Een webshop beginnen: wat heb je nodig?

Webshop beginnen in 9 stappen

Webshop starten? Het oprichten van een webwinkel is de laatste jaren steeds populairder geworden. In 2007 waren er nog zo'n 5.000 webshops, in het eerste kwartaal van 2020 bijna 50.000! (bron: CBS) Ben jij de volgende?

Een webshop beginnen is in principe zo gebeurd. Na de inschrijving bij de Kamer van Koophandel ben je klaar om een webwinkel te starten. Toch komt er meer bij kijken dan je op het eerste gezicht zou denken. 

Voor de basis van een webshop zijn de volgende zaken onmisbaar:

  • Domeinnaam
  • Webhosting
  • Software

In dit artikel je webshop beginnen in 9 stappen:

1. Kant-en-klaar webshoppakket

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om dit allemaal apart te regelen en je eigen webshop te bouwen (zie hieronder). Het is een stuk eenvoudiger om de drie basisonderdelen te combineren. Je neemt dan een abonnement bij een aanbieder van webshoppakket.

Voorbeelden zijn:

Dit is een kant-en-klaar pakket waarbij je voor € 10 tot € 70 per maand alles geregeld hebt. Sommige aanbieders bieden zelf een gratis webshop. Je krijgt dan een complete website die je alleen nog maar hoeft te vullen met je producten.

Voordelen webshop pakket

Het grote voordeel van zo'n pakket is dat je direct van start kunt. De kosten zijn relatief laag en de software is vaak gebruiksvriendelijk.

Kies je een duurder pakket, dan word je bij technische problemen ondersteund door een helpdesk. Ook is de webshop dan vaak geoptimaliseerd voor Google (Search Engine Optimisation: SEO) en is een betaling- en voorraadsysteem inbegrepen.

Nadelen webshop pakket

Is er dan niets negatiefs over webshop pakketten te vertellen? Er is eigenlijk maar een nadeel: je zit aan een bepaald stramien vast. Daardoor kun je je op het gebied van lay-out niet echt onderscheiden van de concurrentie.

2. Doe-het-zelf webshop

Je kunt alles ook zelf regelen, daarvoor nemen we je kort mee in de te nemen stappen.

De domeinnaam claimen

Wat is het?
De domeinnaam is de naam van jouw webpagina. Als je een goede domeinnaam hebt bedacht, moet je checken of deze nog vrij is. Probeer hierin jouw bedrijfsnaam, product of dienst te verwerken!

Hoe regel je het?
Dit kan via de aanbieder van een webshoppakket of zelf via Sidn.nl. Hier kun je meteen controleren of de naam nog vrij is. Je laat de domeinnaam registreren door de hostingprovider/registrar.

Startersvoordeel webshop

Eigen webshop openen?

Dan profiteer je bij Rabobank van Startersvoordeel en is je zakelijke rekening de eerste 6 maanden gratis. Zo start je nóg sterker.

Meer weten

De webhosting regelen

Wat is het?
Om een webshop te laten draaien, heb je webhosting nodig: de huur van online ruimte waar je al jouw informatie opslaat.

Hoe regel je het?
Zoek op Google naar webhosting en je vindt honderden aanbieders. Zorg ervoor dat je voldoende serverruimte huurt, zeker als je veel foto’s of video’s plaatst. Een trage webshop jaagt bezoekers weg.

Let op: je betaalt al snel € 10 per maand en dat kan bij de huur van veel serverruimte oplopen tot tientallen euro’s.

Software voor je webshop

Wat is het?
Om zelf een webshop te bouwen heb je een softwarepakket én technische kennis nodig, weet dus waar je aan begint. Het voordeel van zelf opbouwen is dat je de webwinkel naar eigen smaak kunt inrichten.

Hoe regel je het?
In de meeste gevallen kun je als starter beginnen met gratis open source-systemen, de bekendste zijn:

Als je het bouwen van je webshop uitbesteedt aan een professional, weet je zeker dat alles goed werkt en er mooi uit ziet.

Bij deze systemen zijn honderden templates/thema’s gratis beschikbaar. Daarnaast zijn er nog duizenden andere templates te koop, dus je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.

3. Vind je toegevoegde waarde

Je hebt nu de basis neergezet, maar nu wil je dat de webshop ook een succes wordt. De toegevoegde waarde is een van de belangrijkste aspecten om over na te denken.

Een webshop openen is namelijk geen garantie voor succes: klanten komen niet vanzelf naar je toe. Sterker:  de top 10 webwinkels verdient samen evenveel als de nummers 11 t/m 100 samen. Zij bezetten ook alle topresultaten in Google. 

Blijf de concurrentie voor

Natuurlijk, vindbaarheid op Google (zie het volgende kopje) en gebruiksvriendelijkheid zijn een vereiste.

De concurrentie is groot, daarom moet je vooral energie steken in wat jouw bedrijf onderscheidt van anderen, zoals:

  • Bijzondere producten met een goed verhaal
  • Unieke voordelen
  • Uitstekende service.
  • Een bijzonder verdienmodel met voordeel voor je klant 

4. Pas SEO toe in je webshop

Als je bijvoorbeeld spijkerbroeken gaat verkopen, is het lastig om goed te scoren in Google. Je kunt je amper onderscheiden met productteksten, iedereen verkoopt namelijk dezelfde jeans.

Daar komt bij dat webshopgiganten als Zalando met betaalde advertenties de beste plekken in Google hebben gekocht.

SEO tips webshop

Waar je vroeger met SEO-teksten jouw webshop tot de hoogste plaatsen op Google kon laten reiken, sluit je nu achteraan na de advertenties. Vervelend, maar desondanks is het wel belangrijk om zo hoog mogelijk in de ranking te eindigen.

  • Lees hier hoe je SEO optimaal kunt gebruiken.

Verkoop je een uniek product (houten huisnummers, gemaakt van oude boten uit Indonesië), kun je je wél onderscheiden met SEO-teksten. Tenminste, als mensen hier ook echt op zoeken. Combineer online en offline promotie en laat dit elkaar versterken.

5. Zorg voor een responsive website

Nu bijna iedereen zijn smartphone of tablet gebruikt om producten of informatie op te zoeken, is een goed werkende mobiele versie van je website een must.

Een handige tool om dit te checken is de ‘mobielvriendelijke test’-tool van Google.

Google werkt dan ook met een mobile first index. Dit houdt in dat de ranking van mobiele pagina’s leidend is. Zorg dus dat je een responsive design hebt, dan word je sneller vindbaar.

6. Geef de beste service

Service is een van de belangrijkste factoren die bijdragen aan het behouden van klanten. Als webshopeigenaar moet je klantvriendelijkheid zijn, goed bereikbaar zijn, snelle levertijden hebben en problemen oplossen. Behandel je klanten zoals je zelf ook behandeld wilt worden.

Tevreden klanten laten positieve recensies en aanbevelingen achter op social media en zorgen voor mond-tot-mondreclame.

Producten retour

Elke webshop krijgt te maken met producten die retour komen. Hoe je hier vervolgens mee omgaat is erg belangrijk, het kan een negatieve klantervaring weer goed maken. De eerste stap is het snel antwoorden op de klacht.

Geef de klant het geld terug of stuur een nieuw product op, je kunt het beste overleggen wat hij/zij het liefste wil.

Tip: stuur een persoonlijk kaartje mee, daarmee voelt de klant zich gezien.

7. Promotie op social media

Gebruik social mediakanalen als Instagram, Pinterest en Facebook om jouw producten onder de aandacht te brengen. Let op: ieder medium heeft een andere benadering.

  • Op Instagram deel je mooie foto’s en laat je het verhaal achter je bedrijf zien.
  • Op Facebook doe je mededelingen over (kortings)acties, nieuwe producten, een deelname aan een event of wat je vandaag hebt gedaan.
  • Op Pinterest toon je jouw producten. Als je bijvoorbeeld zelf houten meubelen maakt, kun je deze foto's plaatsen, inclusief link naar je website. Mensen halen hier inspiratie en pinnen jouw foto op hun digitale prikbord.  

Goedkope marketingtips

Daarnaast zijn er nog tal van mogelijkheden om jouw bedrijf te promoten en dat hoeft helemaal niet duur te zijn. Lees voor inspiratie dit artikel over low budget marketingtips, van contentmarketing tot vloggen en personal branding. 

8. Gebruik bekende betaalsystemen in je webshop

Klanten moeten in jouw webshop veilig kunnen afrekenen én op verschillende manieren. Om deze betaalmethoden te bundelen kun je gebruik maken van Rabo OmniKassa.

Dit is een online kassa die de belangrijkste betaalmethoden ondersteunt, van iDEAL tot creditcards en Paypal.

Anders gezegd: alle online transacties in jouw webwinkel lopen via één virtueel loket. Handig, want dan heb je een goed financieel overzicht.

9. Zakelijke rekening

Een zakelijke rekening is onmisbaar voor startende ondernemers met een webshop. Zo helpt het je om je zakelijke en privé inkomsten en uitgaven gescheiden te houden.

Ook geeft het een professioneler indruk als de naam van je bedrijf op de rekeningafschriften staat in plaats van je eigen naam.

Je zakelijke rekening is bij Rabobank de eerste 6 maanden gratis voor jou als startende ondernemer. Dat betekent geen kosten voor je zakelijke rekening, betaalpas én al je transacties in Nederland en SEPA-landen.

Extra: verzenden van je producten

Staat je website online? Dan kunnen mensen producten bij je gaan bestellen. Maar hoe ga je dat eigenlijk leveren? De meeste webshop-eigenaren beginnen met een kleine voorraad producten op zolder of in de schuur.

Als je bedrijf groter wordt, kun je het voorraadbeheer uitbesteden of een garagebox huren om de spullen op te slaan.

Verpakkingsmateriaal

Om ervoor te zorgen dat je producten heel aankomen bij je klant, is het veilig inpakken van groot belang. Bij breekbare producten is bubbeltjesplastic een uitkomst. Dit kun je los in een doos gebruiken of verwerkt in een envelop bij kleine producten.

Kies altijd voor de kleinste maat verpakking, dat is goedkoper en beter voor het mileu.

Tip: veel bezorgbedrijven bieden speciale pakketten aan voor het versturen van zakelijke pakketjes. Je krijgt dan korting vanaf een bepaald aantal pakjes.

Bijgewerkt op: 09-06-2020

Wat vind je van dit artikel?

x25
x14

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Betalingsconditites kunnen je helpen om op tijd betaald te krijgen. Je bent je webshop natuurlijk niet alleen maar gestart voor het geld, maar toch is het belangrijk om inkomsten te hebben.

Online betalen: Ideal en meer
Online betalen: Ideal en meer

Webshops zijn razend populair. Van elektronica tot meubilair en van vakanties tot streekproducten: bijna alles is tegenwoordig online verkrijgbaar. Dat biedt kansen voor ondernemers. Volg dit stappenplan bij het starten van een webwinkel.

Een webshop beginnen: wat heb je nodig?
Een webshop beginnen: wat heb je nodig?

Webshop

Webshops zijn er - net als ondernemers - in alle soorten en maten. Ga jij een eigen webwinkel starten? Of je nou zeldzame Star Wars-figuurtjes of Zuid-Limburgse streekproducten wilt gaan verkopen: online kan het allemaal.

Tips voor webwinkels

Hoewel het starten van een webshop relatief laagdrempelig is, moet je je wel goed voorbereiden voor je start. Ook als internetondernemer krijg je namelijk te maken met (overheids)regels en andere uitdagingen. Zo moet je onder meer denken aan:

  1. Hoe gaan jouw klanten straks betalen? Een overzicht van relevante betaalmethoden voor webwinkeliers
  2. Het (laten) bouwen van een goede website
  3. Indien relevant: personeel inhuren voor jouw webshop

Zeker weten dat je niets vergeet? Lees alle stappen in de checklist: een eigen webshop starten.

Meer succes met je webshop

Wil het nog niet echt vlotten met het aantal aankopen op je webshop? Je kunt aan veel knoppen draaien. Denk bijvoorbeeld aan Search Engine Optimization (SEO). Je optimaliseert dan je website voor zoekmachines als Google, waardoor je sneller bovenaan in de zoekresultaten komt.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.817 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.