitten. 

Waarom zou je gebruik maken van dropshipping?

Dropshipping is een methode die veel wordt gebruikt door startende ondernemers. Investeren in voorraden en opslagruimte is voor veel ondernemers een grote financiële hobbel en met deze vorm is het risico vrij laag. Wie goed onderhandelt met de leverancier kan hierdoor op een eenvoudige manier relatief snel geld verdienen. 

Toch is dropshipping niet per definitie de kip met de gouden eieren. Het ligt namelijk voor de hand om een webwinkel te starten met bekende en populaire producten, zoals laptops of koelkasten of merkkleding.

Nadeel hiervan is dat verschillende andere webshops ook deals met deze leveranciers hebben, deze producten ook aanbieden en dit tot een prijzenslag leidt, waarbij de prijs leidend is. Je biedt immers geen uniek product aan. Gaat iemand onder jouw prijs zitten, dan ben je haast gedwongen ook te zakken in prijs. Wat tot gevolg heeft dat je marge steeds lager wordt. 

Een belangrijk punt hierin is dus dat je als webshopeigenaar niet voor de hand liggende producten gaat aanbieden. Dit zorgt uiteindelijk voor de hoogste marges en je biedt met unieke producten een duidelijke toegevoegde waarde ten opzichte van de concurrentie

Het startersverhaal van Thomas Deters van Azalp is in dit opzicht een goed voorbeeld. Hij biedt ‘betaalbare luxe voor huis en tuin’, waaronder sauna’s. Deze zijn te groot om in eigen voorraad te hebben – en zeker als je net begint heb je deze financiële en logistieke ruimte niet - waardoor hij gebruik maakte van dropshopping. Hij was van begin af aan een pionier, bood unieke producten aan, had mede daardoor hoge marges en kon zich duidelijk onderscheiden. 

Welke afspraken maak je met leveranciers?

Omdat je bij dropshipping grotendeels afhankelijk bent van de leverancier is het belangrijk dat je waterdichte afspraken maakt en een goede band met de leverancier opbouwt. Je moet erop kunnen vertrouwen dat de producent volgens afspraak de producten naar de klanten stuurt, want degene die erop afgerekend wordt, ben jij.

Als jij belooft binnen 24 uur te leveren en de producent doet dit pas na 48 uur, ben jij het aanspreekpunt van de klant, die heeft het product immers in jouw webshop aangeschaft.  En je wilt het liefst conflicten met je leveranciers vermijden.

Ga daarom fysiek langs bij de leverancier om een zakelijke band op te bouwen. Ten eerste heb je dan zelf gezien hoe het logistieke proces in elkaar steekt. Als je hier vragen van de klant over krijgt, kun je deze ook volledig beantwoorden.

Verder ga je een (langdurige) samenwerking aan en dan helpt het als je elkaar fysiek hebt ontmoet. Korte lijntjes zijn belangrijk: als een product bijvoorbeeld uitverkocht is, moet jij dit direct weten en in jouw webshop vermelden. Het laatste wat je wilt als webshop is nee verkopen, dit gaat ten koste van je betrouwbaarheid. 

Startersvoordeel webshop

Betaalmethoden voor webshops?

Van iDeal tot creditcard en overboekingen: als je bij de Rabobank een zakelijke rekening opent, kun je een jaar lang bijna alle betaalproducten gratis uitproberen.

Meer weten

Wat levert dropshipping op?

Een webshopondernemer die gebruikt maakt van dropshipping hoeft zich dus niet bezig te houden met het logistieke proces. Je hoeft geen voorraad te beheren, je hoeft geen pakketten te versturen en dus houd je meer tijd over voor het daadwerkelijke ondernemen.

Tijd die je in marketing kunt steken bijvoorbeeld, om je webshop nog meer naamsbekendheid te geven. Omdat de meeste webshops bij dropshipping gebruik maken van bekende producten en de concurrentie dus groot is, moet je zo goed scoren op vindbaarheid. Investeer daarom tijd in SEO en marketing. Zorg dat je zoveel mogelijk verkeer (lees: klanten) naar je website trekt. 

Tegelijkertijd heb je meer tijd voor de klantenservice om de servicegraad van je bedrijf naar een nog hoger niveau te tillen. In het huidige internettijdperk is service een van de belangrijkste pijlers van je bedrijf.

Een negatieve recensie wil je vermijden, dat doet je webshop absoluut geen goed. Tevreden klanten zijn je beste marketinginstrument. Mond-tot-mondreclame en aanbevelingen via social media zijn goud waard. Daar kan geen advertentie tegenop. 

Lees ook

Hoe maak je van jouw webshop een succes?
Een webshop beginnen: wat heb je nodig?
Personeel inhuren voor jouw webwinkel: zo zit dat
Handelsonderneming beginnen: zo zit dat
De logistiek van je webshop uitbesteden: wanneer relevant?
Webwinkel starten? Dit zijn de 7 belangrijkste risico's
5 tips om een fysieke en online winkel te combineren

Gepubliceerd op:
11-10-2016

Webshop

Webshops zijn er - net als ondernemers - in alle soorten en maten. Ga jij een webshop starten? Of je nou zeldzame Star Wars-figuurtjes of Zuid-Limburgse streekproducten wilt gaan verkopen: online kan het allemaal.

Tips voor webwinkels

Ook als internetondernemer krijg je te maken met (overheids)regels en is goed voorbereiden essentieel voor een succesvolle start van je webshop. Zo moet je onder meer denken aan:

  1. Hoe gaan jouw klanten straks betalen? Een overzicht van relevante betaalmethoden voor webwinkeliers
  2. Het (laten) bouwen van een goede website
  3. Indien relevant: personeel inhuren voor jouw webshop

Zeker weten dat je niets vergeet? Lees alle stappen in de checklist: zo maak je van jouw webwinkel een succes.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Zakelijke rekening: het eerste jaar gratis

Gratis zakelijke rekening openen

Bij de Rabobank is de zakelijke rekening voor startende ondernemers het eerste jaar gratis. Ben je al klant? Dan kun je ook online een zakelijke rekening openen.

Bekijk jouw Startersvoordeel

Gratis voorbeeldplannen

Ondernemingsplan voorbeeld

Op zoek naar een goed voorbeeld om naast je eigen ondernemingsplan te leggen? Op Rabobank.nl kun je diverse voorbeeldplannen gratis downloaden.

Bekijk de voorbeeldplannen

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal Kromkommer

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.