Personeel inhuren voor jouw webwinkel: zo zit dat

Personeel inhuren voor jouw webwinkel: zo zit dat

Wanneer jouw webshop steeds succesvoller wordt, kan het na verloop van tijd verstandig zijn om een medewerker aan te nemen. Wat komt er zoal bij kijken als je (tijdelijk) personeel wilt inhuren voor jouw webshop, zodat alle online bestelde producten ook daadwerkelijk op tijd bij de klant kunnen worden bezorgd? Lees daarom dit artikel over het inhuren van personeel. 

Uitbreiding van je webshop

De meeste eigenaren van een webshop beginnen klein aan huis. De voorraad is overzichtelijk, je pakt alles in op zolder of in de schuur en verstuurt zelf de pakketjes. Naarmate de webwinkel succesvoller wordt en het aantal bestellingen toeneemt, ben je hier steeds meer tijd aan kwijt. Dat is ook precies de bedoeling, want je wilt veel producten verkopen.

Het gevaar is echter dat het daadwerkelijke ondernemen er bij inschiet en je bijna alleen nog maar met het bestellen, inpakken en versturen van pakketjes bezig bent. En ’s avonds nog de administratie moet doen, marketingideeën moet bedenken, de klantenservice moet bijhouden en de retourzendingen moet afhandelen. 

Vast of flexibel personeel inhuren?

Hoog tijd dus om (tijdelijk) personeel in te huren. Dit kan iemand zijn die van alle markten thuis is en het volledige takenpakket beheerst: administratie, klantenservice, inpakken, het beheren van de webshop, marketing etcetera.

Door zo’n vaste medewerker aan te nemen kun je je vanaf dat moment volledig concentreren op het uitbreiden van je webshop. Je rol verandert van ZZP’er naar werkgever: je krijgt er extra verantwoordelijkheden bij omdat je nu iemand op de loonlijst hebt staan.

Je kunt er ook voor kiezen om flexibel personeel in te huren voor specialistische taken die slechts een bepaalde periode beslaan. Ben je bijvoorbeeld niet goed in reclame maken, huur dan een marketingexpert in. Wil je alleen hulp bij het inpakken van de pakketten, neem hier dan een vakantiekracht voor aan. 

Werving en selectie van personeel

Je kunt personeel werven door een advertentie te plaatsen, zowel in print als op internet, bijvoorbeeld via social media. Nadeel is dat je zelf alle aanmeldingen moet behandelen. Als je daar geen tijd voor hebt, kun je ook een uitzend- of detacheringsbureau inschakelen.

De kosten hiervoor zijn een stuk hoger, maar heeft als voordeel dat de eerste selectie al gedaan is en dat je alleen de kandidaten die worden voorgesteld door het bureau hoeft te beoordelen. Daarnaast nemen deze bureaus je alles uit handen: van de administratie tot de uitbetaling van loon.

Je kunt ook voor een goedkopere versie van een uitzendbureau kiezen: een payrollbedrijf. Die doen in principe hetzelfde als een uitzendbureau, alleen dan zonder werving en selectie. Je neemt dus zelf iemand aan en geeft vervolgens de volledige administratie, inclusief betaling van loon en de loonheffingen, uit handen.

Het aanbieden van een vast of tijdelijk contract?

Als je personeel in wilt huren kun je dus iemand zelf een contract aanbieden of een intermediair inschakelen. Het heeft beide voor- en nadelen. Een uitzend- of payrollbureau is duurder, maar je bent veel flexibeler. Als de omzet van de webwinkel een tijdje tegenvalt, kun je per direct afscheid nemen van je medewerker. Trekt de verkoop aan, huur je weer iemand in. Is deze werknemer ziek, dan neemt het uitzendbureau deze kosten op zich. 

Als je iemand een contract aanbiedt, verbind je jezelf voor (on)bepaalde tijd aan deze persoon. Als je tijdelijk geen werk hebt voor deze werknemer, dien je diegene dus ook door te betalen. Als het personeelslid ziek wordt, is dit een kostbare aangelegenheid. Het is per cao verschillend, maar reken bij ziekte op een doorbetaling van minimaal 70 procent van het loon tot het volledige loon. Daar komen dan nog de kosten voor een vervanger bij - het werk moet tenslotte wel gedaan worden. 

Schakel een invaller of vakantiekracht in

Afhankelijk van het werk dat je uitgevoerd wilt zien worden, kun je er ook voor kiezen om iemand voor specifieke klussen in te huren. Als je bijvoorbeeld alleen het inpakken en versturen van de pakketten wilt uitbesteden, is het niet nodig om een dure uitzendkracht in te huren.

Je kunt ook je buurjongen, een familielid of een student hiervoor inschakelen. Het minimumloon voor jongeren ligt een stuk lager dan voor volwassenen. Daarnaast hebben webshops regelmatig te maken met een aantal pieken per jaar of seizoen en dan is een tijdelijk contract voor een invaller of vakantiekracht het voordeligst.

Huur een freelancer in

Voor specialistisch werk is het handig om gebruik te maken van freelancers. Het uurtarief ligt een stuk hoger dan van een (vaste) medewerker, maar daar krijg je dan ook de benodigde expertise voor terug. Beide partijen weten precies waar ze aan toe zijn: er is geen zicht op een vaste aanstelling, iedere opdracht is tijdelijk en het aantal te werken uren leg je vooraf vast - meestal spreek je een dagtarief of een all-in uurtarief af.

Je kunt op zeer korte termijn een freelancer inschakelen en aan het eind van de opdracht neem je weer afscheid van elkaar. Heb je bijvoorbeeld een tekstschrijver nodig die jouw webshop laat scoren op het gebied van SEO, dan bied je eenmalig een afgebakende klus aan om de website te optimaliseren, waarna je de schrijver later incidenteel inhuurt om alles up to date te houden.

Regel een back-up

Het nadeel van adhoc invallers als vakantiekrachten is dat ze niet altijd de juiste kennis paraat hebben en vaak geen ervaring hebben met de bestelprocessen van een webshop. Dit kun je normaal gesproken goed opvangen door een duidelijke overdracht op te stellen.

Los van het inhuren van freelancers of vakantiekrachten is het altijd verstandig om een of twee personen achter de hand te hebben die allround genoeg zijn om voor je in te vallen. Je kunt altijd een keer ziek worden en dan is het handig om een back-up te hebben die bekend is met het bestelproces en het CMS van de webshop. 

Ga over op fulfillment

Als je veel bestellingen te verwerken krijgt, een invaller niet meer voldoende is en je een structurele oplossing wilt, dan is fulfillment wellicht ook een goede oplossing. Hierbij geef je het volledige logistieke proces uit handen aan een externe partij. Dat wil zeggen: de volledige orderverwerking, inclusief de klantenservice en de retourverwerkingen. Het geeft jou de ruimte om je volledig op het ondernemen en op de groei van de webshop te concentreren. 

andres

Zekerheid voor personeel

Is jouw personeel verzekerd voor verzuim, aansprakelijkheid of ongevallen? Met Interpolis ZekerVanJeZaak® is je personeel goed verzekerd.

Meer over ZekerVanJeZaak®

De kosten van fulfillment variëren, afhankelijk van de hoeveelheid pakketten die je maandelijks verstuurt, van een paar honderd euro tot een paar duizend euro per maand. Of dit voor jouw webshop rendabel is, hangt af van verschillende factoren. Naast de hoeveelheid pakketten, ligt het aan de grootte van de opslagruimte voor jouw voorraad, het aantal unieke producten dat je verkoopt etcetera. 

Fulfillment is dus niet iets wat je tijdelijk doet, bijvoorbeeld bij een verkooppiek in het seizoen. Het is een structurele oplossing zodat je niet meer zelf de orderverwerking hoeft te verzorgen. Het voordeel is dat bestellingen altijd doorlopen, de klantenservice altijd bemand is en je klanten nooit nee hoeft te verkopen.

Of je nu op vakantie bent, ziek wordt of onverwacht een afspraak hebt, de bestellingen gaan altijd de deur uit. Natuurlijk zijn hier kosten aan verbonden, maar je hebt je handen vrij om de webshop nog beter te maken. Als het goed is verdien je deze kosten dan vanzelf terug. 

Let op de regels voor het aannemen van personeel

Het inhuren van personeel is aan veel regels gebonden. Kijk voor specifieke informatie en de wettelijke regels op onze personeelspagina. Beperk bijvoorbeeld je aansprakelijkheidsrisico bij een uitzendbureau door een g-rekening te openen; zorg dat de ingehuurde freelancer in het bezit is van een VAR-wuo en stel een waterdicht juridisch contract voor alle medewerkers op - of het nu vakantiekrachten, freelancers of vaste personeelsleden zijn. 

Lees ook

5 vragen en antwoorden over het aannemen van personeel
Personeel aannemen: waarop moet je letten?
Checklist: (uit)gerust op vakantie
Wat doe je met je webshop als je op vakantie gaat?
Hoe maak je van jouw webshop een succes?
Checklist: webshop starten
Dit moet je regelen als je personeel gaat aannemen

Bijgewerkt op: 14-12-2015 Gepubliceerd op:
04-08-2015

Webshop

Webshops zijn er - net als ondernemers - in alle soorten en maten. Ga jij een webshop starten? Of je nou zeldzame Star Wars-figuurtjes of Zuid-Limburgse streekproducten wilt gaan verkopen: online kan het allemaal.

Tips voor webwinkels

Ook als internetondernemer krijg je te maken met (overheids)regels en is goed voorbereiden essentieel voor een succesvolle start van je webshop. Zo moet je onder meer denken aan:

  1. Hoe gaan jouw klanten straks betalen? Een overzicht van relevante betaalmethoden voor webwinkeliers
  2. Het (laten) bouwen van een goede website
  3. Indien relevant: personeel inhuren voor jouw webshop

Zeker weten dat je niets vergeet? Lees alle stappen in de checklist: zo maak je van jouw webwinkel een succes.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Gratis PDF's voor starters

Gratis whitepapers voor startende ondernemers

Alle informatie die je nodig hebt in één PDF: met deze whitepapers ga je goed voorbereid van start met je bedrijf:

  • Ondernemingsplan in 10 stappen
  • Bedenk de perfecte bedrijfsnaam
  • Bereken je uurtarief
  • Een administratie opzetten doe je zo
     

Download gratis PDF

Gratis voorbeeldplannen

Ondernemingsplan voorbeeld

Op zoek naar een goed voorbeeld om naast je eigen ondernemingsplan te leggen? Op Rabobank.nl kun je diverse voorbeeldplannen gratis downloaden.

Bekijk de voorbeeldplannen

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal Kromkommer

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.