starten met netwerken

Kansen in problemen zien

Mijn bedrijf wil ondernemers en aanbieders van zakelijke producten en diensten beter met elkaar verbinden. De ondernemer staat centraal. Veel bedrijven verbinden zich daarom liever niet aan één partij. Ik heb ontdekt dat wij juist met aanbieders exclusiviteit moeten afspreken, omdat dit leidt tot een hogere wederzijdse betrokkenheid waar individuele ondernemers echt iets aan hebben.

Bij het samenwerken met andere professionals passen wij graag het 'omdenken' toe, een populaire denktechniek waarbij wordt geprobeerd om nieuwe mogelijkheden te zien in bestaande problemen. Het inschakelen van goede mensen kost echter veel geld en daar ontbrak het ons aan. De oplossing voor ons bedrijf: zoveel mogelijk slimme samenwerkingsverbanden aangaan. Iedereen werkt dan voor eigen rekening en risico, maar zal bij succes ook evenveel profiteren.

Slimmer financieren

We hadden een bedrag van bijna honderdduizend euro nodig om ons platform te kunnen lanceren. Dat was er eerst niet. Wij waren enthousiast, overtuigd van ons eigen kunnen en zagen veel kansen. Juist in deze tijd. Maar er was toch ook sprake van een groot investeringsrisico.

Kansen zien

Wij wilden geen lening met hoge rente afsluiten en daarbij risico lopen op een restschuld (mochten we niet succesvol worden). Ook met een goed businessplan op zak is het momenteel lastig om te zeggen wanneer een bank een bedrijf of project zal financieren. Maar kansen creëren uit problemen lijkt in sommige gevallen makkelijker gezegd dan gedaan, zeker wanneer u een aanzienlijke financieringsbehoefte heeft.

Kostenpost

In mijn businessplan had ik diverse zaken als kostenpost opgenomen, waaronder het aanmaken van een Facebook-pagina en Twitteraccount. Ter promotie van ons product moest er een aanzienlijke hoeveelheid postkaarten worden verstuurd, omdat we de geregistreerde ondernemers een aantal cadeaus wilden geven. De vraag: was dit allemaal mogelijk zonder daarvoor zelf kosten te maken?

Barteren

Met bepaalde bedrijven hebben wij zogenoemde barterafspraken gemaakt. Denk aan een bedrijf dat voor ons zowel visitekaartjes produceert als de post bezorgt. Het resultaat was dat we hierdoor meerdere landelijke organisaties aan ons initiatief hebben weten te binden. Anders gezegd: deze bedrijven brachten dus niet zozeer geld in, maar zaken die ik eerder als kostenpost had opgenomen in mijn ondernemingsplan. Door te barteren en de businesspartners vooraf te laten betalen voor hun deelname aan onze dienst, lukte het ons uiteindelijk om te starten zonder hiervoor geld te hoeven lenen.

-Coen van Delft


Marketing- en salesexpert Coen is voor SRM werkzaam als kerndocent voor de opleiding e-Marketing NIMA B. Daarnaast is hij als (mede)oprichter actief betrokken bij wijstarten.nl en de Online Starterstraining.

Gepubliceerd op:
23-04-2013

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x1
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Netwerken

Netwerken als startende zzp'er of ondernemer kun je op verschillende manieren doen. Je kunt als starter online naar potentiële klanten of opdrachtgevers zoeken. Bijvoorbeeld op LinkedIn of een ander online netwerkplatform.

Je kunt natuurlijk ook persoonlijk naar bijeenkomsten toe gaan. zo kun je je zakelijke kennissenkring uitbreiden. Misschien doe je er wel interessante contacten. Maar waar begin je? Hieronder vertellen we je alles over het belang van netwerken en hoe je dit als starter het beste kunt aanpakken. Kijk bijvoorbeeld eens naar:

Tip: geen idee waar je moet beginnen? Dan heb je vast iets aan dit artikel over hoe je start met netwerken.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.