Zo zet je een Google Adwords-campagne op

Zo zet je een Google Adwords-campagne op

Ik kom regelmatig ondernemers tegen die honderden euro’s per maand uitgeven aan zoekwoorden waarop ze uiteindelijk helemaal niet gevonden willen worden. In dit artikel geef ik tips over waarvoor je Adwords kunt gebruiken en welke eerste stappen je moet zetten om wél een effectieve Adwords-campagne op te zetten.

Wat is Google Adwords?

Google Adwords is een systeem van Google dat ervoor zorgt dat jouw website in de betaalde zoekresultaten verschijnt. Je betaalt per klink of vertoning voor jouw advertentie. De website kan zowel boven of naast de zoekresultaten verschijnen, in het shopping venster van Google of op andere websites die je zelf kunt selecteren. 

De nut en noodzaak van Adwords

Een goede online strategie zorgt ervoor dat de juiste bezoekers naar de website worden geleid, dat zij doen wat gewenst is (conversie) en dat de uiteindelijke kosten per conversie binnen de perken blijven. De conversiebedragen zijn niet altijd even goed vast te stellen, maar met Google Adwords is dat toch vrij nauwkeurig te doen. 

Binnen het Google zoeknetwerk is er sprake van betaalde (SEA) en onbetaalde (SEO) resultaten. Voordat Google-Adwords kan worden ingezet, doe je er verstandig aan eerst goed te analyseren op welke zoekwoorden de website al organisch (gratis) wordt gevonden en op welke positie deze resultaten staan. 

Bij zoekwoorden waarop jouw website al goed scoort is het over het algemeen niet nodig hier ook nog een Adwords-advertentie aan te wijden (uitzonderingen - zoals het inspelen op concurrentie en merken - daargelaten). Bepaal ook op welke producten of diensten je graag wilt inzetten en waarom een campagne relevant is. 

Het belang van zoekwoordenonderzoek

Voordat je begint met het opzetten van een Adwords-campagne, moet je eerst een zoekwoordenonderzoek doen. Dit houdt in dat je kijkt naar alle relevante zoekwoorden voor jouw dienst of product (en deze trefwoorden vervolgens beoordeelt op de mate van concurrentie en het aantal zoekopdrachten). 

Voor zo’n onderzoek kun je de Keyword Planner-tool van Google gebruiken. De volgende stap is om te kijken of er ook bepaalde websites bestaan waarop je graag een advertentie wilt plaatsen. Deze kandidaatwebsites kun je ook via Adwords bekijken. Daarna kun je bepalen of je alleen in het zoeknetwerk, het plaatsingsnetwerk (display) of beiden wilt adverteren. 

Als je de juiste combinatie van zoekwoorden eenmaal hebt bepaald, is de tijd gekomen om daadwerkelijk een campagne op te zetten. Bepaal eerst het dagbudget. Mijn advies: zet dit bedrag niet al te laag in. In het begin gebruik je Google Adwords namelijk ook voor het verzamelen van data. Houd er rekening mee dat een campagne gemiddeld drie tot zes maanden nodig heeft om zich te bewijzen. 

Adwords-campagne opzetten

Nu kun je voor jouw diensten of producten campagnes aanmaken. Je kunt het beste voor elk netwerk een aparte campagne opzetten. Binnen deze verschillende campagnes ga je vervolgens de advertentiegroepen aanmaken. Deze groepen omvatten de verschillende diensten of producten die je aanbiedt, zoals:

  • Dakbedekking
  • Gevelrenovatie
  • Tuinonderhoud
  • Schoonmaak en onderhoud


Binnen deze advertentiegroepen ga je vervolgens met de bijbehorende zoekwoorden advertenties opstellen. Houd hierbij de volgende vier richtlijnen en tips in gedachten:

  1. Kwaliteitsscore: zorg ervoor dat je altijd de kwaliteitsscore toevoegt als kolom. Google bepaalt deze score aan de hand van de combinatie tussen het zoekwoord, of datzelfde zoekwoord ook in de advertentietekst voorkomt en of het zoekwoord ook op de website terug te vinden is. Voldoe je aan deze eisen? Dan stijgt jouw kwaliteitsscore en hoef je voor het bereiken van dezelfde positie in Google minder te betalen.
  2. Brede of niet brede zoekwoorden: veel van onze klanten hebben in eerste instantie vaak veel irrelevant bezoek op hun websites. Dat kan komen doordat er in de Adwords-campagne geen onnodig bezoek wordt uitgesloten en de zoektermen te algemeen zijn ingestoken. Wanneer je ‘tuinonderhoud’ als zoekwoord invult, kun je ook gevonden worden op “tips tuin onderhouden”. Als je deze omschrijving specifieker maakt door een + voor de zoekwoorden te zetten, sluit je synoniemen en eventuele gerelateerde zoekopdrachten uit. 
  3. Conversies meten: in Adwords kun je gemakkelijk conversies instellen en importeren vanuit Google Analytics. Dit is een absolute must, omdat je zo kunt zien welk zoekwoord daadwerkelijk tot conversie leidt (en wat de specifieke kosten zijn). Je kunt de campagne ook op 'kosten per conversie' laten sturen. Stel: je hebt een marketingbudget van dertig euro vastgesteld voor een nieuwe contactaanvraag. Dan kun je na een aantal maanden eenvoudig zien of dit een haalbare doelstelling is geweest. 
  4. Uitsluiten van zoekwoorden: websitebezoekers die binnenkomen op 'vacature tuinonderhoud' kun je in dit geval niet beschouwen als relevante kliks. Dit soort verkeer is een bron van verkeerde kliks en dus ook verloren budget. Sluit dit soort bezoek daarom van tevoren uit door 'uitsluitingszoekwoorden' toe te voegen aan je campagne. Tijdens en na afloop van de campagne kun je zien hoe mensen binnenkomen en de zoekwoorden indien nodig nog specifieker maken. 

Blijf vooral sturen

Met bovenstaande tips kun je een goede basiscampagne opzetten in Google Adwords en zul je enkele grote struikelblokken omzeilen. Van groot belang is dat er op de resultaten wordt gestuurd en dat de campagne goed in de gaten wordt gehouden, zodat je geen onnodige kosten maakt of relevant bezoek misloopt. 


Cas de Vree | portret IkGaStartenOver deze auteur

Cas de Vree is (online) marketingexpert. Hij helpt ondernemers met het bereiken van hun doelgroep. Marketingplannen, effectieve Websites, verbeteren van vindbaarheid, conversie, social media en Adwords-campagnes kennen voor hem geen geheimen. Meer informatie vind je op stradas.nl. En volg Cas ook op Twitter.

Gepubliceerd op:
08-10-2015

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x3
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketing en reclame

Het inzetten van marketingtools en reclamemethoden is een prima manier om jouw bedrijf bij de doelgroep te promoten en een product of dienst goed in de markt te zetten. Maar welke mogelijkheden heb je hiervoor als starter tot je beschikking en hoe zet je de eerste stap? Hieronder vind je meer informatie over het fijne samenspel tussen marketing en reclame. Zo kom je bijvoorbeeld meer te weten over:


Nu populair op Ikgastarten: lees de 4 tips voor het maken van reclame voor jouw startup.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.747 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.