Zo blijf je als zelfstandige eigen baas

Adverteren op Google doe je zo

Je bent ze vast wel eens tegengekomen: die flyers van Google, waarmee je het programma Google Adwords kunt uitproberen. Maar wat is dit precies en waar moet je als bedrijf op letten als je hiermee aan de slag gaat? Deze maand lees je er alles over in mijn tweede expertartikel: adverteren op Google doe je zo.

Google Adwords zijn betaalde advertenties. Als je op iets zoekt in Google, vind je bovenaan (en rechts op de pagina) de 'betaalde zoekresultaten'. Als ondernemer wil je in eerste instantie natuurlijk bovenaan eindigen zonder dat je daarvoor hoeft te betalen; dit worden organische zoekresultaten genoemd. Als dit jou als startende ondernemer (nog) niet lukt, kun je met Adwords zo'n bevoorrechte positie 'kopen'.

Meten is weten

Voordat je daadwerkelijk met Adwords aan de slag gaat, is het van belang dat je jouw webstatistieken hieraan koppelt. Zo kun je namelijk precies zien hoeveel rendement een bepaalde advertentie oplevert. Je kunt onder meer exact bijhouden wat de score en kosten zijn van een contactaanvraag bij een specifieke advertentie en zoekwoord. En - ook belangrijk - of deze aanpak wel genoeg oplevert om deze investering te kunnen blijven doen.

Doelbewuste advertentie

Zorg ervoor dat jouw advertentie de kerndoelgroep aanspreekt die jij graag op de website van jouw onderneming wilt verwelkomen. Tip: je kunt de advertentie richten op apparaat, doelgroep en locatie. Maar het belangrijkste is dat je de advertentie goed laat aansluiten bij het doel. Wil jij voornamelijk producten verkopen? Dan wil je graag dat alleen écht geïnteresseerde mensen op de advertentie klikken. Het kan in dat geval helpen om in de advertentietekst al de prijs en specificaties te noemen. Als het gaat om het in de markt zetten van een merk, kun je je beter wat meer richten op de voordelen of het overhalen van mensen om jouw website te bezoeken.

Goede landingspagina

Krijg je een bezoeker zover dat hij via Google Adwords jouw website bezoekt, moet je ervoor zorgen dat deze webpagina aansluit op de advertentie. Leid deze persoon dus liever niet naar de homepage, maar zorg ervoor dat ze op de landingspagina direct kunnen doen wat jij wilt dat ze doen. Meestal gaat dit bij ondernemers om een contactaanvraag, inschrijving of de verkoop van een product of dienst. Vermeld ook het zoekwoord op je landingspagina; dit scheelt namelijk in de kosten (meer hierover bij 'laat kwaliteit zien').

Betalen per click

Als je bovenaan wilt staan, moet je toch op de eerste plaats zien te komen? Klopt, maar de kosten zijn dan vaak ook een stuk hoger. Met een pakkende advertentietekst val je evengoed op en betaal je minder per click. Test deze strategie eens uit en kijk wat voor invloed het heeft op de conversie (van bezoek naar doel) en de bijbehorende kosten.

Laat kwaliteit zien

Het ligt misschien een beetje voor de hand, maar Google wil bezoekers graag naar de juiste informatie leiden. Dat betekent dat - als je bovenstaande tips in acht neemt - jouw zogenaamde 'kwaliteitsscore' zal verbeteren. Deze score staat meestal in de rechterkolom. Als je kwaliteitsscore toeneemt, zullen de kosten ook lager uitvallen (de advertentie is immers effectiever).

Focus

Probeer in je advertentie niet te veel algemene zoektermen te gebruiken. Als je hypotheekadviseur bent, kun je bijvoorbeeld beter 'hypotheek advies Zoetermeer' gebruiken dan 'hypotheek advies'. Dat laatste woord kost jou aanzienlijk meer geld, terwijl het veelal een lagere conversie zal opleveren. Houd op dit gebied dus altijd rekening met de afweging tussen de grootte van de doelgroep en het zoekwoord. Het zou namelijk goed kunnen dat jouw potentiële klanten of opdrachtgevers bijna nooit zoeken op een heel specifiek zoekwoord.

-Cas de Vree


Cas de Vree | portret IkGaStartenOver deze auteur

Cas de Vree is (online) marketingexpert. Hij helpt ondernemers met het bereiken van hun doelgroep. Marketingplannen, effectieve Websites, verbeteren van vindbaarheid, conversie, social media en Adwords-campagnes kennen voor hem geen geheimen. Meer informatie vind je op stradas.nl. En volg Cas ook op Twitter.

Gepubliceerd op:
04-03-2014

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x1
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Eigen website

Een bedrijf starten zonder daaraan meteen een nieuwe zakelijke website te koppelen? Dat is in dit digitale tijdperk haast ondenkbaar. Potentiële klanten en opdrachtgevers vinden jouw product of dienst vandaag de dag nu eenmaal sneller online dan per telefoon of via mond-tot-mondreclame.

Met die wetenschap weet je wat je als starter te doen staat: een goede website (laten) bouwen. Op deze pagina's vind je informatie en tips over de ontwikkeling en het analyseren van de online vindbaarheid van jouw website. Daarbij kun je denken aan:

  1. Zo haal je het meest uit zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  2. Weten hoe je een website via Google Analytics continu optimaliseert
  3. Het opstellen van een Google Adwords-campagne
  4. Webshop beginnen: zo maak je een goede start

​Ga je zelf aan de slag? Lees dan hier hoe je op eigen houtje een website bouwt (en lanceert).

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.