Covid-19 zorgt voor veel onzekerheid bij startende ondernemers. Ondernemen is lef hebben, vallen, opstaan, aanpassen en weer doorgaan. En in de coronacrisis is het door de beperkende maatregelen een stuk lastiger om weer op te staan.
Maar ondernemen is creatief zijn. Met wat aanpassingen kun je ook in de huidige coronatijd nieuwe mogelijkheden vinden.
Nieuwe initiatieven door Covid-19
Ondernemen is kansen zien, als het niet loopt zoals je hoopt. De horeca werd zwaar getroffen en maakte de omslag naar afhalen en bezorgen. Deze aanpassing is lang niet genoeg om op het oude niveau te draaien, maar vaak wel genoeg om deze periode door te komen.
De crisis biedt noodgedwongen ook nieuwe initiatieven die je anders niet zou bedenken. Bekende sterrenkoks als Ron Blaauw en Jacob Jan Boerma begonnen bijvoorbeeld de (betaalde) online dienst Cheflix, waarin ze masterclasses geven voor thuiskoks.
Omscholen
Een feestlocatie verbouwde het bedrijf tijdelijk om tot een commerciële coronateststraat, een werkloze masseur schoolde zich om naar websitebouwer, reisleiders gingen in de thuiszorg werken.
Online kansen: webshops
Het afgelopen jaar bleek dat online de meeste kansen biedt. In de huidige coronaperiode lopen de fysieke winkels grote klappen op. Alle niet-noodzakelijke winkels zijn al maandenlang gesloten.
Door click & collect mogen ze inmiddels wel weer bestellingen laten ophalen, maar voor de meeste winkels is dit slechts een doekje voor het bloeden.
Bij de webshops liggen dus nog altijd goede kansen. In gesprekken met ondernemers op deze site, blijkt dat je voor de beste succeskansen een niche moet zoeken. Unieke producten die voor een toegevoegde waarde bij de klanten zorgen.
Ga niet op prijs concurreren, maar zoek een niche en bied met je webshop een toegevoegde waarde
Als je op prijs gaat concurreren, draai je misschien wel omzet, maar verdien je uiteindelijk geen geld en ga je ten onder tegen de grote spelers.
Zij kunnen door de massale verkoop de gangbare producten altijd net even goedkoper aanbieden en verlies je dus deze ‘race to the bottom’.
Toegevoegde waarde bieden
Henk Jan Bijmolt vond bijvoorbeeld een toegevoegde waarde met zijn bedrijf Gadero. Hij verkoopt tuinhout met zijn webwinkel. Zijn advies: “Richt je op een klein dingetje en word daar goed in.”
Door extreme keuzes te maken, werd Gadero al snel een succes. "Wij kiezen voor online: we hebben geen showroom. 'Alles of niets' brengt je vaak verder en daardoor ben je voor de klant ook heel duidelijk waar je voor staat en waar je goed in bent.”
- Lees hier alles over het starten van een webshop
Doelgroep scherper bepalen
Durf dus te kiezen, en dat geldt ook voor je klanten. De juiste doelgroep bepalen is essentieel voor het succes van je onderneming. Je kunt niet iedereen bedienen, je moet een keuze maken.
Je deelt dus de grote groep klanten op in herkenbare subgroepen. Je selecteert bijvoorbeeld op locatie, geslacht of leeftijd. Je kunt het inzicht in je doelgroep vergroten door de klanten in kaart te brengen via het opstellen van een klantenanalyse.
- Meer inzicht in je doelgroep nodig? Vul in dit artikel de checklist in en krijg een goed beeld wie je klanten zijn en voor wie je de producten of diensten wil leveren.
Verdienmodel aanpassen
Kijk naast je doelgroep ook nog eens goed naar je verdienmodel. Het verdienmodel is onderdeel van het Business Model Canvas. Aan de hand van negen bouwstenen beschrijf je jouw organisatie, de doelgroep, klanten, leveranciers én dus ook het verdienmodel.
Je legt hier vast waar je inkomsten vandaan komen en hoe je dat gaat bereiken. Ook beschrijf je hoeveel klanten je nodig hebt, hoeveel omzet je nodig hebt om winst te maken, hoe je verdient aan de klanten en of je bijvoorbeeld de juiste (kost)prijzen hanteert.
Download gratis een voorbeeld van het Business Model Canvas en ontdek zo waar er nieuwe kansen liggen voor je onderneming.
Er zijn verschillende verdienmodellen, van de verkoop van goederen tot het bekende ‘uurtje factuurtje’ of het abonnementsmodel.
Werkte je voor corona op basis van uren als bijvoorbeeld kok of masseur en vind je nu geen opdrachten meer? Probeer dan andere verdienmodellen te vinden, of te switchen naar een ander beroep.
- Doe hier de verdienmodel challenge om te bekijken of je tijdens corona wellicht ook op andere manieren geld kunt verdienen.
Ondernemingsplan updaten
Bekijk je ondernemingsplan nog eens kritisch en kijk waar je dit aan kunt passen aan de coronatijd. Je kunt bijvoorbeeld wat minder risico nemen en wat minder kosten maken, door vanuit huis te beginnen.
Inspiratie nodig om je ondernemingsplan te herschrijven of wil je bedrijfsplannen van andere sectoren bekijken? Deze voorbeeldplannen helpen je op weg.
Vangnet TOZO
Als het ondanks alle pogingen niet lukt om voldoende winst te maken tijdens COVID-19, kun je aanspraak maken op een regeling van de overheid.
De TOZO-uitkering is een tijdelijke bijstand voor zzp'ers die geraakt zijn door de coronacrisis. De regeling is in maart 2020 gestart en loopt door tot 1 juli 2021.
Kom je er financieel niet uit? De TOZO-regeling loopt nog door tot 1 juli 2021.
Het derde steunpakket (TOZO 3) van het kabinet voor zzp’ers loopt van 1 oktober 2020 tot 1 april 2021. Daarna volgt TOZO 4 tot 1 juli 2021. Dit is een ondersteuning van maximaal € 1.500 netto per maand (€ 1.050 euro voor alleenwonenden en € 1.500 euro voor samenwonenden).
Of zzp’ers hiervoor in aanmerking komen, hangt af van het inkomen van de partner. De eerder genoemde beperkte vermogenstoets is uitgesteld tot april 2021.
TONK
Als je vanwege het inkomen van je partner geen recht hebt op TOZO, maar wel in de financiële problemen komt – bijvoorbeeld vanwege doorlopende zakelijke vaste lasten – kun je proberen TONK aan te vragen.
De regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten is een vergoeding voor noodzakelijke lasten. De gemeentes voeren deze regeling uit.
- Lees in dit artikel alles over TOZO, het artikel wordt bij ieder kabinetsbesluit geüpdatet.