Bedrijfsmiddelen fiscaal afschrijven: zo zit dat

Bedrijfsmiddelen fiscaal afschrijven: zo zit dat

Starten als ondernemer of ZZP'er vraagt vaak om de nodige investeringen​. De aanschaf van een laptop, bureau, machine of bedrijfspand kan noodzakelijk zijn om geld te verdienen met je bedrijf. Het goede nieuws: deze zakelijke kosten kun je meestal aftrekken van de belasting.

Wat is fiscaal afschrijven?

De kosten die je maakt om bedrijfsmiddelen te kopen, kun je meestal aftrekken van de belasting. Deze kosten trek je af van de opbrengsten om de winst van het bedrijf te bepalen.

Om jouw dienst of product te kunnen produceren en leveren, heb je bepaalde bedrijfsmiddelen nodig, zowel materieel (laptop, auto, machine) als immaterieel (vergunningen).

Deze bedrijfsmiddelen gaan in principe een aantal jaar mee: daarom kun je ze beschouwen als vaste activa. Met de tegenhanger - vlottende activa - wordt bijvoorveeld gedoeld op voorraden.

De fiscus ziet deze bedrijfsmiddelen als investeringen; daarom mag je niet alle kosten aftrekken in het jaar van aanschaf, maar moet je ze afschrijven.

Je verdeelt zo als het ware de kosten van het bedrijfsmiddel over de jaren waarin je hiervan gebruikmaakt. Anders gezegd: de afschrijvingen laten de waardedaling van de bedrijfsmiddelen over een bepaalde periode zien.

De grens voor afschrijvingen ligt bij een investeringsbedrag op minimaal 450 euro. Is het investeringsbedrag lager? Dan mag je deze kosten wel in het jaar van aanschaf in één keer volledig aftrekken.

Is het investeringsbedrag lager dan 450 euro? Dan mag je de kosten wel in één keer aftrekken van de belasting.

Hoe bereken je de afschrijving?

Om de jaarlijkse afschrijving correct te berekenen, maak je gebruik van drie variabelen:

Aanschafkosten
Tot aanschafkosten reken je niet alleen de aanschafprijs, maar ook de kosten die gepaard gaan met je aankoop. Denk aan notariskosten bij de aankoop van onroerend goed. Verder bestaan de aanschafkosten uit de installatiekosten en de kosten van het bedrijfsklaar maken. Vervolgens moet je van het totaalbedrag de kortingen en subsidies aftrekken, óók als je die pas achteraf krijgt.

Restwaarde
De tweede variabele is de restwaarde die het bedrijfsmiddel vermoedelijk heeft op het moment dat je het niet meer kunt gebruiken voor jouw onderneming. Meestal maak je hiervoor een schatting, waarbij je - bij het berekenen ervan - het beste contact kan opnemen met de leverancier.

Vermoedelijke gebruiksduur
De laatste variabele is de vermoedelijke gebruiksduur, berekend in volledige jaren. De Belastingdienst hanteert meestal de technische levensduur van het bedrijfsmiddel. Oftewel: de periode totdat het product volledig versleten is. In de praktijk mag je uitgaan van de economische levensduur wanneer deze korter blijkt dan de technische levensduur.

De economische levensduur geldt als verstreken als het bedrijfsmiddel geen economisch nut meer heeft voor de onderneming, ook al is het technisch gezien nog in goede staat.

Let op: je mag per jaar maximaal twintig procent afschrijven op de aanschafkosten van het bedrijfsmiddel, dus de minimale levensduur is vijf jaar.

Rekenformule: lineaire methode
Dit is de meest gebruikte methode om de afschrijving te berekenen: 

Afschrijving per jaar

Laten we de aanschaf van een laptop als voorbeeld nemen. De aanschafkosten zijn duizend euro (hoger dan de ondergrens van 450 euro, dus afschrijven is toegestaan), de levensduur zetten we op het minimum van vijf jaar en de restwaarde is na vijf jaar nul. Dan kom je uit op: 1000-0/5= een afschrijving van 200 euro per jaar.

Willekeurig afschrijven: hoe doe je dat?

Voor startende ondernemers met een eenmanszaak, vof, maatschap of cv heeft de Belastingdienst een uitzondering gemaakt. Zolang je recht hebt op startersaftrek, mag je gebruikmaken van de willekeurige afschrijving

Dit betekent dat je zelf bepaalt wanneer je de totale afschrijvingskosten aftrekt. Verdien je veel in jouw eerste jaar en wil je niet teveel belasting betalen?

Dan schrijf je bijvoorbeeld de volledige laptop af.

Nadeel is wel dat je de vier jaar daarna de laptop niet meer kunt afschrijven, minder kosten hebt en dus iets meer belasting betaalt.

Stel dat je nog maar weinig geld verdient in het eerste jaar: dan kan het verstandig zijn om de afschrijving nog even uit te stellen. Je betaalt over dat jaar immers toch al bijna geen belasting. 

Wat houdt de VAMIL-regeling in?

De willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL) is een methode om een investering op ieder gewenst moment te kunnen afschrijven, zodat jouw winst uiteindelijk lager uitvalt en je over dat jaar dus minder belasting betaalt. Let op: de bovengrens van deze willekeurige afschrijving is sinds 2011 vastgesteld op 75 procent.

De MIA en VAMIL zijn twee verschillende regelingen, maar worden vaak gecombineerd.

Er gelden een aantal voorwaarden voor de MIA/VAMIL. Zo moet het bedrijfsmiddel op de Milieulijst staan, mag het bedrijfsmiddel niet eerder gebruikt zijn en moet de investering betrekking hebben op aanschaf- en voortbrengingskosten van het bedrijfsmiddel.

Wat kan ik met de afschrijving bedrijfspand?

Ook de kosten voor een bedrijfspand kun je afschrijven Hiervoor geldt: hoe groter het deel van het pand dat je zakelijk gebruikt, des te groter jouw fiscale voordeel.

Je krijgt hierbij wel te maken met aanvullende voorwaarden. Houd er onder meer rekening mee dat:

  • de hoogte van de afschrijving afhangt van de gebruiksduur van het pand (meestal 30 tot 50 jaar);  
  • dat er rekening moet worden gehouden met de restwaarde;
  • dat je niet mag afschrijven over grond.
     

Het uitgangspunt van de afschrijving is de aanschafwaarde van het pand. Dat is de koopsom inclusief de aankoopkosten, zoals notariskosten, makelaarskosten en overdrachtsbelasting. Verder geldt het criterium dat je alleen kunt afschrijven over het deel van het pand dat je daadwerkelijk gebruikt.

Heb jij al een zakelijke rekening?

Door zakelijk te bankieren houd je jouw administratie vanaf het begin overzichtelijk en is het doen van belastingaangifte straks een koud kunstje.

Tips van de redactie

Wanneer ben ik ondernemer voor de Belastingdienst?
Zelfstandigenaftrek en startersaftrek: zo zit dat
Alles over de investeringsaftrek
Een telefoon van de zaak: hoe werkt dat?
Alles over de inkomstenbelasting voor ondernemers

Bijgewerkt op: 24-03-2017 Gepubliceerd op:
03-06-2014

Aftrekposten

Voor (startende) ondernemers gelden enkele interessante aftrekposten voor de belasting. Van de zelfstandigen- en startersaftrek heb je misschien vast al eens gehoord, maar er zijn meer fiscale overheidsregelingen waarmee jij jouw startup net dat ene zetje kunt geven om uit te groeien tot een onderneming van formaat. Hieronder vind je meer informatie over de huidige aftrekposten van de Belastingdienst en kom je erachter wanneer jij hiervoor in aanmerking kunt komen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan:

  1. De zelfstandigen- startersaftrek: zo zit dat
  2. De MKB-winstvrijstelling voor startende ondernemers
  3. Wat houdt de Kleineondernemersregeling (KOR) in (en wat kun je ermee)?
  4. De voor- en nadelen van een telefoon van de zaak

Als je in aanmerking wilt komen voor bovenstaande en andere bekende aftrekposten voor ondernemers, moet je voldoen aan het urencriterium.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Ondernemende vrouwen
Vrouw promoblok - 3

Wist jij dat een op de drie Nederlandse ondernemers een vrouw is? Hier vind je een overzicht van artikelen en interviews met vrouwelijke ondernemers.

Alles over vrouwelijke ondernemers

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.