offerte maken

Maak van jouw offerte een kunstwerk

Ping! Een nieuwe e-mail. Met bijlage, zo zag ik. Vol spanning opende ik de toegezonden offerte en wilde al snel naar beneden scrollen; ik was benieuwd naar de cijfers onder de streep. De eerste pagina belette dat echter. En zo gebeurde het dat ik voor het eerst blij werd van een offerte die veel te hoog uitviel…

Volgend jaar hopen mijn vriend en ik te trouwen en daar hoort uiteraard een feestlocatie bij. Na een aantal bezoeken kwamen we uit bij Buitenplaats Amerongen en bij aankomst waren we direct overtuigd; de perfecte entourage voor een trouwerij! Ietwat teleurgesteld verlieten we even later de poort, want dit zou vast veel te duur zijn.

Onderhandelen

Ongeduldig wachtten we daarom de offerte af en hierboven heb je kunnen lezen wat de uitwerking was. Het resultaat? Te duur. Maar ook: onderhandelen, schrappen en toch trouwen in Amerongen. Het was het waard, zo besloten we.

Offerte opstellen

Het was het óók waard, omdat ook mijn offertes beter zijn geworden. Huh? Jazeker, want hierbij geef ik jou vijf tips die het opstellen van offertes leuker maken én waarmee je de klant net een beetje meer kunt 'inpakken'. Doe er jouw voordeel mee, want bij mij heeft het gewerkt...

5 tips voor de perfecte offerte

  1. Maak van de eerste pagina van de offerte een pakkend kunstwerk; in de huisstijl, als voorkant van een prachtige brochure; maar dan persoonlijker. Bijvoorbeeld door de (bedrijfs)naam van de klant te vermelden. De eerste pagina in PDF moet de klant een presentatie geven van jouw bedrijf. En dit document moet een dermate goed beeld geven dat de lezer niet direct doorbladert naar de bladzijde met die cijfers;
  2. Luister naar de klant en vang zijn/haar wensen in een korte persoonlijke noot die je voorin de offerte zet. De offerte die mij en mijn vriend overtuigde, wist onze wensen voor de bruiloft te benoemen in korte steekwoorden, aangevuld met de juiste beelden. Het resultaat? We voelden ons begrepen.
  3. Wees helder en volledig in de opdrachtomschrijving. Vermeld kernachtig de locatie, arbeid en eventuele bijkomende kosten (reiskosten, extra consults e.d.). Benoem ook de extra services die je de klant (kosteloos) aanbiedt;
  4. Verkoop je een product (of dienst) dat erg tot de verbeelding spreekt of waarin beleving een belangrijke factor is? Gebruik kwalitatief goede beelden zoals tabbladen of plaats deze 'tekstbrekers' bij de opdrachtomschrijving(en). Sowieso is dit een aanrader om de sfeer te bepalen, helemaal wanneer het product/de dienst niet concreet zichtbaar is;
  5. Gebruik mensentaal. Het komt vaak voor dat een offerte (die soms zelfs refereert naar een open, persoonlijk gesprek!) vol staat met jargon en onverklaarbare (en dus klantvriendelijke) termen. Waar is dan de klantrelatie die zo zorgvuldig is opgebouwd? Daarom: licht moeilijke woorden toe, maar vermijd ze liever. Tenslotte wil de klant 'gewoon weten' wat de oplossing of het eindresultaat is. En ook niet onbelangrijk: wat het uiteindelijk gaat kosten.

-Beppie Pellegrom


Beppie Pellegrom is freelance tekstschrijver. Op IkGaStarten schrijft zij over de beginfase van haar bedrijf Beptekst en haar ervaringen als startende ondernemer.

Gepubliceerd op:
03-06-2014

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x2
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.