Webshop maken: dit zijn de mogelijkheden

Webshop maken: dit zijn de mogelijkheden

Wanneer je een webshop begint, kun je ervoor kiezen om een kant-en-klaar gehoste website te huren of de webwinkel geheel naar eigen wens samen te stellen en op te bouwen. Er zijn verschillende open source-systemen die je hiervoor kunt gebruiken. Wat zijn de mogelijkheden om een webshop te maken?

Afhankelijk van het budget en technische kennis zijn er voor het bouwen van een webshop twee goede opties:

  • een kant-en-klaar gehoste website
  • een op maat gemaakte website. 
     

Bij een kant-en-klare oplossing wordt een standaard Content Management Systeem (CMS) geleverd. Wie zelf de webshop bouwt of laat bouwen, kan een CMS-systeem naar eigen wens (laten) inrichten.

Content Management Systeem

Een webshop beheer je door middel van een Content Management Systeem. Deze softwaretoepassing wordt ook wel de ‘achterkant’ van een website genoemd. 

CMS-systemen zijn er in alle soorten en maten, van betaald tot open source (hieronder gaan we in op de verschillen). Je kunt een CMS geheel naar eigen wens samenstellen. Bedenk wel: hoe meer functies je wilt inbouwen, hoe duurder dit wordt. En hoe bewerkelijker het beheren van de webwinkel.

In de meeste gevallen kun je als starter beginnen met een kosteloze CMS-oplossing. Er zijn verschillende open source-systemen, waarvan de bekendste WordPress, Joomla en Drupal zijn.

De uitbreiding van de basis van deze systemen kun je vervolgens zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt. Er zijn honderden templates, beter bekend als thema’s, vrij beschikbaar en er zijn daarnaast nog duizenden andere templates te koop.

Bedenk goed waar je je tijd en energie in steekt. Alle tijd die je in het bouwen van een webshop stopt, kun je niet besteden aan het daadwerkelijke ondernemen.

Dit geldt ook voor plugins, zoals social media-buttons. Deze systemen zijn gebruiksvriendelijk, zodat het bouwen van een webshop voor een beetje technisch persoon goed te doen is.

Bedenk vooraf wel goed of je hier tijd en energie in wilt steken. Alle tijd die je in het bouwen van een webshop stopt, kun je niet besteden aan het daadwerkelijke ondernemen.

Kant-en-klare webshop

Wie direct wil beginnen met zijn webshop en geen ambitie of kennis heeft om de webwinkel zelf te bouwen, kan voor zo’n twintig euro per maand een reeds ingerichte webshop huren.

Diverse aanbieders in Nederland, waaronder Lightspeed, Strato en Mijnwebwinkel, bieden deze mogelijkheid aan. Hosting en behoud van de domeinnaam zijn daarbij inbegrepen en de webshop is geoptimaliseerd voor Google (zie verderop in dit artikel bij SEO).

Het voordeel van een kant-en-klare webwinkel is dat het niet duur is en je direct aan de slag kunt. Als je technische problemen hebt kun je terecht bij een helpdesk, het is inclusief een betaling- en voorraadsysteem en de software is gebruiksvriendelijk.

Het nadeel is dat je het design niet geheel naar eigen smaak kunt inrichten en is daardoor minder onderscheidend ten opzichte van de concurrentie.

Een niet te onderschatten aspect, want de helft van de webshops stopt binnen twee jaar, zo bleek uit onderzoek van cijfers van de KvK. Kern van het verhaal: het is makkelijk en relatief goedkoop om een webshop te beginnen, maar moeilijk om het vervolgens goed te blijven doen. Zorg ervoor dat jouw webshop een toegevoegde waarde heeft. 

Webshop op maat maken

Je kunt er dus ook voor kiezen om een webshop volledig op maat te (laten) maken. Daarbij zijn er twee opties:

Kosteloze versie
Hierbij heb je enige technische kennis nodig omdat je de webshop vanaf nul moet opbouwen. Voor een standaard webwinkel is een gratis CMS-oplossing vaak voldoende om een start te maken. Populaire voorbeelden zijn onder meer Joomla, Magento of Wordpress.

Het voordeel van het zelf opbouwen van een webshop is dat je dit volledig naar eigen wens kunt invullen. Het nadeel is dat dit soms extra kosten met zich meebrengt – niet iedere template is gratis. Bij een kant-en-klare oplossing zijn er geen verborgen kosten.

Het design uitbesteden aan een professional is duurder, maar levert wél een onderscheidende webwinkel op.

Betaalde versie

Je besteedt het maken van de webshop uit aan een professionele webdesigner en laat het geheel naar eigen smaak inrichten. Je laat de kleuren op je huisstijl aanpassen en ook het CMS-systeem kan geheel naar wens worden ingericht.

De opstartkosten vallen via deze manier hoger uit, maar het levert een professionele en onderscheidende webshop op. Maak vooraf een ondernemingsplan waarin je de te verwachten kosten en de te verwachten klanten (opbrengsten) tegenover elkaar zet. Houd bij je financiële planning rekening met de terugverdientijd van de opstartkosten.

Let op: Je moet in alle gevallen nog wel zelf op zoek naar een webhostingbedrijf.

Webhosting

Bij kant-en-klare software is de webhosting onderdeel van het gehuurde pakket, maar wanneer je de webwinkel zelf bouwt, moet je zelf de webhosting regelen.

Dit is een dienst die ruimte aanbiedt voor het opslaan van online informatie. Vergelijk het met een eigenaar van een kantoorpand die ruimte aan jou beschikbaar stelt.

Er zijn grote verschillen tussen de hostingproviders en dat geldt ook voor de tarieven, die uiteenlopen van zo’n tien tot honderd euro per maand.

Belangrijk aandachtspunt is om voldoende serverruimte te huren. Wanneer jouw webshop traag blijkt, raak je bezoekers kwijt. Zorg ervoor dat de webhost dagelijkse back-ups maakt en een goed bereikbare helpdesk heeft.

marieke

Voorbeeldplan nodig?

Vind je het lastig om jouw idee op papier te zetten? Met dit ondernemingsplan voorbeeld voor ZZP’ers, dat je gratis kunt downloaden, helpen wij jou graag op weg.

Download je voorbeeldplan

SEO

Het CMS is de achterkant van de site, de voorkant is jouw visitekaartje. Als dat op orde is (zie hierboven) nodigt dit bezoekers uit om rond te (blijven) kijken. De bezoekers moet je alleen nog wel naar je website krijgen en daarvoor is het belangrijk om goed vindbaar te zijn op internet.

Met Search Engine Optimization (SEO) zorg je ervoor dat jouw website online beter vindbaar wordt. Richt bijvoorbeeld je website zo in dat je relevante zoekwoorden voor jouw doelgroep gebruikt. Je kunt hiervoor gespecialiseerde tekstschrijvers inhuren, maar zelf SEO toepassen is ook mogelijk. 

Responsive webdesign

Bijna iedereen gebruikt tegenwoordig ook zijn smartphone of tablet om online artikelen te bestellen. Veel klanten zullen jouw webshop dus op een klein scherm bekijken. Zorg er daarom voor dat jouw webwinkel een responsive webdesign heeft, zodat de webshop op ieder apparaat goed te lezen is.

Een handige tool is de ‘mobielvriendelijke test’-tool van Google. Hier kun je checken hoe waardevol Google jouw website vindt voor mobiele gebruikers. 

Meer 'inside tips' over webwinkels weten? Lees dan dit blog over klantbeleving, vindbaarheid en marketing voor webshops van onze e-fulfilment specialist Bob Oudshoorn. 

Gepubliceerd op:
05-10-2017

Webshop

Webshops zijn er - net als ondernemers - in alle soorten en maten. Ga jij een webshop starten? Of je nou zeldzame Star Wars-figuurtjes of Zuid-Limburgse streekproducten wilt gaan verkopen: online kan het allemaal.

Tips voor webwinkels

Ook als internetondernemer krijg je te maken met (overheids)regels en is goed voorbereiden essentieel voor een succesvolle start van je webshop. Zo moet je onder meer denken aan:

  1. Hoe gaan jouw klanten straks betalen? Een overzicht van relevante betaalmethoden voor webwinkeliers
  2. Het (laten) bouwen van een goede website
  3. Indien relevant: personeel inhuren voor jouw webshop

Zeker weten dat je niets vergeet? Lees alle stappen in de checklist: zo maak je van jouw webwinkel een succes.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Gratis PDF's voor starters

Gratis whitepapers voor startende ondernemers

Alle informatie die je nodig hebt in één PDF: met deze whitepapers ga je goed voorbereid van start met je bedrijf:

  • Ondernemingsplan in 10 stappen
  • Bedenk de perfecte bedrijfsnaam
  • Bereken je uurtarief
  • Een administratie opzetten doe je zo
     

Download gratis PDF

Gratis voorbeeldplannen

Ondernemingsplan voorbeeld

Op zoek naar een goed voorbeeld om naast je eigen ondernemingsplan te leggen? Op Rabobank.nl kun je diverse voorbeeldplannen gratis downloaden.

Bekijk de voorbeeldplannen

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal Kromkommer

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.