marieke

Webshops reageren hoofdzakelijk op klachten

Nederlandse webshops reageren doorgaans snel en accuraat op binnenkomende klachten van consumenten. Voor een complimenteus bericht van een klant heeft een groot deel van de webwinkels echter weinig aandacht. Dat bleek eind vorige week uit de CasengoWebwinkel Monitor 2014, waarvoor 59.000 Nederlandse webwinkels onder de loep zijn genomen.

De webshops zijn doorgaans erg alert op eventuele klachten. Twee derde van alle webwinkels reageert binnen twee uur op berichten van ontevreden consumenten of andere afnemers. Even snel reageren op complimenten gebeurt een stuk minder: slechts een kwart van de onderzochte webwinkels stuurt binnen datzelfde tijdsbestek een antwoord terug.

Gemiste kans

Een gemiste kans, zo stelt Casengo-oprichter Floris van der Veen. Als je voldoende tijd besteedt aan het tevreden houden van jouw bestaande klantenkring, hoef je volgens hem minder tijd en geld te investeren in het binnenhalen van nieuwe klanten. "Negatieve én positieve berichten horen snel een goed antwoord te krijgen."

Feedback op social media

Ook op social media is er bij het merendeel van de webshops nog ruimte voor verbetering. Hoewel de meeste webwinkeliers overtuigd zijn van de meerwaarde hiervan, houden de meesten hun accounts niet goed genoeg bij. Zo wordt lang niet iedere notificatie (op tijd) gezien. Van der Veen: "Daardoor worden sommige posts van bestaande of potentiële klanten gewoon vergeten. Als je Facebook inzet voor klantenservice, moet je er wel bovenop zitten."

Lees het oorspronkelijke bericht in de Financiële Telegraaf.

Gepubliceerd op:
28-04-2014

Wat vind je van dit artikel?

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Webshop starten? Het oprichten van een webwinkel is de laatste jaren steeds populairder geworden. In 2007 waren er nog zo'n 5.000 webshops, in het eerste kwartaal van 2021 ruim 62.000! (CBS) Ben jij de volgende?

Webshop beginnen: zo word je succesvol
Webshop beginnen: zo word je succesvol

Webshop

Webshops zijn er - net als ondernemers - in alle soorten en maten. Ga jij een eigen webwinkel starten? Of je nou zeldzame Star Wars-figuurtjes of Zuid-Limburgse streekproducten wilt gaan verkopen: online kan het allemaal.

Tips voor webwinkels

Hoewel het starten van een webshop relatief laagdrempelig is, moet je je wel goed voorbereiden voor je start. Ook als internetondernemer krijg je namelijk te maken met (overheids)regels en andere uitdagingen. Zo moet je onder meer denken aan:

  1. Hoe gaan jouw klanten straks betalen? Een overzicht van relevante betaalmethoden voor webwinkeliers
  2. Het (laten) bouwen van een goede website
  3. Indien relevant: personeel inhuren voor jouw webshop

Zeker weten dat je niets vergeet? Lees alle stappen in de checklist: een eigen webshop starten.

Meer succes met je webshop

Wil het nog niet echt vlotten met het aantal aankopen op je webshop? Je kunt aan veel knoppen draaien. Denk bijvoorbeeld aan Search Engine Optimization (SEO). Je optimaliseert dan je website voor zoekmachines als Google, waardoor je sneller bovenaan in de zoekresultaten komt.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.