Klanten webshop

Klantbeleving webwinkel: zo pak je voorsprong

Voor het slagen van jouw webwinkel is het belangrijk dat je bezoekers trekt, deze verleidt tot een aankoop en het liefst ook terug laat komen. Een goede klantbeleving is hierbij essentieel. Dit bepaalt immers voor een groot gedeelte de tevredenheid van jouw klant. Maar hoe maak je jouw webshop zo aantrekkelijk mogelijk? Lees de tips van e-fulfilment specialist Bob Oudshoorn.

Het aanbod van jouw webshop heeft een groot aandeel in het succes. Vallen de producten niet in de smaak? Dan zal je waarschijnlijk niet veel verkopen. Voor een goede ervaring is het daarnaast essentieel dat de webshop duidelijk is en goed functioneert. Maar er is meer dat je kunt doen om de ervaring van je bezoekers te verbeteren.  

1. SEO: Word snel gevonden

Het is belangrijk dat jouw webwinkel opvalt en snel vindbaar is. Dit doe je onder andere door te zorgen dat de shop snel naar voren komt in zoekresultaten van zoekmachines. Richt jouw webshop zo in dat deze goed matcht met de zoektermen die jouw doelgroep gebruikt (SEO, Search Engine Optimalization). Denk hierbij aan herhaaldelijk gebruik van bepaalde kernwoorden.

Ook de snelheid, leeftijd en responsiveness van de website hebben invloed op jouw positie. Daarnaast is adverteren op zoekmachines een optie (SEA, Search Engine Advertising). Ook met klein budget kun je al uit de voeten. Hoe slimmer je jouw campagne inricht, hoe efficiënter en effectiever!

Tegenwoordig zijn sociale media als Facebook en Instagram ook goede kanalen om jouw doelgroep te bereiken. Als gebruikers jouw pagina of berichten liken of delen kan de pagina zich als een olievlek gaan verspreiden, wat zorgt voor veel gratis promotie.

Ook kun je content promoten, waarmee je jouw pagina tegen betaling in de ‘feed’ van je aangegeven doelgroep plaatst. Ook dit kan al voor een klein bedrag per dag.

Een hele andere manier om onder te aandacht te komen zijn vergelijkingswebsites. Op deze websites kunnen consumenten producten van webshops vergelijken op verschillende kenmerken. Vervolgens worden ze als ze op het gewenste product te klikken naar jouw webshop begeleid. Vergelijkingswebsites scoren vaak ook goed in zoekmachines, wat jouw zichtbaarheid dus ook weer vergroot.

2. Maak het de bezoeker makkelijk

andres

Groeien met je webwinkel?

Heb jij een webwinkel? Check dan deze tips om online succesvol te ondernemen. 

Tips voor webshops

Eenmaal in de webshop is het belangrijk dat de bezoeker ongestoord kan winkelen. Zorg daarom voor een strakke en overzichtelijke homepagina. Aanbiedingen mogen natuurlijk, maar houd het overzichtelijk. Drukke banners en pop-ups kunnen alleen maar afleiden. Daarnaast is een goede zoek- en filterfunctie is essentieel. Dit maakt het gebruik van de webshop veel aangenamer en helpt de bezoeker gericht zijn product te vinden. Ook hier geldt: houd het simpel, duidelijk en logisch.

Het vermelden van de beschikbare voorraad en levertijd is altijd handig. Vergeet ook informatie over het retourproces niet. Voor andere vragen biedt chatfunctie uitkomst. De bezoeker heeft dan direct antwoord en hoeft jouw shop niet te verlaten. Wordt vaak hetzelfde gevraagd? Geef deze informatie dan een vaste, bijvoorbeeld bij de productinformatie of in de FAQ’s. Vooral bij technische producten als elektronica kan het erg verhelderend werken als je een vergelijkingsoptie toevoegt. Dit kan vaak eenvoudig middels een plug-in.

3. Geef de klant keuzes

De klant is klaar om de bestelling af te ronden. Voor terugkerende klanten is het handig een account aan te maken, zodat de gegevens bij een volgende bestelling zo weer opgehaald kunnen worden. Er zijn echter klanten die persoonlijke gegevens liever niet delen. Tegenwoordig zie je daarom ook steeds vaker de mogelijkheid om te bestellen zonder account. Het is aan te raden beide opties aan te bieden.

andres

Groeien met je webwinkel?

Heb jij een webwinkel? Check dan deze tips om online succesvol te ondernemen. 

Tips voor webshops

Een keuze in verschillende betalings- en aflevermogelijkheden wordt altijd zeer gewaardeerd. Naast standaardverzending kun je ook denken aan het afleveren op dezelfde dag, in de avonden of bij pakketpunten. Let er wel op dat deze verschillende mogelijkheden extra kosten met zich mee kunnen brengen. Weeg de toegevoegde waarde van een extra services dus goed af tegen de kosten.

Tip: Klanten waarderen keuze, bijvoorbeeld in betalings- en aflevermogelijkheden. Weeg de toegevoegde waarde wel goed af tegen de kosten.

4. Houd de klant op de hoogte

Na het afronden van de bestelling, is het zaak de klant goed op de hoogte te houden van de bestelling. Stuur een bevestigingsemail waar alle relevante informatie van de bestelling nog eens goed op een rijtje wordt gezet. Denk hierbij vooral om een samenvatting van de bestelling, de verwachte levertijd, status van de betaling en de Track&Trace code. Als je gegevens nog niet weet, bevestig dan in ieder geval de bestelling en geef bijvoorbeeld aan waar de klant terecht kan met vragen of opmerkingen. Let er wel op dat je niet doorslaat in het aantal e-mails. Dit kan ook averechts kan werken.

5. Vraag de klant om zijn ervaringen

De bestelling is inmiddels geleverd. Het is altijd slim om te peilen of de klant tevreden is met de aankoop en procedure. Hier kun je achter komen door de klant om zijn ervaring te vragen. Denk hierbij aan het uitnodigen voor een online review of een korte vragenlijst. Hiermee laat je ook je betrokkenheid zien en heb je de mogelijkheid eventuele klachten snel op te lossen. Grote kans dat je een tevreden klant dan later weer terugziet!

Door: Bob Oudshoorn - Specialist e-fulfilment

Bob Oudshoorn | Profielfoto IkGaStartenOver deze auteur

Bob Oudshoorn (27) is procesingenieur bij FS|Fulfilment Solutions, specialist in e-fulfilment en retail logistiek. Bij FS vind je alle e-fulfilment diensten voor jouw webwinkel binnen handbereik: van de opslag en de verzending tot retourenverwerking en webshopdesign. Volg Bob op:

Gepubliceerd op:
14-09-2017

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Bob Oudshoorn | Profielfoto IkGaStarten
Specialist e-fulfilment
Bob Oudshoorn (27) is procesingenieur bij FS|Fulfilment Solutions, specialist in e-fulfilment en retail logistiek. 

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Gratis PDF's voor starters

Gratis whitepapers voor startende ondernemers

Alle informatie die je nodig hebt in één PDF: met deze whitepapers ga je goed voorbereid van start met je bedrijf:

  • Ondernemingsplan in 10 stappen
  • Bedenk de perfecte bedrijfsnaam
  • Bereken je uurtarief
  • Een administratie opzetten doe je zo
     

Download gratis PDF

Gratis voorbeeldplannen

Ondernemingsplan voorbeeld

Op zoek naar een goed voorbeeld om naast je eigen ondernemingsplan te leggen? Op Rabobank.nl kun je diverse voorbeeldplannen gratis downloaden.

Bekijk de voorbeeldplannen

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal Kromkommer

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.