Elevator pitch: hoe maak je echt indruk?

De elevator pitch: hoe maak je echt indruk?

Knikkende knieën, klotsende oksels en geen nagel meer over om op te bijten. De spreekbeurt hield jou op school weken uit je slaap. Je kon nergens anders aan denken en op het moment suprême wilde je het liefst door een groot gat in de grond verdwijnen. En dan denk je er vanaf te zijn na je studietijd. Niets is minder waar als je kiest voor een bestaan van zelfstandig ondernemer. 

Waarschijnlijk heb je jouw elevator pitch ontelbaar vaak geoefend. In de auto, voor de kinderen - die jouw gestamel met opgetrokken wenkbrauw volgen - voor man of vrouwlief en uiteraard voor de spiegel.

Je hebt wellicht dagen van te voren al een outfit gekozen, de auto volgetankt, de visitekaartjes zitten in je tas en de route naar de netwerkbijeenkomst is zorgvuldig bestudeerd. Aan jouw voorbereiding zal het in ieder geval niet liggen. 

'Een elevator pitch is hét moment om indruk te maken op potentiële klanten.'

Los uit de pols

Gezellig: vanavond bezoek je een netwerkbijeenkomst met collega-ondernemers. Toen je gisteren de website nog even checkte voor de routebeschrijving zag je dat er zich ruim 75 deelnemers voor hebben aangemeld. Dat is mooi! Niet vergeten: straks in de lunchpauze nog even wat steekwoorden voor de elevator pitch opschrijven. 

Wat voor type ‘elevator pitcher’ jij ook bent - de controlefreak, de ‘dat-doen-we-even’-kandidaat of iets daar tussenin - de elevator pitch is hét moment om indruk te maken op potentiële klanten en dat moet dus eigenlijk wel goed gaan. 

Dat beseffen we maar al te goed en juist daardoor ontstaat stress. Stress door een te intensieve (of te korte) voorbereiding met als resultaat dat je op het podium met je mond vol tanden staat. Het gevolg: stilte. Nieuwsgierige blikken uit het publiek. Gelach. Gekuch. Ongemak alom. 

Geen standaard succesrecept

Helaas: een pasklaar succesrecept heb ik niet voor je. Ik kan je echter wel vertellen dat zowel teveel als te weinig voorbereiden kan leiden tot problemen. De ervaring leert dat het hebben van een authentieke en daardoor passende pitch wél goed werkt.

Vergeet dus de gedachte dat het altijd een verkooppraatje moet zijn. Vergeet dat jouw pitch leuk moet zijn (je bent geen standup comedian). 'Vergeet' ook dat jouw verhaal minimaal een minuut moet duren. Laat al die (vaak door jezelf opgelegde) beperkingen los en pitch wie je bent. 

'Vergeet de gedachte dat een pitch altijd een verkooppraatje moet zijn en pitch wie je bent.'

Leren visualiseren

Hoe je dat doet? Maak een moodboard. Door visueel inzichtelijk te maken waarmee je bezig bent, waarvoor je staat, vrolijk en blij van wordt, worden de belangrijkste doelstellingen en jouw missie of visie ineens heel helder. 

De woorden voor jouw pitch volgen dan op den duur meestal vanzelf. Dan heb je zomaar ineens een Authentieke elevator pitch in handen die de Aandacht trekt, omdat het verhaal Aantrekkelijk is en daardoor als Ambassadeur voor jou gaat werken.    

Succes! 


Claudia MeijersOver deze auteur

Claudia Meijers van communicatiebureau ClaudiaCommuniceert is verbonden als docent aan de volksuniversiteit Utrecht. Ze geeft trainingen aan ondernemers, bedrijven en werkzoekenden en helpt startups met marketing en communicatietaken. Ook heeft ze voor iOS een kosteloze elevator pitch-app ontwikkeld. Volg Claudia ook op:

Bijgewerkt op: 25-11-2015 Gepubliceerd op:
25-11-2015

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x2
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Van Joop van den Ende en John de Mol van Endemol tot Larry Page en Sergey Brin van Google: aan voorbeelden van succesvolle samenwerkingen geen gebrek. Maar ook als je alleen start is samenwerken handig. Gebruik de kennis en ervaring van anderen!

Samen een bedrijf beginnen: zo doe je dat
Samen een bedrijf beginnen: zo doe je dat

Netwerken

Netwerken als startende zzp'er of ondernemer kun je op verschillende manieren doen. Je kunt als starter online naar potentiële klanten of opdrachtgevers zoeken. Bijvoorbeeld op LinkedIn of een ander online netwerkplatform.

Je kunt natuurlijk ook persoonlijk naar bijeenkomsten toe gaan. zo kun je je zakelijke kennissenkring uitbreiden. Misschien doe je er wel interessante contacten. Maar waar begin je? Hieronder vertellen we je alles over het belang van netwerken en hoe je dit als starter het beste kunt aanpakken. Kijk bijvoorbeeld eens naar:

Tip: geen idee waar je moet beginnen? Dan heb je vast iets aan dit artikel over hoe je start met netwerken.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.