marieke

Webwinkels lijden onder liegende klanten

Webwinkels in Nederland lijden veel schade door klanten die ten onrechte beweren nooit iets te hebben ontvangen en door diefstal tijdens het bezorgtraject. Volgens brancheorganisatie Thuiswinkel.org bedraagt de gezamenlijke schade die webwinkels hierdoor oplopen zo'n twintig miljoen euro per jaar. Thuiswinkel.org wil dat de thuiswinkels en de bezorgdiensten na de zomer overleggen over de aanpak van deze problemen.

Jarenlang werden webwinkels vooral geplaagd door creditcardfraudeurs, maar dat probleem is nu, door tal van extra beveiligingsmaatregelen, grotendeels onder controle. De vervoer- en afleverfraude is momenteel de grootste bron van zorg. Het gaat dan in veel gevallen om internetaankopen die wel zijn verstuurd, maar volgens de klant nooit aangekomen. Het is moeilijk te achterhalen of de klant in zo'n geval de waarheid spreekt.

Wetgeving
De Nederlandse wetgeving zegt dat webwinkels verantwoordelijk blijven voor het product totdat de klant het heeft ontvangen. Het is dus aan de webwinkel om in voorkomende gevallen aan te tonen dat het product wel degelijk, en in goede staat is aangekomen. Het zijn overigens niet alleen de klanten die frauderen, ook postbezorgers kunnen niet altijd hun handen thuishouden. Ze drukken soms pakketjes achterover of halen de producten eruit en bezorgen een lege doos.

Kosten
Webwinkels lopen geen financieel risico bij aangetekend én verzekerd vervoer. Maar de extra kosten die dit met zich meebrengt, staan vaak niet in verhouding tot de waarde van het product. Jaarlijks worden 450.000 miljoen aankopen per post verstuurd. Thuiswinkel.org. benadrukt overigens dat 99 procent van de klanten wel netjes zaken doet.
 

Gepubliceerd op:
29-07-2010

Wat vind je van dit artikel?

x0
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Webshop starten? Het oprichten van een webwinkel is de laatste jaren steeds populairder geworden. In 2007 waren er nog zo'n 5.000 webshops, in het eerste kwartaal van 2020 bijna 50.000! (bron: CBS) Ben jij de volgende?

Een webshop beginnen: wat heb je nodig?
Een webshop beginnen: wat heb je nodig?

Betalingsconditites kunnen je helpen om op tijd betaald te krijgen. Je bent je webshop natuurlijk niet alleen maar gestart voor het geld, maar toch is het belangrijk om inkomsten te hebben.

Online betalen: Ideal en meer
Online betalen: Ideal en meer

Webshop

Webshops zijn er - net als ondernemers - in alle soorten en maten. Ga jij een webshop starten? Of je nou zeldzame Star Wars-figuurtjes of Zuid-Limburgse streekproducten wilt gaan verkopen: online kan het allemaal.

Tips voor webwinkels

Ook als internetondernemer krijg je te maken met (overheids)regels en is goed voorbereiden essentieel voor een succesvolle start van je webshop. Zo moet je onder meer denken aan:

  1. Hoe gaan jouw klanten straks betalen? Een overzicht van relevante betaalmethoden voor webwinkeliers
  2. Het (laten) bouwen van een goede website
  3. Indien relevant: personeel inhuren voor jouw webshop

Zeker weten dat je niets vergeet? Lees alle stappen in de checklist: zo maak je van jouw webwinkel een succes.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.072 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.