marieke

Het belang van aftersales

Niet alleen ontevreden en klagende klanten verdienen aandacht, in tegendeel! Juist ook tevreden klanten moet u na de aankoop niet (weg) laten zwemmen. Tevreden klanten zijn de ambassadeurs van uw bedrijf. Zij praten positief over u en brengen zo nieuwe klanten aan.

Belonen
Het is verleidelijk om tevreden klanten minder aandacht te geven dan ontevreden klagers, maar probeer die valkuil te omzeilen. Beloon tevreden klanten voor het uitdragen van die tevredenheid. Heeft u nog niet zo veel klanten, stuur ze dan een kaartje met de feestdagen. Heeft u wel al veel klanten, stuur dan alleen uw grootste en belangrijkste klanten zo'n kaartje.
En doe ook wat extra's voor ze. Nodig ze uit voor evenementen, of stuur ze zo af en toe een kadootje. Zelfs de kleinste gestes zullen in veel gevallen als zeer waardevol worden ervaren door uw klanten. Zodat die klanten nóg tevredener worden en nóg mooier over u gaan praten.

Vragen
Durf u ook kwetsbaar op te stellen ten opzichte van uw tevreden klanten. Vraag ze gerust wat ze de mindere punten vinden aan uw webwinkel. Kunnen ze snel vinden wat ze zoeken, met andere woorden vinden ze de navigatie prettig? Wat vinden ze van de lay-out van uw webwinkel? Stel ook open vragen: wat zouden zij anders willen, wat missen ze? Veel klanten voelen zich vereerd, en buitengewoon serieus genomen als ze dit soort vragen van u krijgen. U maakt ze belangrijk. En u heeft er zelf ook nog wat aan: bruikbare tips en opmerkingen die u ongevraagd waarschijnlijk niet zo snel zou krijgen.

Startersvoordeel webshop

Eigen webshop openen?

Dan profiteer je bij Rabobank van Startersvoordeel en is je zakelijke rekening de eerste 6 maanden gratis. Zo start je nóg sterker.

Meer weten

Nieuwsbrieven
Een nieuwsbrief is natuurlijk ook een prima instrument om met uw tevreden klanten in contact te blijven. Zo kunt u uw klanten op de hoogte houden van wat er binnen uw organisatie gebeurt, maar u kunt ze ook speciale aanbiedingen sturen. Zorg wel dat u alleen nieuwsbrieven stuurt aan klanten die expliciet hebben aangegeven dit op prijs te stellen.

Loyaliteitsprogramma's
Een instrument dat ook door veel bedrijven wordt gebruikt om tevreden klanten te binden en door te laten groeien naar nog grotere klanten, is het spaar- of loyaliteitsprogramma. Beloon klanten voor hun aankopen bij u en stimuleer ze meteen om nog meer te kopen.
Spreek ze ook aan op hun klant-zijn. 'U als gewaardeerde klant krijgt van ons kortingsbonnen voor uw volgende aankoop.' Er is vrij eenvoudige software verkrijgbaar waarmee u alle aankopen die een klant bij u doet in kaart brengt en kunt koppelen aan een puntensysteem. U kunt de klant dan dus een mailtje sturen waarin u hem of haar vertelt voor welke kortingen of kado's hij of zij inmiddels in aanmerking komt.

Creatief zijn
U kunt zelf werken met exclusieve inlogcodes, waarmee uw vaste klanten op de premium-pagina kunnen komen die voor 'gewone klanten' niet toegankelijk is. Kortom, u kunt eindeloos creatief zijn met loyaliteitsprogramma's. De vliegtuigmaatschappijen geven hierin al jaren het goede voorbeeld: frequent flyers krijgen heel veel voordelen ten opzichte van incidentele passagiers, en ze sparen nog voor gratis luchtmijlen ook. Een groot bijkomend voordeel van loyaliteitsprogramma’s en klantenkaarten is dat u allerlei extra gegevens van uw klanten ter beschikking krijgt, die u anders wellicht niet zou krijgen.

Gepubliceerd op:
20-01-2011

Wat vind je van dit artikel?

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Webshop

Webshops zijn er - net als ondernemers - in alle soorten en maten. Ga jij een eigen webwinkel starten? Of je nou zeldzame Star Wars-figuurtjes of Zuid-Limburgse streekproducten wilt gaan verkopen: online kan het allemaal.

Tips voor webwinkels

Hoewel het starten van een webshop relatief laagdrempelig is, moet je je wel goed voorbereiden voor je start. Ook als internetondernemer krijg je namelijk te maken met (overheids)regels en andere uitdagingen. Zo moet je onder meer denken aan:

  1. Hoe gaan jouw klanten straks betalen? Een overzicht van relevante betaalmethoden voor webwinkeliers
  2. Het (laten) bouwen van een goede website
  3. Indien relevant: personeel inhuren voor jouw webshop

Zeker weten dat je niets vergeet? Lees alle stappen in de checklist: een eigen webshop starten.

Meer succes met je webshop

Wil het nog niet echt vlotten met het aantal aankopen op je webshop? Je kunt aan veel knoppen draaien. Denk bijvoorbeeld aan Search Engine Optimization (SEO). Je optimaliseert dan je website voor zoekmachines als Google, waardoor je sneller bovenaan in de zoekresultaten komt.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Zakelijke rekening eerste 6 maanden gratis

Start nóg sterker in 2021 met een zakelijke rekening en krijg meer grip op je geldzaken.

 

Je zakelijke rekening is de eerste 6 maanden gratis inclusief pinpas, internetbankieren en een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. 

 

Bekijk je voordeel

 

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.