marieke

Van idee naar start

Toen ik vorig jaar besloot een bedrijf te starten, wist ik al wat ik ging doen. Ik wilde voor zowel startende MKB'ers als bedrijven een manier bedenken om partijen via een online platform beter met elkaar te verbinden. Ik schreef mijn businessplan, voegde er een realistische kosten-batenanalyse aan toe en moest vervolgens op zoek naar zeven bedrijven die wilden meewerken aan mijn concept.

Op basis van mijn ondernemingsplan verwachtte ik mijn eerste campagne binnen vier maanden te kunnen lanceren. Samen met mijn zakenpartner analyseerde ik de startersmarkt en kon zo vaststellen waaraan starters vooral behoefte hebben. We stelden vervolgens een lijst op van categorieën op het gebied van bijvoorbeeld energie en telefonie. Vervolgens startten wij met het benaderen van diverse prospects.

Goede bedrijfspitch

Als ervaringsdeskundige op het gebied van sales ken ik het belang van een goede bedrijfspitch. En zoals bij wel meer dingen baart oefening ook hier kunst. Ik had een goede pitch en kon mijn ideeën duidelijk uitleggen aan potentiële aanbieders. Uiteraard had ik onze plannen - en wat dit initiatief voor deze bedrijven kon betekenen - ook op papier gezet. Tip: houd hiermee rekening als u zelf klanten actief gaat benaderen, omdat zij - als ze uw organisatie nog niet kennen - u vrijwel altijd eerst zullen vragen om het opsturen van informatie.

Eerste indruk

Een goede pitch is een essentieel onderdeel van dit proces. Ten eerste kunt u zo een goede eerste indruk maken bij de klant of opdrachtgever; belangrijk, want deze kans krijgt u bij deze prospect nooit meer. Daarnaast is het professioneel wanneer u, kort na een eerste telefonisch contact, een overzichtelijke en - ook belangrijk - taalkundig correcte e-mail stuurt.

Beloftes nakomen

Wij hebben veel voordeel eruit gehaald door niet één bedrijfspresentatie te maken, maar deze presentatie steeds specifiek af te stellen op de prospect waar wij op bezoek gingen. Zo'n eerste gesprek eindigde vaak met mijn belofte dat ik de presentatie en een voorstel zou opsturen. De potentiële klant op zijn beurt beloofde op korte termijn erop terug te komen. Ik deed altijd binnen één werkdag wat ik had beloofd. Weer een nagekomen afspraak van onze kant! Ook bij eventuele vervolgafspraken lette ik erop dat ik mijn beloften altijd nakwam.

Mondelinge 'ja'

Het lukte ons redelijk snel om zeven bedrijven te verbinden aan ons concept. Dit waren echter slechts verbale toezeggingen. Wij leerden al snel dat een mondelinge 'ja' niet altijd betekent dat een contract ook daadwerkelijk kan worden ondertekend. Ook kan dit proces langer duren dan verwacht. In ons geval gemiddeld twee tot drie maanden, oftewel: houd hier tijdens deze fase rekening mee in uw cashflow en schat in het businessplan deze termijn ook zeker niet te rooskleurig in.

Tegenslagen ombuigen

Na diverse succesvolle contractbesprekingen konden mijn zakenpartner en ik ons eindelijk gaan richten op de implementatie. Hoewel het bij sommige potentiële businesspartners uiteindelijk toch niet tot een samenwerking kwam en ik onverwacht hard op zoek moest naar andere aanbieders, heb ik veel van deze periode geleerd. Omgaan met tegenslagen hoort erbij en ik realiseerde mij dat ik die situatie moest ombuigen naar iets positiefs. Ik heb veel energie gestoken in het maken van nieuwe afspraken en dit leidde uiteindelijk tot waar ik nu sta. Als starter moet u zich bewust zijn van zowel uw sterke als zwakke punten. Ik raad u dan ook aan om voor taken die u zelf (nog) niet beheerst een goede zakenpartner te zoeken.

-Coen van Delft


Marketing- en salesexpert Coen is voor SRM werkzaam als kerndocent voor de opleiding e-Marketing NIMA B. Daarnaast is hij als (mede)oprichter actief betrokken bij wijstarten.nl en de Online Starterstraining.

Gepubliceerd op:
19-02-2013

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x2
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Ondernemingsplan maken

Een goed ondernemersplan schrijven is de eerste stap naar een succesvolle start van jouw bedrijf. In een bedrijfsplan maak je jouw plannen concreet en breng je kansen en eventuele obstakels in kaart.

In de artikelen op deze pagina lees je alles over het maken van een businessplan. Hierbij komen ook de volgende tips van pas:

Meest gelezen op IkGaStarten:

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.485 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.