Het koopproces

2 min  leestijd
1245
Image

Een koopproces kent een aantal fasen. Eerst gaat de koper zich oriënteren op de markt en de daar aanwezige producten of diensten die hij wil aanschaffen. Vervolgens maakt hij op basis van zakelijke of persoonlijke criteria een selectie en kiest hij uiteindelijk één product of dienst uit. Tenslotte gaat hij over tot de daadwerkelijke aankoop van het product.

Verschillende belangen
In de verschillende fasen van het koopproces gelden voor de koper ook verschillende belangen. Zo zijn de prijs van en de behoefte aan een bepaald product in de oriënterende fase heel belangrijk, terwijl in de selectiefase de oplossing centraal staat en in de aankoopfase prijs en vertrouwen. Deze wetenschap is van belang om de koper in de fase voordat hij een keuze maakt, te doorgronden en de juiste kant op te sturen.

Feitelijk moet u als verkopende partij natuurlijk in alle fasen van het koopproces aanwezig zijn. Maar het is afhankelijk van het product dat u verkoopt, waar u het zwaartepunt legt.

De kracht van internet
Vast staat in ieder geval dat het internet veruit het meest gebruikte kanaal is in de oriëntatiefase. Maar liefst 41 procent gebruikt internet als oriëntatiebron; 25 procent gebruikt het zelfs als doorslaggevende oriëntatiebron. De fysieke winkel wordt door 35 procent van de kopers als oriëntatiebron gebruikt; printuitingen (folders en advertenties) door 33 procent.

Het is dus evident dat u in die oriëntatiefase prominent aanwezig moet zijn op internet. Dit geldt natuurlijk ook voor ondernemers die een fysieke winkel hebben; immers op internet wordt dikwijls de keuze bepaald voor een merk, type en aankoopplaats. Daar bepaalt een toenemend deel van de kopers dus of zij bij u in de winkel het product komen kopen of bij uw concurrent!


 

Meer over webshop

Meer over webshop

Elke week handige tips in je mailbox?

Meld je dan nu aan voor de nieuwsbrief van IkGaStarten en mis geen praktische handvatten om van jouw start een succes te maken!

Sluiten