Startersaftrek 2019

Startersaftrek 2019, dit moet je weten

De startersaftrek is een verhoging van de zelfstandigenaftrek en is bedoeld als stimulans voor startende ondernemers. Dit zijn de voorwaarden om in 2019 voor de startersaftrek in aanmerking te komen.

Startersaftrek in 2019

Startende ondernemers mogen in de eerste vijf jaar van hun onderneming drie keer een extra bedrag van hun winst aftrekken: de startersaftrek. Deze bedraagt € 2.123. Dit is een verhoging van de zelfstandigenaftrek. 

De overheid probeert met dit belastingvoordeel het starten van een onderneming te stimuleren en zo de kansen op een succesvol bedrijf te vergroten.

 Je komt in aanmerking voor de startersaftrek 2019 als je:

  • recht hebt op zelfstandigenaftrek
  • in één (of meer) van de vijf voorgaande kalenderjaren geen ondernemer bent geweest
  • in deze periode niet vaker dan twee keer de zelfstandigenaftrek hebt toegepast.

Zelfstandigenaftrek

De zelfstandigenaftrek is de bekendste aftrekpost voor ondernemers. Dit is een vast bedrag van € 7.280 dat je van de winst mag aftrekken. Zo betaal je dus ook minder belasting.

Om in aanmerking te komen voor de zelfstandigenaftrek (en vervolgens voor de startersaftrek) moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Deze hebben we hieronder in een gifje op een rij gezet en zullen we vervolgens bespreken.  

Startersaftrek 2019

1. AOW-leeftijd

Je hebt op 1 januari van dit jaar nog niet de AOW-leeftijd bereikt. De AOW-leeftijd verschuift stapsgewijs naar 67 jaar in 2021. Via deze website van de SVB kun je de AOW-leeftijd berekenen en zie je de datum waarop je recht hebt op AOW.

2. Ondernemer voor de Belastingdienst

Je moet als ondernemer voor de Belastingdienst worden aangemerkt. De Belastingdienst heeft een Ondernemerscheck die je online kunt invullen. Deze check spitst zich toe op vier thema’s: 

A. Zelfstandigheid

  • Word je doorbetaald bij ziekte?
  • Gebruik je je eigen materialen, gereedschappen of apparatuur?
  • Werk je voor verschillende opdrachtgevers?

B. Ondernemersrisico

  • Loop je het risico dat klanten of opdrachtgevers niet betalen?
  • Zijn de financiële gevolgen voor jou als je een wanprestatie levert?

C. Continuïteit

  • Pleeg je acquisitie?
  • Heb je een positieve cashflow (voldoende geld in kas) om je bedrijf draaiende te houden?

D. Omvang

  • Heb je minimaal drie opdrachtgevers per jaar?
  • Wat is je gemiddelde omzet per jaar?

Voor startende ondernemers telt een aantal factoren minder zwaar. Zo is de omzet van een startende ondernemer vaak nog niet hoog en heeft hij nog geen drie opdrachtgevers. Hier houdt de Belastingdienst uiteraard rekening mee bij de beoordeling.

Urencriterium

Als ondernemer moet je voldoen aan het urencriterium van 1.225 uur per jaar. Alle uren die je aan je onderneming besteedt, tellen mee. Niet alleen de daadwerkelijk gefactureerde uren aan klanten, maar ook reistijd, tijd voor acquisitie, offertes, administratie, cursussen of het bijhouden van de zakelijke website. 

Administratie
Bij een controle van de Belastingdienst moet je deze gewerkte uren wel aannemelijk kunnen maken. Houd dus alle werkzaamheden bij in je administratie. Bij voorkeur dagelijks in een digitale agenda, inclusief rittenadministratie of een overzicht van je OV-reizen. Vergeet geen bonnetjes te bewaren en overige bewijzen van je zakelijke activiteiten. 

Een ander belangrijk criterium is dat je naast de verplichte 1.225 uur per jaar, meer dan 50% van de gewerkte tijd moet besteden aan je onderneming. Dit is vooral van toepassing op parttime ondernemers die ook nog in loondienst zijn. 

Urencheck
Controleer regelmatig of je op schema ligt om aan deze criteria te voldoen. Stel dat het vandaag 1 juli is, dan zijn we nu dus op de helft van het jaar. Als je de verplicht gestelde 1.225 uren middelt, zou je nu al ruim 600 uren voor je onderneming in je agenda moeten hebben staan.

Eigenlijk zou je zelfs al zo'n 700 uur moeten hebben gewerkt, want de zomervakantie staat voor de deur. En dat betekent in de meeste gevallen toch een aantal weken niet werken - en dus geen uren om te noteren. 

Alle reden dus om er vanaf september nog even hard aan te trekken om voor de startersaftrek in aanmerking te komen.  

Startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid

Startende ondernemers die deels arbeidsongeschikt zijn, kunnen gebruik maken van een speciale aftrekpost: de startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid.

Je kunt een beroep doen op deze regeling als je aan de volgende criteria voldoet: 

  • Je bent dit jaar ondernemer voor de Belastingdienst.
  • Je hebt nog niet de AOW-leeftijd bereikt.
  • Je hebt recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering.
  • Je was in de vijf voorgaande kalenderjaren tenminste één jaar geen ondernemer.
  • Je voldoet niet aan het urencriterium van 1.225 uur, maar wel aan het verlaagde urencriterium van 800 uur.

De startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid kun je – net als de reguliere startersaftrek – maximaal drie keer toepassen. De bedragen voor deze aftrekpost zijn: 

  1. Maximaal € 12.000, als je in de vijf voorafgaande jaren geen gebruik maakte van deze aftrek.
  2. Maximaal € 8.000 als je één keer in de vijf voorafgaande jaren gebruikmaakte van deze aftrek.
  3. Maximaal € 4.000 als je twee keer in de vijf voorafgaande jaren gebruikmaakte van deze aftrek.

De startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid is een aparte regeling, omdat de ondernemer vanwege een arbeidsbeperking niet volledig inzetbaar is en daarom ook aan een aangepast urencriterium mag voldoen.

De hierboven genoemde bedragen van deze aftrekpost worden dus niet bij de zelfstandigenaftrek opgeteld, maar zijn een vervanging hiervan. 

Gepubliceerd op:
02-07-2019

Wat vind je van dit artikel?

x4
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Aftrekposten

Voor (startende) ondernemers gelden enkele interessante aftrekposten voor de belasting. Van de zelfstandigen- en startersaftrek heb je misschien vast al eens gehoord, maar er zijn meer fiscale overheidsregelingen waarmee jij jouw startup net dat ene zetje kunt geven om uit te groeien tot een onderneming van formaat.

Hieronder vind je meer informatie over de huidige aftrekposten van de Belastingdienst en kom je erachter wanneer jij hiervoor in aanmerking kunt komen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan:

  1. De zelfstandigen- startersaftrek: zo zit dat
  2. De MKB-winstvrijstelling voor startende ondernemers
  3. Wat houdt de Kleineondernemersregeling (KOR) in (en wat kun je ermee)?
  4. De voor- en nadelen van een telefoon van de zaak

Als je in aanmerking wilt komen voor bovenstaande en andere bekende aftrekposten voor ondernemers, moet je voldoen aan het urencriterium.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.747 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.