Bedrijfsnaam kiezen: hoe zit dat juridisch? - home

Bedrijfsnaam bedenken: hoe zit dat juridisch?

Wat is nou een van de belangrijkste zaken voor je onderneming? Juist, de naam. Een goede naam moet aan veel criteria voldoen. Zowel op het gebied van marketing als vanuit juridisch perspectief, maar marketing en recht zijn niet altijd even goede vrienden. Hieronder lees je waarmee je juridisch gezien rekening moet houden, zodat jij je vervolgens volop op de marketing kunt storten.

Een beschrijvende of originele handelsnaam?

Natuurlijk ga je uitgebreid brainstormen over de naam. Associëren. Bekijken wat voor namen jouw grootste concurrenten gebruiken. En misschien kun je iets doen met de belangrijkste producten of diensten die je gaat verkopen. Maar kies je uiteindelijk voor een beschrijvende titel, of juist voor een unieke en niet beschrijvende bedrijfsnaam

Een beschrijvende naam is goed voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) en zal door veel mensen gemakkelijk kunnen worden onthouden. Beschrijvende namen worden zelfs beschermd door het handelsnaamrecht.

'Een bedrijfsnaam mag nooit misleidend of verwarrend zijn.'

Overweeg je echter om het bedrijf ooit ook als merk te registreren? Dan mag de bedrijfsnaam niet beschrijvend zijn. Sterker nog: een beschrijvende naam kan niet als merk worden ingeschreven.

Verwarring bij de klant

In elk geval mag de naam niet misleidend of verwarrend zijn. Misleidend wil zeggen dat je het bedrijf anders doet voorkomen dan het is. Ook mag de handelsnaam geen merknamen bevatten. Als de naam niet goed de werkelijkheid weergeeft, kan deze als misleidend worden beoordeeld. 

Als het om verwarrende namen gaat, wil dat zeggen dat jouw bedrijfsnaam niet teveel op een andere handelsnaam mag lijken. Als een consument of mogelijke klant de twee bedrijven door de namen niet meer (of zeer slecht) uit elkaar kan houden, is de kans groot dat er juridisch gezien sprake is van verwarring. 

Is de naam nog beschikbaar?

Natuurlijk mag de naam niet lijken op bedrijfsnamen die al in Nederland bestaan. Het is daarom verstandig om eerst te controleren of de naam die jij op het oog hebt nog vrij is.  Uiteraard controleer je eerst het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel (KvK). Let wel op: dit register is erg gevoelig voor tik- en spellingsfouten. Probeer daarom telkens verschillende schrijfwijzen uit en tik ook eens slechts een deel van de naam in. 

'Stop niet bij de KvK. Controleer de beschikbaarheid ook in het merkenregister van het BBIE.'

Komt de naam hier niet in voor? Dan is het risico op een handelsnaamconflict klein. Staan er wel namen bij die wél sterk lijken op de naam die jij in gedachten hebt? Dan kan er sprake zijn van verwarring. De door jou gekozen bedrijfsnaam kun je in dat geval niet gebruiken. 

Daarnaast is het goed het merkenregister te controleren bij het BBIE. Ook hier geldt dat het nauw luistert hoe je de naam spelt. Probeer meerdere varianten uit. Staat de naam bij het BBIE al ingeschreven binnen dezelfde of nauw verwante branches (in het merkenrecht 'klassen' genoemd), mag je dezelfde naam helaas niet meer voor jouw onderneming gebruiken. 

Tip: doe vooral ook even een Google Search. Soms duiken daar namen op die (nog) niet in de registers zijn opgenomen of met een iets andere spelling ingeschreven staan. Dat laatste is met name belangrijk voor het handelsnaamrecht. 

Handelsnaamrecht: zo zit dat

Voor de meeste starters is het merkenrecht nog niet zo belangrijk, maar bij het handelsnaamrecht is dat een ander verhaal. Als je de naam voor een onderneming actief gebruikt, krijg je al automatisch een handelsnaamrecht. 

Goed om te weten: de naam hoeft hiervoor niet aangemeld te zijn bij de KvK. Zo kan het voorkomen dat de merknaam al door een onderneming wordt gebruikt, maar dat deze naam niet zichtbaar is in de eerder genoemde registers. Maar let op: jouw naam mag ook niet lijken op handelsnamen die niet ingeschreven staan. Daarom is het zo belangrijk ook via Google te kijken of de naam die jij op het oog hebt al in gebruik is. 

Handelsnamen bieden bescherming binnen een bepaalde branche en binnen een bepaald geografisch gebied. Is de naam al bezet, maar door een bedrijf dat in een andere sector werkzaam is of producten en/of diensten in een heel ander deel van Nederland? Dan is het eventueel alsnog mogelijk dat jullie allebei dezelfde naam mogen gebruiken. 

Zo belangrijk is een goede domeinnaam

Domeinnamen zijn meestal geen handelsnamen of merken. Natuurlijk kan een merk of handelsnaam wel voorkomen in een domeinnaam. Check in elk geval of de gewenste domeinnaam nog vrij is. Zo ja, registreer dit adres dan zo snel mogelijk.

'Onderzoek vooraf of de handelsnaam die jij op het oog hebt nog 'vrij' is.'

Een handelsnaam geeft namelijk niet meteen het recht op de registratie van een bepaalde domeinnaam. Er kunnen uiteindelijk wel meerdere bedrijven met dezelfde handelsnaam bestaan, maar er kan altijd maar één persoon over de bijbehorende domeinnaam (met bepaalde extensie) beschikken. 

Veranderen is lastig

Uiteindelijk moet je een handelsnaam kiezen waarmee jij je kunt inschrijven bij de KvK, bedrijven en verwante instellingen. Blijkt jouw naam straks nou toch niet aan de criteria te voldoen en/of maak je inbreuk op een bestaande merk- of handelsnaam? Dan zul je jouw bedrijfsnaam alsnog moeten wijzigen. Het zou zelfs kunnen zijn dat je een schadevergoeding moet betalen en dat wil je natuurlijk liever voorkomen. 

Je mag meerdere handelsnamen gebruiken voor precies hetzelfde bedrijf, als je dat graag zou willen. Maar van naam veranderen is een hoop gedoe. Niet alleen op juridisch en administratief vlak, maar vooral omdat je voor merk of onderneming weer opnieuw bekendheid moet creëren en al het eerdere werk verloren is.

En dan heb ik het nog niet eens over de mogelijke bijkomende kosten voor het wijzigen van domeinnamen, je website en vervangen van drukwerk. Ga daarom zorgvuldig te werk, zodat jouw keuze je later niet duur komt te staan. 


Tip! Gratis PDF: een pakkende bedrijfsnaam

Kun jij wel wat tips gebruiken om jouw ideale product- of bedrijfsnaam te vinden? In deze whitepaper vind je een stappenplan, lees je alles over de voorwaarden en ontdek je wanneer merkbescherming relevant is. 

Download gratis PDF


 


Charlotte Meindersma | ©Arnold ReyneveldOver deze auteur

Als eigenaar van het advieskantoor Charlotte's Law & Fine Prints profileert Charlotte zich als specialist in informatierecht voor zelfstandig ondernemers. Volg Charlotte ook op:

Bijgewerkt op: 29-11-2016 Gepubliceerd op:
05-08-2015

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x10
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Bedrijfsnaam

Een bedrijfsnaam verzinnen: sommige startende ondernemers weten het binnen een seconde, terwijl de twijfelaars onder ons er een paar nachten van wakker kunnen liggen. Wat belangrijk is om te weten, is dat een goede merk- of handelsnaam aan een aantal eisen moet voldoen. Daarnaast moet je een aantal zaken goed regelen, zoals:

  1. Schrijf jouw bedrijf(snaam) in bij de KvK
  2. Bekijk of officiële merkbescherming nodig is
  3. Maak jouw handelsnaam voldoende onderscheidend

Tip! Gratis PDF: een pakkende bedrijfsnaam

Hoe vind je de naam die écht bij jou past en aan alle regels voldoet? Download hier de gratis whitepaper over bedrijfsnamen en ontvang onze tips direct in je mailbox.

Download gratis PDF

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.490 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.