marieke

Samen sterker

Een samenwerking komt sneller tot stand en is duurzamer wanneer u als uitgangspunt neemt dat u en uw zakenpartners een win-win situatie willen creëren. Ik heb zelf goede ervaringen met samenwerken. In dit artikel vertel ik graag over hoe ik bij mijn huidige samenwerking te werk ben gegaan en wat dit voor mijn bedrijf heeft betekend.

Hieronder vat ik de vier belangrijkste voordelen van samenwerking kort voor u samen:

  • Mensen die kunnen meedelen in een succes zijn meer betrokken.
  • Samen bereikt u meer. U profiteert van elkaars (specialistische) kennis en ervaring.
  • U vergroot uw netwerk. Via nieuwe zakenpartners krijgt u toegang tot hun netwerk.
  • Het levert tijdswinst op. Samen kunt u sneller werk verzetten.

Nieuwe contacten

In mijn vorige artikel Kansen grijpen schreef ik al dat ik regelmatig gesprekken voer met andere ondernemers en bedrijven. Deze ontmoetingen leveren mij vaak nieuwe kansen op. Afgelopen mei ontmoette ik twee ondernemers, die samen een site voor ondernemers hebben opgericht. We hadden een klik en samen bedachten we een nieuwe dienst voor starters.

Tijd investeren

We vonden ons idee kansrijk genoeg en besloten hierin meer tijd te investeren om het verder uit te werken. Tijd is namelijk ook geld! We onderzochten de marktpotentie en behoeften van onze doelgroep. Omdat er sprake was van een belangrijke marktontwikkeling op korte termijn, wilden we hier direct op inspelen. We gingen verder aan de slag, ontwikkelden ons concept en bereidden een presentatie voor om anderen te overtuigen.

Idee toetsen

Het is logisch (en ook goed) dat u zelf overtuigd bent van het toekomstige succes van uw product of dienst. Maar het is ook altijd waardevol om anderen te vragen naar hun mening. Enerzijds om het idee verder aan te scherpen. Anderzijds om te concluderen dat uw idee (nog) niet zo goed is als u dacht en u terug moet naar de 'tekentafel'. Via ons netwerk legden we snel contact met de juiste expert. De uitkomst van dit gesprek? Hij vond ons idee ook kansrijk. Daarop besloten wij dat het tijd was voor de volgende stap: we gingen van de ideeën-fase over op de ontwikkelingsfase.

Taakverdeling

Ondertussen maakte ik met mijn nieuwe zakenpartners afspraken over onze samenwerking. We gingen hierbij bewust uit van elkaars individuele kwaliteiten. We maakten onze afspraken concreet en legden deze vast in een samenwerkingscontract.

Goede timing

Voor de nieuwe dienst hadden we echter nog wel meer businesspartners nodig. Wij kunnen het namelijk niet alleen. Sterker nog, we willen graag samenwerken met andere bedrijven die startende ondernemers verder willen helpen. Timing en geluk zijn immers lastig te beïnvloeden. Dat ons idee op het juiste moment kwam, merkten we toen potentiële businesspartners direct wilden meedoen én ook belanghebbende organisaties ons ondersteunden. In 2,5 maand tijd hadden we ons doel bereikt.

Nieuwe BV

Wat drie maanden geleden begon met een idee voor een nieuwe dienst, is groter geworden dan we vooraf hadden durven hopen. Ons originele samenwerkingscontract bleek niet meer voldoende te zijn, omdat de belangen steeds groter zijn geworden. Daarom richtten we in september een nieuwe bv op. Binnenkort gaan we live. Spannend.

-Coen van Delft


Marketing- en salesexpert Coen is voor SRM werkzaam als kerndocent voor de opleiding e-Marketing NIMA B. Daarnaast is hij als (mede)oprichter actief betrokken bij wijstarten.nl en de Online Starterstraining.

Gepubliceerd op:
22-10-2013

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x3
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Netwerken

Netwerken als startende zzp'er of ondernemer kun je op verschillende manieren doen. Je kunt als starter online naar potentiële klanten of opdrachtgevers zoeken. Bijvoorbeeld op LinkedIn of een ander online netwerkplatform.

Je kunt natuurlijk ook persoonlijk naar bijeenkomsten toe gaan. zo kun je je zakelijke kennissenkring uitbreiden. Misschien doe je er wel interessante contacten. Maar waar begin je? Hieronder vertellen we je alles over het belang van netwerken en hoe je dit als starter het beste kunt aanpakken. Kijk bijvoorbeeld eens naar:

Tip: geen idee waar je moet beginnen? Dan heb je vast iets aan dit artikel over hoe je start met netwerken.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.653 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.