marieke

10 geboden van de bewaarplicht

Als ondernemer bent u verplicht uw administratie te bewaren voor een eventuele controle van de fiscus. Maar wat houdt die bewaarplicht precies in? Hier vindt u de tien geboden van de bewaarplicht.

U zult uw administratie ten minste zeven jaar bewaren.

2. U zult alles bewaren, dus zowel uw digitale stukken als papieren. Handig is natuurlijk wel om facturen, bonnen etc in te scannen. Sommige papieren en bonnetjes vervagen na bepaalde tijd. Het verdient ook aanbeveling een kopie van uw administratie elders te bewaren voor het geval er bijvoorbeeld brand uitbreekt in uw kantoorruimte.

3. De bewaartermijn gaat lopen na afloop van het boekjaar. Een factuur van 26 mei 2011 mag dus pas in 2019 vernietigd worden.

4. U zult ook uw loonadministratie ten minste zeven jaar bewaren. Bij langlopende contracten geldt, dat de bewaartermijn pas in gaat op het moment dat het contract niet langer van toepassing is.

5. U zult gegevens omtrent onroerende zaken nog langer bewaren, en wel 10 jaar.

6. U dient de gegevens te bewaren in de voorm waarin u ze ontvangen hebt. Wat u digitaal ontvangen hebt, moet u dus digitaal bewaren en wat u op papier ontvangen hebt, moet u op papier bewaren. Zoals bij punt 2 aangegeven, is het dus wel handig om papieren in te scannen.

7. Brand of diefstal geldt niet als excuus om onder de bewaarplicht uit te komen. het is uw verantwoordelijkheid als ondernemer dat u altijd uw administratie van de afgelopen zeven jaar kunt overleggen.

8. U zult ook de notulen van uw eventuele bestuursvergaderingen bewaren. Deze behoren officieel tot uw administratie volgens de Belastingdienst.

9. Uw BTW- en IB-aangifte dienen in overeenstemming te zijn met uw bewaarde administratie.

10. Houdt u zich niet aan de bewaarplicht, dan riskeert u niet alleen een boete, maar ook strafrechtelijke vervolging. Een gevangenisstraf kan het gevolg zijn.


 

Gepubliceerd op:
23-05-2011

Wat vind je van dit artikel?

x2
x6

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Belasting

Iedereen in Nederland betaalt belasting, maar voor ondernemers werkt het net even anders. 

De soort belastingen die jij straks moet betalen aan de fiscus, hangt onder meer af van het type bedrijf dat je start en of je wel of geen personeel inhuurt.

Als starter moet je in ieder geval de volgende zaken uitzoeken en regelen:

  1. Check jouw verplichtingen op belastinggebied
  2. Doe op tijd aangifte voor de inkomstenbelasting en btw.
  3. ​Profiteer waar mogelijk van fiscaal voordeel met aftrekposten.

​Lees meer over de  belastingaangifte voor ondernemers.
 

Handig: btw berekenen met de btw-calculator

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.