marieke

Hoe u deze 4 startersvalkuilen kunt vermijden

De crisis vraagt om verantwoord ondernemerschap. Innovatief en kostenbewust ondernemen is soms onvoldoende om het hoofd boven water te houden. De aanhoudende golf van faillissementen bewijst dat. Starters kunnen veel leren van de mogelijke oorzaken. Op basis van wat ik in de praktijk heb meegemaakt, zet ik hieronder de belangrijkste aanleidingen op een rij.

Uit onderzoek naar de oorzaken van faillissementen scoort mismanagement nog altijd erg hoog. Dit is een verzamelnaam voor slecht ondernemerschap, maar u moet dit wel zien als een breed begrip: zo kan mismanagement van toepassing zijn op een slechte voorbereiding, een te optimistische verwachting over de slagingskans van de onderneming en de markt die het bedrijf bedient.

Blinde ambitie

Maar denk bij mogelijk mismanagement ook eens aan veel te hoge kosten in relatie met de schaalgrootte van het bedrijf. Ik zie ook geregeld eigenwijze ondernemers die 'blind' voor hun ambitie zijn gegaan zonder hierbij de nadelen en bedreigingen van zijn product of dienst realistisch in te schatten. En die ondernemers reageren vervolgens ook niet tijdig op veranderende omstandigheden: juist iets wat in een crisis van doorslaggevende betekenis kan zijn.

Administratie

Veel starters struikelen ook over de administratie. Ondanks talloze beschikbare (en eenvoudige) boekhoudprogramma's worstelen ondernemers nog vaak met de vraag hoe zij hun administratieve verplichtingen kunnen bijhouden en zelf zicht kunnen houden op recente inkomsten en uitgaven. Daarnaast worstelen starters vaak met de vraag: ga ik de administratie zelf doen of kan ik dit beter uitbesteden? En die laatste optie betekent natuurlijk weer een extra investering.

Nattevingerwerk

Ik weet uit ervaring dat veel startende ondernemers achterlopen met hun administratie. Hierdoor ontbreekt het hen aan actueel inzicht in hun financiële verplichtingen. Anders gezegd: zij nemen vaak beslissingen op basis van hun laatste bankoverzicht in plaats van de daadwerkelijk actuele financiële data. En dat is niet verstandig, want zonder een betrouwbare liquiditeitsprognose en inzicht in lopende inkomsten en uitgaven blijven zakelijke beslissingen gebaseerd op 'nattevingerwerk' in plaats van op betrouwbare financiële informatie.

Fiscale boete

Om aan alle fiscale verplichtingen te voldoen, is een betrouwbare en inzichtelijke administratie eveneens noodzakelijk. Ontbreekt dat in uw organisatie? Dan mag de fiscus uw zakelijke 'administratie' verwerpen als grondslag om aanslagen op te leggen. In dat geval bepalen wet- en regelgeving vervolgens dat de Belastingdienst de inkomsten, winst en andere bedrijfsinformatie mag 'schatten'. Daarbij loopt u als ondernemer het risico op (hoge) fiscale boetes. De vaste regel is dat de fiscus nooit 'ondernemersvriendelijk' schat.

Flexibel ondernemen

Moeilijke economische tijden vragen dus om flexibele oplossingen. Starters moeten bedacht zijn op inflexibele contracten van leveranciers, personeel en/of afnemers. Het klinkt verleidelijk om voor een langere periode vaste afspraken te maken, maar schijn bedriegt. Veel startups gaan failliet als zij niet in staat blijken om flexibel in te spelen op nieuwe omstandigheden.

Langlopende afspraken

Een dalende afzet en omzet maakt snelle aanpassingen in de kostenstructuur en schaalgrootte dus noodzakelijk. Maar dat moet natuurlijk wel kunnen. Vaak zijn langlopende contracten (personeel, huisvesting, leveranciers etc.) met vaste prijsafspraken de reden dat een bedrijf niet tijdig kan inspelen op nieuwe marktomstandigheden. En ook dat kan uiteindelijk leiden tot een faillissement.

Verantwoord groeien

Het kan echter ook de andere kant opgaan. Ook (te) snel groeien speelt een rol bij veel faillissementen. Dat klinkt misschien wat tegenstrijdig, maar is het niet. Iedere omzetgroei en uitbreiding van een bedrijf moet u op verantwoorde wijze financieren. Er moet immers veel worden voorgefinancierd (betaling van de toegenomen vaste lasten). Indien er daarbij geen sprake is van een zogenoemde overbruggingsfinanciering, kunt u als ondernemer snel in de financiële problemen komen.

5 extra survivaltips voor starters:

  1. Maak als startende ondernemer gebruik van de kennis en ervaring van ondernemers die ooit failliet zijn gegaan. Leer van de fouten van anderen.
  2. Focus op waar u goed in bent en besteed andere taken uit. Dat wil zeggen: bent u geen held op het gebied van administratie? Huur hiervoor dan een professionele partij in.
  3. Beschouw de fiscus als een belangrijke zakenrelatie. Raakt deze relatie onverhoopt verstoord door een onbetrouwbare administratie? Dan neemt de kans op een faillissement snel toe.
  4. Groei met mate en doe dit op basis van een goede afstemming tussen uw groei en de financiering hiervan.
  5. Besteed bewust aandacht aan het flexibiliseren van alle bedrijfsaspecten. Ook de juridische.

-Antonie Kerstholt

Gepubliceerd op:
09-07-2013

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x4
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.