Klanten en opdrachtgevers werven doe je zo

Bijgewerkt op 22 september 2022
7 min  leestijd
68.974
Auteur: Marieke Leijnen
Nieuwe klanten werven

Wil jij nieuwe klanten werven voor je bedrijf? Een onderneming valt of staat in de eerste jaren vaak met het aantal opdrachtgevers. Waar vind je als starter jouw doelgroep en hoe krijg je deze groep zover om met jou zaken te doen (en niet met de concurrent)? In dit artikel lees je alles over klanten binnenhalen.

Klanten werven en opdrachtgevers vinden, hoe doe je dat als startende ondernemer? In dit artikel geven we 5 tips. Benieuwd naar een specifiek onderdeel? Klik op de link en ga direct naar een hoofdstuk.

  1. Maak van klanten werven een dagelijkse taak
  2. Werk aan je 'gunfactor'
  3. Nieuwe klanten werven? Koester je huidige netwerk
  4. Imago: zet jezelf goed in de markt
  5. Vergroot jouw vindbaarheid

1. Maak van klanten werven een dagelijkse taak

De meeste startende ondernemers gaan van start met de zekerheid van één of enkele opdrachtgevers. Dat betekent dat er op het gebied van acquisitie vaak nog flink wat werk aan de winkel is. Acquisitie betekent eigenlijk niets anders dan het werven van nieuwe klanten voor je bedrijf. Dat kan bijvoorbeeld door te bellen, mailen of netwerken (op social media).

Een goede ondernemer kijkt altijd vooruit. Zelfs als je momenteel genoeg werk hebt en met een tjokvolle planning zit. Misschien zit je over drie maanden wel met een gat in je agenda en inkomen? Als je dan pas moet beginnen met nieuwe klanten werven, ben je te laat.

Tip: je kunt ook op social media en netwerkbijeenkomsten opdrachtgevers werven

Acquisitie plegen dus! Het is raadzaam om van klanten werven in eerste instantie een dagelijkse taak te maken. Maak hiervoor dus steevast ruimte in jouw agenda en besteed bijvoorbeeld iedere dag een uur aan het bellen en mailen van potentiële klanten en opdrachtgevers.


Gratis podcast 'Je eerste klant vinden'

Benieuwd hoe andere startende ondernemers aan hun klanten komen? In deze podcast praten we met Suzanne van Straaten (eigenaar van Sprinklr.co) over hoe ze haar eerste klant vond.

 

Soundcloud

IkGaStarten heeft nog meer podcasts voor startende ondernemers. Beluister ze op deze pagina.


2. Werk aan je 'gunfactor'

In tegenstelling tot wat veel starters denken, is vakkennis en jarenlange ervaring voor klanten vaak niet de doorslaggevende reden om wel of niet voor jouw product of dienst te kiezen. Het is eerder een 'onderbuikgevoel' waar ze graag op afgaan.

Dat betekent dat ze het gevoel moeten hebben dat ze jou kunnen vertrouwen de opdracht perfect uit te voeren. Goed nieuws voor starters zonder al te veel ervaring dus! Zorg in ieder geval dat je bij het klanten werven een goede eerste indruk maakt, want die maak je natuurlijk maar één keer.

Houd je klanten tevreden

Verkoop nooit iets wat je later (nog) niet kunt waarmaken, maar wees eerlijk over wat jij op dit moment precies voor deze klant kunt betekenen. Daarnaast scoor je punten door een hechte band op te bouwen met (toekomstige) klanten.

Hierbij staat het bieden van een goede service vaak centraal. Ga maar na: als er eenmaal sprake is van een zekere vertrouwensband, is de kans een stuk groter dat de klant later terugkomt om meer producten of diensten af te nemen.

3. Nieuwe klanten werven? Koester je huidige netwerk

Wist je dat ondernemers het vaakst opdrachten binnenhalen uit hun huidige netwerk? Als je bedrijf eenmaal een klus naar behoren hebt uitgevoerd, dan zal de klant met tevredenheid terugkijken op deze samenwerking.

Misschien is jouw klant dan ook wel bereid om jouw diensten aan te prijzen binnen zijn eigen netwerk. Vraag deze opdrachtgever dan om een testimonial te schrijven die je kunt plaatsen op je zakelijke website. Nieuwe klanten werven wordt zo een activiteit die altijd op de achtergrond doorgaat.

Contacten warm houden

Contact onderhouden met oud-opdrachtgevers is dus van groot belang. Zo kun je enkele maanden na de opdracht opnieuw contact opnemen en vragen of ze nog steeds tevreden zijn. Zo loop je wellicht weer tegen nieuwe businesskansen aan.

Whitepaper Uurtarief cover

Een (hoger) uurtarief bepalen?

In zes stappen naar een passende prijs. Gebruik de infographic om jouw uurtarief te berekenen. En check of het tijd is om je tarief te verhogen.

Download gratis PDF

Naast deze 'nazorg' kun je via updates op social media voormalige klanten op de hoogte houden van belangrijke ontwikkelingen. Denk aan een berichtje dat je op korte termijn weer beschikbaar zult zijn voor nieuwe opdrachten. Lees hier meer over hoe je alles uit jouw bestaande netwerk haalt.

4. Imago: zet jezelf goed in de markt

Net zoals je jouw product of dienst goed in de markt moet zetten, geldt dat ook voor jezelf. Als starter moet je potentiële klanten en opdrachtgevers nou eenmaal eerst kennis laten maken met wat jij voor hen kan betekenen.

Dit uit de Verenigde Staten overgewaaid fenomeen wordt ook wel personal branding genoemd. Het gaat erom dat je werkt aan het opbouwen van een persoonlijk merk. Hierin benadruk je je sterke punten. In letterlijke zin verkoop je in dit geval niet zozeer een product of dienst, maar jezelf. 

Klanten werven met personal branding

Zo kun je jouw LinkedIn-profiel (en jouw activiteiten op dit platform) optimaliseren. Dit doe je door op de profielpagina zo concreet mogelijk jouw voornaamste talenten, vaardigheden en passies te vermelden. Ook kun je bijdragen aan discussies in jouw vakgebied.

Weet je nog niet waar jouw grootste kracht ligt? Neem dan even een stapje terug en maak een persoonlijk moodboard van sterke en zwakke eigenschappen, waarin je op zoek gaat naar juist die kenmerken waarmee je je kunt onderscheiden.

5. Vergroot jouw vindbaarheid

Natuurlijk zul je als starter vooral zelf actief op zoek moeten gaan naar potentiële klanten en opdrachtgevers. Toch zijn er waarschijnlijk veel mensen op zoek naar een dienst of product zoals wat jij aanbiedt.

Slim: activeer Google mijn bedrijf.

Je kunt jouw vindbaarheid als startende ondernemer vergroten door een marketingstrategie op te stellen. Kijk waar jouw doelgroep zich bevindt door de markt te onderzoeken. Vervolgens kun je verschillende kanalen inzetten om je doelgroep te bereiken. Dat kan offline met brochures en visitekaartje, maar ook online door gebruik te maken van je website en social media.

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat klanten (de contactgegevens van) jouw bedrijf makkelijk kunnen vinden en bereiken. Denk aan:

  • Het (laten) bouwen van een professioneel uitziende en overzichtelijke website
  • Bedrijfspagina's op social media
  • Een persbericht in de lokale media
  • Adverteren op websites, dagbladen en tijdschriften

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Meest gestelde vragen over klanten werven

  • Hoe kan ik klanten werven als zzp'er?
    Veel (startende) zzp'ers vragen zich af wat ze moeten doen om nieuwe klanten te werven voor hun bedrijf. Er zijn verschillende mogelijkheden, zoals acquisitie via je eigen netwerk, werken aan je branding en het vergroten van je vindbaarheid. In dit artikel lees je alles over klanten werven.
  • Hoe kan ik klanten binnenhalen via mijn eigen netwerk?
    Ben jij bezig met nieuwe klanten werven voor je bedrijf? Dan is het benutten van je eigen netwerk heel belangrijk. Vraag bijvoorbeeld tevreden klanten om een review over je te schrijven, of je aan te bevelen bij een collega. Lees hier meer over het bouwen van een netwerk.
  • Wie zijn mijn potentiële klanten?
  • Je potentiële klanten behoren tot de doelgroep van jouw bedrijf. Door marktonderzoek te doen, kun je uitzoeken wie jouw potentiële klanten zijn en welke behoeften deze klanten hebben.
  • Hoe maak je een klantenanalyse?
  • Door het opstellen van een klantenanalyse vergroot je als ondernemer het inzicht in je doelgroep. Het voornaamste doel is om in kaart te brengen wie je potentiële klanten zijn, wat hun behoeften zijn en hoe je deze groep kunt bereiken.

Meer over netwerken

Meer over netwerken
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten