De doelgroep bereiken doe je zo

De doelgroep effectief bereiken doe je zo

Als startende ondernemer ben je vaak met veel dingen tegelijk bezig. Met het in de lucht houden van al die verschillende balletjes is het dan soms best lastig om jouw kerndoelgroep in een vroeg stadium al goed in kaart te brengen. Maar: het kan wel. In dit artikel geef ik een aantal handige tips voor het bepalen van een effectieve doelgroepstrategie.

Tip #1: de doelgroep bepalen

Je doelgroep bereiken begint bij het definiëren van je doelgroep en je productaanbod. Welke personen of bedrijven zijn gebaat bij jouw product of dienst? En met welke andere mensen staan die in contact? 

Stel: je bent werkzaam als freelancer fotograaf en wilt graag bedrijfsreportages fotograferen. Dan kun je wat doelgroep betreft denken aan bedrijven met vijf tot tien mensen medewerkers. 

Maar je kunt ook kijken naar welke andere bedrijven met jouw doelgroep in contact komen. Bijvoorbeeld tekstschrijvers of web- en reclamebureaus. Deze bedrijven of professionals kunnen jou wellicht eens bij hun klanten (en dus jouw doelgroep) introduceren. Ook kun je overwegen om per specifieke doelgroep de specificaties van je product of dienst iets aan te passen. 

Tip #2: uitproberen en om feedback vragen

Vraag ook in jouw directe omgeving en zakelijke netwerk rond of de manier waarop je het product of de dienst nu aan de man probeert te brengen helder genoeg is. Begrijpen mensen wat je bedoelt? En wat ze ervoor krijgen? Zorg ervoor dat je niet alleen vrienden en familie naar hun mening vraagt, maar benader ook buitenstaanders die je - bijvoorbeeld - recent hebt ontmoet op een netwerkevent. 

Op deze manier krijg je eerlijke (niet gefilterde) feedback en word je waarschijnlijk ook eerder door een netwerkrelatie onthouden. Aan vrienden en familie kun je vragen of ze kunnen uitleggen wat jouw product of dienst precies inhoudt. En of ze weten waarom ze juist jou hiervoor moeten inschakelen en niet de concurrent.

Is hun verhaal niet duidelijk genoeg? Dan is het een goed idee om jouw huidige productomschrijving, prijsstelling, doelgroep (link) of USP's opnieuw onder de loep te nemen.

Tip #3: focus creëren en goed meten

Veel starters gaan tegelijk aan de slag met allerlei marketingmiddelen: advertenties, social media-promoties, radioreclame, flyers, Google Adwords of andere online advertentiemogelijkheden. Deze methoden kunnen stuk voor stuk goed werken om jouw doelgroep beter te bereiken. 

Zorg wel ervoor dat je met één middel begint en probeer jouw activiteiten vanaf het begin goed te meten en waar nodig snel bij te sturen. Zo houd je beter overzicht en snap je eerder wat wel (en wat juist niet) werkt in jouw markt. 

Daarnaast houd je op deze manier de kosten in de hand en kun je voor de toekomst gaan bepalen welke marketingmix voor jouw bedrijf werkt. Online kun je vaak heel specifiek meten wat iets heeft gekost, hoe groot het bereik is geweest en misschien wel het belangrijkste: hoeveel aanvragen en interessante contacten jouw actie daadwerkelijk heeft opgeleverd. 


Cas de Vree | portret IkGaStartenOver deze auteur

Cas de Vree is (online) marketingexpert. Hij helpt ondernemers met het bereiken van hun doelgroep. Marketingplannen, effectieve Websites, verbeteren van vindbaarheid, conversie, social media en Adwords-campagnes kennen voor hem geen geheimen. Meer informatie vind je op stradas.nl. En volg Cas ook op Twitter.

Bijgewerkt op: 24-12-2015 Gepubliceerd op:
24-12-2015

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x4
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketing en reclame

Het inzetten van marketingtools en reclamemethoden is een prima manier om jouw bedrijf bij de doelgroep te promoten en een product of dienst goed in de markt te zetten. Maar welke mogelijkheden heb je hiervoor als starter tot je beschikking en hoe zet je de eerste stap? Hieronder vind je meer informatie over het fijne samenspel tussen marketing en reclame. Zo kom je bijvoorbeeld meer te weten over:


Nu populair op Ikgastarten: lees de 4 tips voor het maken van reclame voor jouw startup.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.