marieke

De belangrijkste belastingwijzigingen voor 2013

Het einde van 2012 komt langzaam maar zeker dichterbij. Met de start van het nieuwe jaar zal er ook weer een aantal belastingwijzigingen worden ingevoerd die gevolgen kunnen hebben voor u als ondernemer. In onderstaand artikel lichten we de meest voorname (definitieve) wijzigingen toe: de belangrijkste belastingwijzigingen voor 2013.

1. SBR: nieuw systeem voor het aanleveren van financiële gegevens

Het aanleveren van financiële gegevens bij diverse overheidsinstanties zal als het goed is vanaf 1 januari 2013 minder tijd in beslag nemen en wordt er een stuk makkelijker op. Dankzij de introductie van een nieuw digitaal systeem, de SBR-standaard (SBR staat voor Standard Business Reporting), wordt het mogelijk om financiële gegevens op eenvoudige en snellere wijze door te geven aan de Belastingdienst, het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de Kamer van Koophandel (KvK). Daarnaast kunt u met SBR indien nodig gegevens uit uw administratie eenvoudig (her)gebruiken. Vanaf 1 januari 2013 moet u dus via uw softwarepakket zijn aangesloten om aangifte te kunnen doen over de inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting. Een jaar later, op 1 januari 2014, geldt dit ook voor de aangifte omzetbelasting.

Let op: deze wijziging is niet voor iedereen even relevant. Verstuurt u zelfstandig uw belastingaangiftes of financiële rapportages rechtstreeks vanuit een softwarepakket naar de overheid? Dan krijgt u wel met SBR te maken, omdat dit systeem in 2013 al de verplichte aanlevermethode wordt voor de meeste fiscale aangiftes. Uiteraard zult u echter maar weinig van deze wijziging merken indien u uw administratieve taken uitbesteedt aan, bijvoorbeeld, een accountant. Ook als u altijd de Belastingdienst-website gebruikt om aangifte te doen, zal SBR niet op uw situatie van toepassing zijn. Meer informatie over SBR, en wat u als ondernemer hiervoor mogelijk zelf moet doen, vindt u op deze webpagina.

2. Stijging ruimte werkkostenregeling

Werkgevers kunnen per ingang van volgend jaar gebruik maken van een grotere ruimte voor de werkkostenregeling. De vrije ruimte voor deze regeling stijgt op 1 januari aanstaande van 1,4 naar 1,6 procent. Op basis van deze aangepaste regeling kunnen werkgevers straks 1,6 procent van het totale fiscale loon (de vrije ruimte) gebruiken voor onbelaste onkostenvergoedingen en verstrekkingen ten behoeve van uw personeel. Over deze vergoedingen bent u dan geen loonbelasting verschuldigd.

Als u twijfelt over welke verstrekkingen op de werkkostenregeling van toepassing zijn, kunt u bijvoorbeeld denken aan het jaarlijkse kerstpakket of speciale bedrijfsfiets. Een auto van de zaak is weer een ander verhaal; deze komt niet in aanmerking voor de vrijstelling. De aangekondigde stijging is volgens het Belastingplan 2013 overigens niet het definitieve percentage, want in 2014 zal dit verder stijgen naar 2,1 procent. Lees hier meer over de oude en nieuwe werkkostenregeling.

3. Eenvoudiger loonstrookje

Een andere maatregel waarmee werkgevers volgend jaar rekening moeten houden, is de aangekondigde vereenvoudiging van het loonstrookje. Als werkgever bent u altijd verplicht een schriftelijk of digitaal loonstrookje aan uw werknemers te geven, waarop u onder meer het bruto loonbedrag, de overeengekomen arbeidsduur en inhoudingen moet vermelden. Dit moet u ook in 2012 gewoon blijven doen. Wat wel verandert, is dat het loonstrookje korter en eenvoudiger moet gaan worden. Er komt één loonbegrip voor loonbelasting/premie volksverzekeringen (loonheffing), premies werknemersverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw).

Daarnaast zult u met betrekking tot het uitrekenen van de loonheffing aardig wat tijd kunnen winnen. Dit wordt namelijk eenvoudiger en sneller. Momenteel moet u nog de loonheffing per werknemer berekenen, maar straks kunt u via loonsomheffing volstaan met het berekenen van de loonheffing over de totale loonsom van al uw personeel. Klik hier voor meer informatie over de wet uniformering loonbegrip.

4. Nieuwe regeling met betrekking tot de rente

Het kan voorkomen dat u te veel of juist te weinig belasting heeft betaald aan de Belastingdienst. Afhankelijk van de situatie moet u daarna heffingsrente aan de fiscus betalen, of krijgt u via heffingsrente juist geld van de belasting terug. Hoewel dit principe in 2013 grotendeels onveranderd blijft, krijgt het beestje wel een andere naam. Er komt namelijk een nieuwe renteregeling voor het heffen en vergoeden van rente door de Belastingdienst. Waar u op moet letten, is dat de bekende heffingsrente vanaf dan belastingrente zal worden genoemd, terwijl de invorderingsrente gewoon invorderingsrente blijft heten.

Daarnaast zal de periode waarop de rente wordt berekend worden aangepast. Nu is dat nog standaard vanaf 1 januari na afloop van het belastingjaar, terwijl dit vanaf 2013 vanaf 1 juli volgend op het belastingjaar zal zijn. Een andere belangrijke aanpassing om hier te vermelden is dat de hoogte van de rente gelijk wordt gesteld aan de wettelijke rente voor niet-handelstransacties. Hierdoor hoeft het rentepercentage niet meer ieder kwartaal aangepast te worden en dat scheelt een hoop rekenen en tijd. Tot slot is het handig om te weten dat het rentepercentage voor het heffen of vergoeden van rente voorlopig gelijk zal blijven. Klik hier voor meer details over de huidige en toekomstige heffings- en invorderingsrente.

Klik hier voor een overzicht van alle aanstaande belastingwijzingen op Antwoordvoorbedrijven.nl.

Tips voor het starten van een eigen bedrijf

Wie voor zichzelf wil beginnen, moet eerst een heleboel zaken regelen. Wat te denken van het openen van een zakelijke rekening, het schrijven van een goed ondernemingsplan en het afsluiten van de juiste verzekeringen? Om er zeker van te zijn dat u niets over het hoofd ziet, hebben wij de belangrijkste zaken op een rij gezet op de pagina Speciaal voor starters. Hier kunt u ook een vrijblijvend adviesgesprek aanvragen bij een vestiging bij u in de buurt.

Lees ook

Meer belastingtips voor startende ondernemers en ZZP'ers
5 belastingtips voor ZZP'ers
Zelfstandigenaftrek en startersaftrek: zo zit dat
11 subsidies, aftrekposten en kredieten voor starters
Wat u moet weten over de nieuwe bijtelling

Gepubliceerd op:
16-10-2012

Wat vind je van dit artikel?

x5
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Belastingaangifte

Niet leuk, wel erg belangrijk: als ondernemer kun je aanslagen verwachten voor diverse soorten belastingen. Denk maar aan de omzet- of inkomstenbelasting. Maar de ene ondernemer is de andere niet.

Welke belastingaangiftes zijn in jouw situatie van belang en hoe gaat dit precies in zijn werk? Je leest er meer over op deze pagina's:

Handig: btw berekenen met de btw-calculator

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.