Retourlogistiek bij webshops: hoe ga je om met retouren?

Retourlogistiek bij webshops: hoe ga je om met retouren?

Het is bij webwinkels misschien niet het leukste ding waarmee je als ondernemer te maken krijgt, maar het is een van de belangrijkste onderdelen van de logistieke afhandeling: hoe ga jij om retouren? Webshops beseffen vaak niet dat een goed retourproces de online - en soms ook de offline - verkoop kan stimuleren. 

Consumenten raken steeds meer gewend aan de eenvoud van het complete bestelproces. Grote online retailers zetten de standaard en maken het hele verzendproces én retouren niet alleen heel eenvoudig, je hoeft hier meestal ook niet extra voor te betalen. 

Daarentegen zijn er nog genoeg webwinkels die deze kosten wel doorberekenen aan hun klanten. Vaak met als voornaamste doel: het aantal retouren verlagen. De vraag die jij jezelf moet stellen, is volgens mij: is dat wel zo verstandig? 

'Consumenten kopen vaker en eerder bij webwinkels die  beschikken over een goed georganiseerd retourproces.'

Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van online consumenten vaker of eerder een aankoop doet bij een webwinkel die beschikt over een duidelijk en goed georganiseerd retourproces. 

De waarde van retouren

Teruggestuurde pakketjes kunnen jou ook meer leren over jouw klantenkring en de producten die je verkoopt. Grote online retailers hebben hier speciale afdelingen voor: deze werknemers doen niets anders dan gegevens analyseren om hier voordeel uit te halen. 

Een afdelingsmedewerker kan bijvoorbeeld vaststellen dat van een specifiek artikel maat S opvallend vaak wordt omgewisseld naar een M. Als webshop zou je hierop kunnen inspelen door op de betreffende landingspagina een opmerking te plaatsen over de klein vallende maat. 

Pakketkluis met paskamer

Binnen de sector worden door grote organisaties overigens meer stappen gezet om de algehele gebruikerservaring te verbeteren. Zo is een producent van pakketkluizen (denk aan de kluizen bij het station of de supermarkt waar consumenten bestellingen kunnen afhalen) een pakketkluis met paskamer aan het ontwerpen.

Hier kan de klant ter plekke zijn bestelling passen. Bevalt de outfit niet? Dan kan de bestelling via de pakketkluis direct worden teruggestuurd naar de webshop. 

Hoe zorg je voor een goed retourproces?

Een efficiënt retourproces is op meerdere manieren te realiseren. Hieronder noem ik 5 methoden die bijdragen aan een soepele retourlogistiek je webwinkel:

Oplossing #1: klant stuurt de zending zelf terug
Dit is een oplossing die veel beginnende webshops gebruiken. Het vergt de minste moeite van de webshop en geeft de klant de vrijheid om te beslissen hoe het product geretourneerd wordt. Een nadeel kan hier zijn dat de klant wel erg veel zelf moet organiseren en hier geen tijd of zin voor heeft.

Oplossing #2: stuur een retourlabel mee
Dit is een erg populaire oplossing. Indien de bestelling niet bevalt, plakt de klant een zogenoemd retourlabel op de (vaak originele) doos en stuurt de zending vervolgens retour. Bijkomend voordeel is dat je als webwinkelier zo beter zicht houdt op de zending indien er sprake is van een vermist pakket.

Oplossing #3: gebruik een digitaal label
Als je ervoor kiest om een digitaal label te gebruiken, moeten klanten online een retour kunnen aanvragen. Zij krijgen dan een label toegestuurd die zij thuis kunnen uitprinten. Hier kun je ook een online portal aan verbinden, wat ervoor zorgt dat je nog meer informatie over de retourzending kan verzamelen. Sommige webwinkels gaan hierin vrij ver en bepalen aan de hand van deze portalen of een klant wel in aanmerking kan komen voor een retourzending.

Oplossing #4: retourneren in een (fysieke) winkel
Het terugbrengen van zendingen in de fysieke winkel heeft als voordeel dat de geretourneerde producten direct terug in de verkoop kunnen. Daarnaast kan de klant het product in de winkel meteen ruilen voor - bijvoorbeeld - een andere maat. Bovendien bevindt jouw klant zich op dat moment in de verkoopomgeving en kan dus mogelijk overgaan tot extra aankopen.

Oplossing #5: directe retouren
Bij directe retouren wacht de bezorger (meestal een koerier) bij ontvangst van een bestelling of de klant iets wilt retourneren. Zo keert een eventuele retour sneller terug bij de verkopende partij (met alle voordelen van dien) en weet de klant zeker dat zijn product goed is terechtgekomen. Deze mogelijkheid is echter nog niet echt ontwikkeld binnen de Nederlandse e-commerce.

'Een gedegen retourproces is gunstig voor de omzet van je webshop.'

Het gaat wellicht tegen je gevoel in, maar een goed retourproces is zeker gunstig voor de omzet. Zorg ervoor dat je ook de retourlogistiek op orde hebt. 

Ben je er nog niet helemaal uit wat voor jouw webwinkel de beste oplossing is? Dan raad ik je aan eens contact op te nemen met een logistiek dienstverlener of e-fulfilment specialist. Zij kunnen je verder helpen bij het realiseren van een soepel retourproces. 

Door: Bob Oudshoorn - Specialist e-fulfilment

Bob Oudshoorn | Profielfoto IkGaStartenOver deze auteur

Bob Oudshoorn (27) is procesingenieur bij FS|Fulfilment Solutions, specialist in e-fulfilment en retail logistiek. Bij FS vind je alle e-fulfilment diensten voor jouw webwinkel binnen handbereik: van de opslag en de verzending tot retourenverwerking en webshopdesign. Volg Bob op:

Gepubliceerd op:
15-02-2017

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Bob Oudshoorn | Profielfoto IkGaStarten
Specialist e-fulfilment
Bob Oudshoorn (27) is procesingenieur bij FS|Fulfilment Solutions, specialist in e-fulfilment en retail logistiek. 

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Zakelijke rekening: het eerste jaar gratis

Gratis zakelijke rekening openen

Bij de Rabobank is de zakelijke rekening voor startende ondernemers het eerste jaar gratis. Ben je al klant? Dan kun je ook online een zakelijke rekening openen.

Bekijk jouw Startersvoordeel

Leer van andere ondernemers

De start van Michel en Lydian l Jopenbier - artikelbeeld 2

Het advies van Jopenbier: ‘Haal kennis van experts in huis wanneer je die nodig hebt.’ Meer starterstips lees je in onze startersverhalen.

Lees tips van andere ondernemers

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.