Algemene voorwaarden

Leveringsvoorwaarden voor je webshop

De leveringsvoorwaarden zijn een belangrijk onderdeel van de algemene voorwaarden voor je webshop. Wat mag je zeker niet vergeten?

Wettelijke eisen leveringsvoorwaarden

Weet jij welke wettelijke eisen er zijn voor webshops? Zo is het bijvoorbeeld niet toegestaan om klanten te verplichten meer dan 50% vooruit te betalen. Dit betekent niet dat je geen gebruik mag maken van bijvoorbeeld iDeal.

Het gaat erom dat je klanten de optie hebben om een deel achteraf te betalen, bijvoorbeeld door middel van acceptgiro.

Lees hier alles over de verschillende betaalmogelijkheden.

De colportagewet voor webshops

Volgens de colportagewetgeving ben je verplicht om de mogelijkheid tot ruilen aan te bieden. Elke webwinkel hanteert daarmee verplicht de stelregel: 'Niet goed? Geld terug!'. Natuurlijk kunt je dit ook gebruiken als een slimme marketingstrategie om vertrouwen te winnen van je klanten.

Bij 'gewone artikelen' geldt wettelijk in ieder geval 7 dagen retourtijd, de meeste webwinkels hanteren een termijn van 14 dagen.

Beschrijf het proces van de bezorging

Hoe zorg je ervoor dat je product bij de klant terecht komt? Ook dat beschrijf je in de leveringsvoorwaarden. Zo staat er vaak in dat jij als ondernemer 'de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht neemt bij het in ontvangst nemen en het uitvoeren van bestellingen van producten'.

Beschrijf ook wat je doet als er een kapot product bezorgd wordt of de levering niet compleet is.

Clausules voor uitzonderingen bij webshops

Het is het verstandig om een clausule op te nemen voor het geval een product, onverhoopt niet leverbaar is, of een ongebruikelijk lange levertijd heeft. Je kunt er dan voor kiezen om het geld terug te geven of een vervangend product te sturen.

Acceptatie algemene voorwaarden

Je leveringsvoorwaarden zijn onderdeel van je algemene voorwaarden. In principe moet elke klant deze vóór iedere aankoop lezen.

Tip: zet een link naar de algemene voorwaarden in je footer. 

In de praktijk kun je dit oplossen door in het bestelproces een link te zetten naar je complete algemene voorwaarden en de klant te verplichten een vinkje te zetten bij de zin 'Ik accepteer de algemene voorwaarden'. Doen ze dit niet? Dan gaat de koop niet door.

Bijgewerkt op: 02-04-2020

Wat vind je van dit artikel?

x5
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Webshop starten? Het oprichten van een webwinkel is de laatste jaren steeds populairder geworden. In 2007 waren er nog zo'n 5.000 webshops, in het eerste kwartaal van 2020 bijna 50.000! (bron: CBS) Ben jij de volgende?

Een webshop beginnen: wat heb je nodig?
Een webshop beginnen: wat heb je nodig?

Webshop

Webshops zijn er - net als ondernemers - in alle soorten en maten. Ga jij een webshop starten? Of je nou zeldzame Star Wars-figuurtjes of Zuid-Limburgse streekproducten wilt gaan verkopen: online kan het allemaal.

Tips voor webwinkels

Ook als internetondernemer krijg je te maken met (overheids)regels en is goed voorbereiden essentieel voor een succesvolle start van je webshop. Zo moet je onder meer denken aan:

  1. Hoe gaan jouw klanten straks betalen? Een overzicht van relevante betaalmethoden voor webwinkeliers
  2. Het (laten) bouwen van een goede website
  3. Indien relevant: personeel inhuren voor jouw webshop

Zeker weten dat je niets vergeet? Lees alle stappen in de checklist: zo maak je van jouw webwinkel een succes.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.288 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.