starter in de lucht

Kansen grijpen

Ik heb recent een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd onder de leden van Wijstarten.nl. De inzichten hieruit leerden mij hoe wij het resultaat van Wijstarten.nl verder kunnen optimaliseren. Daarom zocht ik - enkele maanden na de lancering van Wijstarten.nl - naar een manier om starters te bereiken voorafgaand aan hun inschrijving bij de Kamer van Koophandel.

Ik zoek continu naar manieren om de dienstverlening van mijn bedrijf te verbeteren en sta daarom open voor nieuwe kansen. Iedere dag komen er honderden tot duizenden prikkels op u af. Slechts 75 tot honderd van deze prikkels neemt u bewust waar.

Kansen zien

Hoe bepaalt u welke informatie u zakelijk gezien een mogelijke kans oplevert? Als u uw visie en missie scherp voor ogen heeft, weet u snel genoeg welke prikkels de moeite waard zijn om verder te onderzoeken. Kortom: u ziet sneller kansen wanneer u weet wat er speelt in uw markt. Hieronder geef ik een aantal tips om meer kansen te zien en vervolgens te kunnen bepalen welke mogelijkheden interessant zijn voor uw bedrijf:

10x de juiste kansen zien

  1. Zorg dat u weet hoe u uw product of dienst kunt verbeteren. Ik doe dat bijvoorbeeld door regelmatig klanttevredenheidsonderzoeken uit te voeren (email- enquête en telefonisch contact).
  2. Meld u aan bij relevante Linkedin-groepen. En kijk ook eens naar wat uw concurrenten te zeggen hebben. Daarvan kunt u leren.
  3. Word nieuwsbriefabonnee van relevante leveranciers, klanten, brancheorganisaties en/of concurrenten.
  4. Lees relevante vakliteratuur.
  5. Via social media-tools zoals Hootsuite kunt u goed 'luisteren' naar wat er online over u, uw bedrijf en uw markt wordt gezegd.
  6. Zorg voor contact met belanghebbende partijen (in mijn geval is dat bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel.
  7. Leer waar uw doelgroep (klanten, leveranciers, concurrenten en andere belanghebbenden) zich bevindt. Online én offline. Zorg dat u daar ook volop aanwezig bent. Dat kan u namelijk waardevolle inzichten en dus kansen opleveren.
  8. Luister onderweg naar kantoor of afspraken met klanten naar radioprogramma's, zoals Business News Radio (of andere radiostations die voor uw markt interessant zijn).
  9. Vraag huidige klanten naar hun mening over een nieuw initiatief.
  10. Toets kansen altijd aan uw missie, omdat u anders het risico loopt dat u van uw koers afwijkt.

Kansen benutten

Zo werd ik afgelopen mei door een uitzending op BNR geattendeerd op een andere website met goede oplossingen voor MKB-ondernemers. Nog dezelfde dag spraken we elkaar en een dag later volgde een eerste kennismaking. Toen werd snel duidelijk dat de visie en missie van onze bedrijven veel raakvlakken hebben. We besloten om onze kennis en ervaring te bundelen en ontwikkelden samen een nieuwe dienst voor starters.

We zijn nu bijna klaar om deze gezamenlijke nieuwe startersdienst te lanceren. In mijn oorspronkelijke plannen had ik hiermee geen rekening gehouden. Door alert te zijn, zag ik deze kans echter voorbijkomen en kon ik hem ook daadwerkelijk benutten. Benieuwd geworden? Volgende maand vertel ik er meer over!

-Coen van Delft


Marketing- en salesexpert Coen is voor SRM werkzaam als kerndocent voor de opleiding e-Marketing NIMA B. Daarnaast is hij als (mede)oprichter actief betrokken bij wijstarten.nl en de Online Starterstraining.

Gepubliceerd op:
24-09-2013

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x5
x4

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of zzp'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start met jouw bedrijf te maken? Zonder klanten en opdrachtgevers kom je namelijk niet ver.

Een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's lees je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.485 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.