marieke

De toegevoegde waarde

Wie zoekt op 'klant' in een etymologisch woordenboek, ontdekt dat deze term in de veertiende eeuw in Frankrijk werd beschreven als 'chalant'. Dit betekent 'geïnteresseerd zijn' en is het tegenovergestelde van 'non-chalant'. En het Latijnse woord voor 'klant' is 'calère', dat staat voor 'warm zijn, opgewonden zijn'.

Ben jij dus op zoek naar klanten? Beschouw dit dan als de kunst van het verleiden. Dat begint al bij het geven van aandacht en warmte en is een langetermijnstrategie.

Denk mee

Stel jezelf de vraag wat jij met jouw producten en/of diensten voor de klant kunt betekenen. Welke (meer)waarde lever jij jouw relaties? De ouderwetse marketing ging uit van het pushen van producten en diensten in de markt. Wil jij marketing anno 2014 bedrijven, stel dan de behoefte van de klant centraal. Dat begint al bij het inleven in de (belevings)wereld van jouw klant en weten waarmee deze geholpen is. Let op: het is geen trucje; dit bereik je enkel door in contact te komen (en te blijven) met jouw afnemers.

Deskundigheid telt

Zorg dat je bij elk contactmoment met jouw (potentiële) klanten jouw deskundigheid bewijst en laat zien wat dit de afnemende partij kan opleveren. En dat gaat verder dan alleen jouw product of dienst. Hierbij moet je ook een goede dienstverlening bieden. Stel: de klant belt. Zorg dan dat jij (of jouw collega) deze persoon direct goed op weg helpt en deze klant dus niet van het kastje naar de muur stuurt. Dit bespaart de beller tijd en moeite. Een product of dienst bestaat in feite uit verschillende aspecten, zoals core product, generiek product en verwacht product. 

Relaties verrassen

Goede verkopers houden de vervolgactie, bijvoorbeeld na een verkoopgesprek, bij zichzelf én komen afspraken na. Altijd! Hierdoor worden zij door hun relaties gezien als een betrouwbare zakenpartner en dat levert uiteindelijk weer meer business op. Houd bij het maken van afspraken ook rekening met jouw eigen agenda. Je kunt beter iets meer 'ruimte' inbouwen (zodat je de afspraak kunt nakomen) dan dat je de opdracht te laat afrondt. Pas ook eens het zogenoemde 'Underpromise & Overperform' toe. Kom afspraken sneller en beter na dan je had afgesproken. Zo verras je jouw relaties en onderscheid je jezelf van de concurrentie.

Klachten oplossen

Als iemand zich bij je meldt met een klacht over jouw product of dienst, moet je direct actie ondernemen. Enerzijds omdat dit de kans is om de fout te herstellen, anderzijds omdat er kennelijk iets mis was met het product of de verwachting die je hierover hebt gecreëerd. Door te achterhalen waarom deze persoon klaagt, kun je de fout herstellen. Om die reden is het ook belangrijk dat je het voor jouw (potentiële) klanten gemakkelijk maakt om contact op te nemen. Ik kom regelmatig websites tegen waar het telefoonnummer goed verstopt is of zelfs helemaal niet beschikbaar is voor klanten. Ik vind dat onbegrijpelijk.

Op alle aspecten die ik hierboven noem, kun je waarde toevoegen voor jouw zakelijke relaties. Dat zorgt ervoor dat ze niet zomaar naar een ander overstappen voor een lagere prijs. Pak je deze zaken goed aan? Dan zul je zien dat klanten meer bij jouw bedrijf kopen en jouw dienstverlening zelfs gaan aanbevelen binnen hun eigen netwerk. Al moet je daar soms nog wel om vragen. In Nederland is het geven van complimenten immers vaak nog schaars.

-Coen van Delft


Marketing- en salesexpert Coen is voor SRM werkzaam als kerndocent voor de opleiding e-Marketing NIMA B. Daarnaast is hij als (mede)oprichter actief betrokken bij wijstarten.nl en de Online Starterstraining.

Gepubliceerd op:
25-03-2014

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x3
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Wat doe jij met de kostbare eerste twintig seconden van je pitch? Kies je voor een cliffhanger in zin 2? Of begin je met een persoonlijke, heel herkenbare irritatie (waar jij natuurlijk dé oplossing voor hebt)? Wij dagen je uit om vier openingen te testen, zodat je straks investeerders en zakenrelaties direct wakker schudt.

elevator pitch home
elevator pitch home

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of zzp'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start van jouw bedrijf te realiseren? Zonder klanten en opdrachtgevers zul je namelijk niet ver komen.

Een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's vind je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.