Social media strategie bepalen

Zo bereikt u online meer

Onbekend maakt onbemind. Als mensen weten wie u bent en wat u voor hen kunt betekenen, levert dit een grotere kans op voor meer business. Uw naamsbekendheid vergroten kan op diverse manieren. U kunt online met een beperkte investering van tijd en geld grote doelgroepen bereiken. Deze maand beperk ik mij tot de inzet van social media.

Het spreekt voor zich dat u een (mobiele) website heeft en in de content woorden verwerkt (of laat verwerken) die zijn gebaseerd op zogenoemde SEO-zoektermen (zoekwoorden die uw potentiële klanten gebruiken). Door actief te zijn op bekende platformen als Facebook en Twitter bereikt u veel mensen. Ook uw (potentiële) klanten. Door een voortdurende aanwezigheid wordt u vaker herkend en groeit de naamsbekendheid bij uw doelgroep. Het is belangrijk dat u uw social media-activiteiten op een logische manier met elkaar laat samenhangen; deze werkzaamheden moeten elkaar versterken.

Merkbelofte centraal

In uw missie staat als het goed is wat uw bedrijf naar buiten wil uitdragen. Een merkbelofte vertaalt deze missie in termen van betekenis voor de klant. Oftewel: wie belooft u wat? Deze vertaalslag is belangrijk, omdat uw klanten geïnteresseerd zijn in wat u voor hen kunt betekenen. Door uw activiteiten te toetsen aan uw merkbelofte, zorgt u ervoor dat deze met elkaar samenhangen.

Vooraf vastleggen

Controleer, voordat u uw merknaam bepaalt en inschrijft, of deze nog beschikbaar is als domeinnaam voor uw website en als Facebook-, Twitter- en Linkedin-account. Koppel daarnaast een onderscheidend logo aan uw merknaam en communiceer uw merkbelofte overal op een eenduidige manier.

Wees relevant

Op Twitter startten wij met het volgen van relevante personen en bedrijven. Dit leverde ons een groter bereik op, omdat meer dan de helft van deze accounts ons heeft teruggevolgd. Gemiddeld heeft een Nederlandse twitteraar ruim honderd volgers. Als u dat aantal volgers eenmaal heeft verzameld, bereikt u potentieel meer dan tienduizend mensen wanneer een relevant bericht door uw volgers wordt geretweet. Via programma's als Hootsuite zoeken bedrijven op Twitter naar informatie over hun business. Daarom plaatsen wij altijd hashtags (zoals #ZZP #Startersfacts) bij onze tweets. Dat vergroot de kans dat de berichten worden 'gevonden'.

Opvallend logo

Mensen ontvangen dagelijks veel berichten op Twitter. Vergroot de kans dat uw tweet opvalt door om de paar uur nieuwe berichten te versturen. Uw tweets moeten in ieder geval relevant zijn voor de doelgroep. Een herkenbaar en opvallend logo kan ervoor zorgen dat mensen u sneller herkennen. Zo plaatst ons bedrijf ook achter elke tweet een link. Als iemand ons bericht interessant vindt, is de kans groot dat ze hierop klikken.

Samenhang Facebook

Onze tweets linken naar Facebook. Daar kunnen bezoekers een kosteloze rapportage opvragen. Om deze te kunnen e-mailen, vragen wij om hun naam en e-mailadres. Het verzenden en ontvangen van deze e-mail is ook een contactmoment, waarin we kunnen verwijzen naar ons platform. Op Facebook wordt duidelijk wat we voor starters kunnen betekenen. Ook aanbevelingen van anderen worden hierop vermeld, alsmede een link naar onze website. Het vergroten van het bezoek van deze website (en registratie) is en blijft het hoofddoel. Dit wordt door de inzet van social media ook via een omweg bereikt.

10 extra tips voor een effectieve social media-strategie

  1. Maak gebruik van een herkenbaar en opvallend logo.
  2. Bepaal welke social media uw (potentiële) klanten gebruiken. Is dat Twitter, LinkedIn of toch eerder Pinterest?
  3. Registreer vooraf uw bedrijfsnaam op deze social media-platforms.
  4. Bepaal uw merkbelofte en toets herhaaldelijk uw communicatie-uitingen hieraan.
  5. Bepaal per social media-platofrm welke rol deze vervult voor uw bedrijf.
  6. Creëer logische verbindingen.
  7. Formuleer per social media-account SMART-doelstellingen.
  8. Meet of uw doelstellingen worden gerealiseerd.
  9. Wees flexibel. Als iets niet werkt, probeer dan iets anders.

-Coen van Delft


Marketing- en salesexpert Coen is voor SRM werkzaam als kerndocent voor de opleiding e-Marketing NIMA B. Daarnaast is hij als (mede)oprichter actief betrokken bij wijstarten.nl en de Online Starterstraining.

Gepubliceerd op:
21-05-2013

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x0
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Een huisstijl is namelijk meer dan alleen het ontwerpen van een bedrijfsnaam en een logo. Het is een middel om jouw identiteit te versterken en het werkt onderscheidend ten opzichte van je concurrenten. Met deze tips kom je verder.

Een goed huisstijl ontwikkelen voor jouw bedrijf
Een goed huisstijl ontwikkelen voor jouw bedrijf

Eigen website

Een bedrijf starten zonder daaraan meteen een nieuwe zakelijke website te koppelen? Dat is in dit digitale tijdperk haast ondenkbaar. Potentiële klanten en opdrachtgevers vinden jouw product of dienst vandaag de dag nu eenmaal sneller online dan per telefoon of via mond-tot-mondreclame.

Met die wetenschap weet je wat je als starter te doen staat: een goede website (laten) bouwen. Op deze pagina's vind je informatie en tips over de ontwikkeling en het analyseren van de online vindbaarheid van jouw website. Daarbij kun je denken aan:

  1. Zo haal je het meest uit zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  2. Weten hoe je een website via Google Analytics continu optimaliseert
  3. Het opstellen van een Google Adwords-campagne
  4. Webshop beginnen: zo maak je een goede start

​Ga je zelf aan de slag? Lees dan hier hoe je op eigen houtje een website bouwt (en lanceert).

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.747 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.