Blog - Tips van Cas over Google Analytics

Wat je moet weten over Google Analytics

Veel ondernemers houden hun webstatistieken nauwkeurig bij via Google Analytics. Het meten en interpreteren van gegevens speelt een grote rol bij het optimaliseren van websites. Je krijgt zo namelijk beter inzicht in het (klik)gedrag van bezoekers en kunt vervolgens de website verbeteren. Zo blijven jouw bezoekers niet langer slechts een bezoeker, maar worden ze daadwerkelijk klant.

Met Google Analytics leer je (het surfgedrag) van de bezoeker dus steeds beter kennen. Zo kun je antwoord krijgen op prangende vragen als:

  • Via welke sites of Google-zoektermen komt iemand binnen?
  • Waar komt hij vandaan?
  • Wat is het besturingssysteem dat hij gebruikt?
  • Hoe veel tijd brengt hij door op mijn website?
  • Hoe veel pagina's bezoekt hij in één sessie?
  • En gebruikt hij hiervoor een tablet of pc?
     

Kortom: door in Google Analytics onder meer bij te houden welke pagina's het vaakst worden bezocht en via welke categorieën bezoekers de website meestal verlaten, kom je na verloop van tijd steeds meer te weten over hoe goed (of slecht) de website functioneert en waar kansen liggen om het zoekgedrag van bezoekers positief te beïnvloeden.

Analyseren en verbeteren

Hopelijk heb ik je met bovenstaand verhaal al kunnen overtuigen van het belang van Google Analytics. Maar ik wil hier nogmaals benadrukken dat dit een goede online tool is om grote verbeteringen op jouw site te kunnen aanbrengen. Alleen al door het regelmatig checken van bezoekersstromen en de meest bezochte pagina's haal je al direct belangrijke informatie over het zoekgedrag op. En vaak kun je de conversie al met een paar eenvoudige aanpassingen verhogen.

Meten en bijsturen

Iedere website heeft een doel. Denk aan simpelweg informatie bieden en de mogelijkheid geven tot het opnemen van contact, maar ook het aanvragen van een offerte, direct bestellen van producten of het bezoeken van een specifieke webpagina. Met Analytics kun je dit soort doelen specifiek aanmaken.

Met het opstellen van een (wekelijks) rapport zie je in één oogopslag hoe jouw website presteert en welke zoekwoorden het beste resultaat opleveren. Zo weet je op den duur dus dat sommige zoekwoorden of campagnes beter scoren dan andere en kun je je bijvoorbeeld richten op het herschrijven van bepaalde webteksten of het aanpassen van sommige zoekwoorden.

Koppeling met Adwords

Ook goed om te weten is dat je eventuele campagnes op Google Adwords, het advertentieprogramma van Google, kunt koppelen aan Google Analytics. Hierdoor wordt per campagne en zoekwoord de effectiviteit al snel meer inzichtelijk. Deze koppeling is vooral van belang als je jouw campagnes nog wilt aanpassen om een betere conversie te realiseren. Dit kun je vergelijken met jouw organische zoekresultaten in Google, het directe verkeer en verwijzende websites.

5 extra voordelen van Google Analytics

  1. Het is een kosteloos pakket
  2. Dat je eenvoudig kunt koppelen aan Google Adwords
  3. Het is momenteel een van de meeste effectieve online tools om inzicht in prestaties te krijgen en de conversie te verhogen
  4. Je kunt relatief snel bijsturen n.a.v. bepaalde gebeurtenissen
  5. Het is mogelijk om (aangepaste) rapporten te maken

-Cas de Vree 


Cas de Vree | portret IkGaStartenOver deze auteur

Cas de Vree is (online) marketingexpert. Hij helpt ondernemers met het bereiken van hun doelgroep. Marketingplannen, effectieve Websites, verbeteren van vindbaarheid, conversie, social media en Adwords-campagnes kennen voor hem geen geheimen. Meer informatie vind je op stradas.nl. En volg Cas ook op Twitter.

Gepubliceerd op:
06-05-2014

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x5
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Webshop

Webshops zijn er - net als ondernemers - in alle soorten en maten. Ga jij een eigen webwinkel starten? Of je nou zeldzame Star Wars-figuurtjes of Zuid-Limburgse streekproducten wilt gaan verkopen: online kan het allemaal.

Tips voor webwinkels

Hoewel het starten van een webshop relatief laagdrempelig is, moet je je wel goed voorbereiden voor je start. Ook als internetondernemer krijg je namelijk te maken met (overheids)regels en andere uitdagingen. Zo moet je onder meer denken aan:

  1. Hoe gaan jouw klanten straks betalen? Een overzicht van relevante betaalmethoden voor webwinkeliers
  2. Het (laten) bouwen van een goede website
  3. Indien relevant: personeel inhuren voor jouw webshop

Zeker weten dat je niets vergeet? Lees alle stappen in de checklist: een eigen webshop starten.

Meer succes met je webshop

Wil het nog niet echt vlotten met het aantal aankopen op je webshop? Je kunt aan veel knoppen draaien. Denk bijvoorbeeld aan Search Engine Optimization (SEO). Je optimaliseert dan je website voor zoekmachines als Google, waardoor je sneller bovenaan in de zoekresultaten komt.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.485 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.