• print

5 tips voor een goed visitekaartje

5 tips voor een goed visitekaartje

Een effectief visitekaartje is niet zomaar een stukje papier waarop uw persoonlijke en bedrijfsgegevens staan, maar ook een middel om de huisstijl en kracht van uw merk uit te dragen. Het perfecte kaartje is niet te leeg, maar ook niet te vol. In dit artikel leest u hoe u de aandacht kunt trekken ten opzichte van uw concurrenten, zonder uw doel voorbij te schieten: 5 tips voor een goed visitekaartje.

1. Huur een professional in

Online zijn voldoende mogelijkheden om zelf aan de slag te gaan met het ontwerpen van een visitekaartje. Hoewel een eigen ontwerp uiteraard vaak het goedkoopst zal uitpakken, is dit niet per definitie de beste optie voor uw bedrijf. Als startende ondernemer wilt u bij potentiële klanten of opdrachtgevers met uw kaartje immers opvallen tussen andere aanbieders. Een ervaren professional heeft beter zicht op hoe uw bedrijfsnaam, -logo en merk het beste wordt benadrukt zonder dat het een rommelig geheel wordt.

2. Houd het simpel

Geeft u toch de voorkeur aan het zelfstandig ontwerpen van het visitekaartje? Dan is het misschien wel het belangrijkst om rekening te houden met de beperkte grootte van het - heel veel informatie past er niet op. Houd daarom steeds het belangrijkste doel in gedachten: het doorgeven van uw naam en contactgegevens. Het beeld dat je de ontvanger wilt meegeven over waarvoor hij of zij bij uw bedrijf terecht kan, komt op de tweede plaats. Wees om die reden niet te bang om voldoende witruimte te gebruiken. Een rommelig geheel zal in veel gevallen een averechts effect hebben, al verschilt het natuurlijk in welke branche u werkzaam bent. Iemand met een kinderdagverblijf is meer gebaat bij een speels design dan een notaris.

3. De bedrijfsnaam moet leesbaar zijn

Indien uw bedrijfsnaam verwerkt is in het logo, is de kans aanwezig dat u ervoor kiest om het logo groot op het visitekaartje te vermelden. Dat hoeft geen problemen op te leveren, maar - in het geval van een erg creatief ogend bedrijfslogo - zorg ervoor dat uw bedrijfsnaam ook in een normaal lettertype bij uw contactgegevens staat. Zo voorkomt u eventuele irritatie bij een klant die moeite heeft met het lezen van het logo.

4. Voeg social media-profielen toe

De tijd dat er alleen een telefoon- faxnummer, website en emailadres op visitekaartjes werden vermeld, ligt al enkele jaren achter ons. Tegenwoordig is het verstandig om ook uw activiteit op de bekende social media-platforms te vermelden. Denk aan uw LinkedIn-profiel, Twitter-account en bedrijfspagina op Facebook. Houdt u ook een blog bij over uw bedrijf of verstuurt u met enige regelmaat een nieuwsbrief? Dan kunt u overwegen ook deze links op het kaartje te vermelden. Ook hierbij geldt echter: alleen als de ruimte op het kaartje het toe laat. Als het geheel door alle social media-verwijzingen te druk wordt, schiet u alsnog uw doel voorbij. Maak in dat geval een selectie van de belangrijkste sites.

5. Vergeet de achterkant niet

Een visitekaartje heeft twee kanten. Op de voorkant staan alle contactgegevens, maar het is zonde als u met de achterkant niets doet. Bij de meeste drukkers valt het eindbedrag niet eens zoveel hoger uit. Houd er wel rekening mee dat de achterkant per definitie niet de plaats is om alle informatie die niet meer op de voorkant paste dan maar hier weg te zetten. De achterkant is ook niet echt bedoeld om reclame te maken en de laatste kortingsactie van uw bedrijf te promoten. Zet hier in plaats daarvan iets weg dat de boodschap van uw bedrijf nogmaals benadrukt, zoals uw motto of een stukje bedrijfsfilosofie.

Tip! Rabo Startproof

Het schrijven van een ondernemingsplan: iedere startende ondernemer krijgt ermee te maken. Moeite om uw gedachten concreet op papier te krijgen? Kijk dan eens bij Rabo Startproof. Dit is online ondernemingsplan op maat waarmee u kunt vaststellen of u helemaal klaar bent om van start te gaan. Klik hier voor meer informatie.

Donderdag 15 maart 2012

how to

alle how to's

gerelateerde video's

alle video’s