marieke

Blijf leren van uzelf en anderen

Ik startte een nieuw bedrijf en bedacht daarvoor een - voor mij - nieuwe sales- en marketingmethode. Op basis van mijn eigen ervaring, expertise van anderen, marktonderzoek en online gevonden informatie stelde ik een kosten-batenanalyse op.

 

10 tips voor een realistische kosten-batenanalyse:

  1. Kosten zijn meestal hoger dan u vooraf inschat;
  2. Leveranciers willen snel factureren en snel worden betaald;
  3. Opbrengsten zijn vaak lager dan verwacht;
  4. Hoe snel betalen uw klanten?
  5. Welke aannames beïnvloeden uw resultaat het meest?
  6. Toets deze aannames met anderen;
  7. Formuleer SMART-doelstellingen (KPI's).
  8. Zorg dat u kunt meten hoe u presteert op deze KPI's;
  9. Meet en evalueer veel en snel. Zeker als u begint;
  10. Stuur tijdig bij, zodat uw tijd en geld goed wordt besteed.

Doel en doelstellingen

Een organisatiedoel is een afgeleide van de visie en missie van een bedrijf. Deze is beschrijvend van aard (kwalitatief). Bijvoorbeeld: wij willen een duurzame relatie met onze klanten opbouwen. Een doelstelling (SMART) maakt dit concreet. Bijvoorbeeld: "Nieuwe klanten moeten gemiddeld 2,5 jaar klant blijven" of "Klanten moeten onze dienstverlening minimaal het rapportcijfer 8 geven." De belangrijkste doelstellingen gebruikt u als stuurinformatie voor uw bedrijfsvoering. Dit zijn de zogenoemde 'Key Performance Indicators (KPI's)'.

Meten is weten

Voor de marktintroductie van Wijstarten.nl koos ik voor een combinatie van wervingskanalen, waaronder direct mail (post), telemarketing en het uitvoeren van verschillende online activiteiten. In mijn ondernemingsplan formuleerde ik doelstellingen voor deze kanalen en plande ik meet- en evaluatiemomenten in. Ik leerde snel wat wel en niet werkte.

Exit-bepaling

Zo kwam het resultaat van telemarketing niet in de buurt van mijn doelstellingen. Tijdens de contractonderhandeling met het telemarketingbureau had ik een zogenoemde exit-bepaling bedongen. Ik kon daardoor direct stoppen indien de vooraf gestelde doelstellingen niet werden gerealiseerd, zonder daarbij gebonden te zijn aan kosten die Wijstarten.nl niet voldoende opleverden. Het ongebruikte budget gebruikte ik voor wervingskanalen waarvan ik had vastgesteld dat deze wel succesvol waren. Om op het juiste moment de juiste beslissingen te kunnen nemen, is deze stuurinformatie essentieel. Zorg daarom voor een goede managementrapportage en stel periodiek vast of u nog op koers ligt om uw doelen en doelstellingen te realiseren. Neem beslissingen op basis van feiten.

Leer van uw klanten

Ik heb vaak contact met onze klanten. Op een vast moment benader ik iedereen actief om deel te nemen aan een klanttevredenheidsonderzoek. Dat doe ik via een online enquête die ons waardevolle inzichten oplevert. Op basis daarvan kan ik mijn product- en dienstverlening continu verbeteren. Daarnaast bel ik geregeld een klant op om hem naar zijn ervaringen met Wijstarten.nl te vragen.

Aanbeveling

'Wij van WC-eend, adviseren WC-eend!' Ik vind het geloofwaardiger wanneer een tevreden klant dat stelt. Ik heb gemerkt dat klanten graag willen helpen als naar hun oordeel wordt gevraagd. Beschouw dit als een leuk en leervol contactmoment met uw klant. Maak van tevoren hierover wel afspraken over hoe u deze aanbeveling wilt en mag gebruiken, zoals via een leuke tweet, bericht op Linkedin, post op Facebook, vermelding op uw website of een artikel in een (vak)blad of de eigen nieuwsbrief.

Blijf verbeteren

Concurrenten blijven vernieuwen en (technologische) ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op, waardoor marktomstandigheden vaker veranderen. Deze ontwikkelingen bieden kansen, mits u deze op tijd signaleert en daarop inspeelt. Via social media-programma's zoals Hootsuite kunt u 'luisteren' naar wat er wordt gezegd over uw markt.

Blijf alert

Daarnaast geven marktcijfers en persoonlijk contact met klanten, stakeholders en leveranciers mij een goed beeld hoe ik kan inspelen op nieuwe ontwikkelingen en de wensen en behoeften van mijn (potentiële) klanten. Kodak, ooit een mondiale marktleider, is zijn positie kwijtgeraakt, mede doordat zij belangrijke technologische ontwikkelingen hebben gemist. Mijn advies aan u is dan ook: blijf continu alert of uw product en/of dienst nog voldoet aan de wens van uw klanten en blijf verbeteren.

-Coen van Delft


Marketing- en salesexpert Coen is voor SRM werkzaam als kerndocent voor de opleiding e-Marketing NIMA B. Daarnaast is hij als (mede)oprichter actief betrokken bij wijstarten.nl en de Online Starterstraining.

Gepubliceerd op:
25-06-2013

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x2
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Ondernemen kun je leren, wordt wel eens gezegd. Hoewel ook hier oefening zeker kunst baart, helpt het wel als je over bepaalde karaktereigenschappen beschikt die het leven van een ondernemer makkelijker kunnen maken.

Zzp
Beschik jij over waardevolle ondernemerskwaliteiten?
Beschik jij over waardevolle ondernemerskwaliteiten?

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of zzp'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start van jouw bedrijf te realiseren? Zonder klanten en opdrachtgevers zul je namelijk niet ver komen.

Een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's vind je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.