ZZPers netwerken steeds vaker online

Hoe maak je contact met klanten?

Veel ondernemers en bedrijven vragen (potentiële) klanten om zich in te schrijven voor hun nieuwsbrief. Het voornaamste doel is het opbouwen van een database van relaties met wie zij in contact kunnen (en mogen) komen. Zo vergoot je als ondernemer de kans op het vinden van nieuwe klanten én het creëren van meer business bij bestaande klanten.

'Gefeliciteerd! Vanaf nu ontvangt u van ons - eens per week of soms zelfs elke dag, - per mail een nieuwsbrief'. Vaak blijft het echter bij het regelmatig versturen van nieuwsbrieven, maar levert dit het bedrijf geen extra business op. Dit komt vaak doordat dergelijke e-mails in de postbus van de ontvanger blijven 'hangen' en op een bepaald moment worden verwijderd.

Terugkerend bezoek

Als jij vooraf duidelijk maakt welke informatie je verstuurt en hoe vaak je dit doet, bedien je jouw relaties beter. Stuur dan ook niet alleen e-mailnieuwsbrieven, maar ontwikkel een contactstrategie, waarmee je mensen verleidt om jouw website te bezoeken of contact op te nemen. Dan maak je meer kans dat bezoekers daadwerkelijk klant worden of, in het geval van bestaande relaties, nieuwe producten of diensten afnemen.

Relevant blijven

Een belangrijke voorwaarde om een nieuwsbrief te openen, lezen en te triggeren tot een 'call to action', is en blijft: relevante informatie versturen. Het moet inspirerende informatie zijn die tegelijkertijd de meerwaarde van jouw bedrijf benadrukt. Een mailing die niet te vaak wordt verstuurd en eentje die je bij voorkeur afstemt op de behoefte van de ontvanger. Heb je een voorbeeld nodig? Hieronder beschrijf ik hoe wij dit bij ons bedrijf aanpakken.

Doelgroep bereiken

Frans de Groot schrijft in zijn boek Bitsing over de 'reis' die een klant maakt voordat deze tot een aankoop overgaat. Deze tocht begint met Bekendheid. Dat betekent dat je naamsbekendheid van jouw product of dienst moet vergroten bij de doelgroep. Ik doe dat bijvoorbeeld door maandelijks een artikel te schrijven voor Ikgastarten.nl. Startende ondernemers zijn de doelgroep van onze Online Starterstraining. Door zelf actief te zijn op netwerken waar onze doelgroep zich begeeft, kunnen wij meer starters bereiken en vergroten daardoor onze naamsbekendheid.

Content marketing

Met content marketing, bijvoorbeeld het delen van kennis via nieuwsbrieven, bouw je zakelijk gezien aan een positief imago. Mede daarom deel ik op deze website mijn kennis en ervaring. Als ik jou op deze manier kan inspireren, zet jij - dat hoop ik althans - de volgende stap en bezoek je onze website. Dit is volgens Frans de Groot de derde trede: de 'T' van Traffic.

Contact maken

Het hoofddoel van onze website is dat mensen zich inschrijven voor de Online Starterstraining. Doen mensen dat niet direct, dan willen wij ze laten ervaren wat wij hiermee voor hen kunnen betekenen. Daarom kunnen bezoekers zich ook alleen inschrijven voor de 'Gouden Ondernemers Tip'. Deze goede raad ontvangen zij (niet meer dan één keer per week) van ons. Wij bewijzen op deze manier dat wij een betrouwbare partij zijn die starters verder kunnen helpen bij de start van hun bedrijf.

Onze contactstrategie

Wij sturen momenteel verschillende soorten nieuwsbrieven en schrijven weblogs die we via verschillende netwerken delen. Al deze communicatie heeft als doel: het inspireren (en verder helpen) van starters. Deelnemers van de Online Starterstraining sturen we informatie die speciaal voor hen is geselecteerd. Daarbij houden we rekening met het feit dat ze ons al kennen. Deze starters informeren we tijdens ons programma trouwens ook over de 'Gouden Ondernemers Tips'. Schrijven ze zich daarvoor in? Dan blijven zij, ook wanneer ze de training hebben afgerond, verbonden voelen met ons bedrijf. En kunnen wij ze op onze beurt informeren over zaken waarmee we ze in de vervolgfase kunnen ondersteunen.

Doorlinken

Binnenkort gaan we dit nog effectiever aanpakken. Dan geven we in de e-mail niet meer de hele tip weg. In de nieuwsbrief staan dan alleen de eerste paar regels, waarbij we een link plaatsen met 'lees meer'. Op onze website is de hele tip wel volledig uitgewerkt. Bezoekers kunnen deze aanwijzing vervolgens delen met anderen via social media. Omdat de tips op onze website verder zijn uitgewerkt, vegroten we de kans dat bezoekers zich inschrijven voor onze training.

Bereik vergroten

Wij gaan onze tips ook plaatsen op bijvoorbeeld Linkedin, Twitter en Facebook. Zo bereiken we meer mensen die voor de tips naar onze website komen. Daar kunnen ze zich aanmelden voor meer 'Gouden Ondernemers Tips' en/of inschrijven voor de Online Starterstraining. Kort samengevat is dit - de zogenoemde Sale - ons hoofddoel. Sale is de vierde trede van BITSER.

Cookies

Als u cookies gebruikt op uw website, kun je jouw bezoekers ook met Retargeting bereiken via bannering als zij op het web surfen. Zo bouw je aan een grotere naamsbekendheid en vergroot je de kans dat mensen klant worden. De laatste twee treden zijn de E van Extra Sale en de R van Resell. Daarover lees je meer in mijn volgende artikel. Voor nu wens ik je alvast veel succes bij het ontwikkelen van jouw contactstrategie.

- Coen van Delft


Marketing- en salesexpert Coen is voor SRM werkzaam als kerndocent voor de opleiding e-Marketing NIMA B. Daarnaast is hij als (mede)oprichter actief betrokken bij wijstarten.nl en de Online Starterstraining.

Gepubliceerd op:
25-02-2014

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x1
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Ondernemen kun je leren, wordt wel eens gezegd. Hoewel ook hier oefening zeker kunst baart, helpt het wel als je over bepaalde karaktereigenschappen beschikt die het leven van een ondernemer makkelijker kunnen maken.

Zzp
Beschik jij over waardevolle ondernemerskwaliteiten?
Beschik jij over waardevolle ondernemerskwaliteiten?

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of zzp'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start van jouw bedrijf te realiseren? Zonder klanten en opdrachtgevers zul je namelijk niet ver komen.

Een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's vind je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.