marieke

Begin zonder plan

Als ik opnieuw kon starten, zou een bedrijfsplan niet bovenaan mijn lijst staan. "Dit document wordt geschreven door een bestaand bedrijf om opvolgers van producten of producten in aangrenzende markten te lanceren. Lang werden ze ook toegepast bij startups. Totdat men zich realiseerde dat weinig plannen het eerste contact met klanten overleven." Aldus Steve Blank en Bob Dorf in hun boek 'The Startup Owner's Manual'.

Deze auteurs hebben allebei diverse startups opgericht en geven les in ondernemerschap aan vermaarde Amerikaanse universiteiten. Gaat u binnen afzienbare tijd een bedrijf starten? Dan is dit boek een aanrader. Toen ik met mijn bedrijf Peerby.nl begon, hebben ik en mijn team een dik plan geschreven, waarin we uitlegden wat allemaal mogelijk was met ons product. We hebben met een groepje gepassioneerde nerds maanden gewerkt aan allerlei geavanceerde functionaliteiten. We hadden de grootste pret met het verzinnen van ingewikkelde technieken om de software op meerdere apparaten goed te kunnen laten draaien.

Prullenbak

Pas bij de lancering bleek dat eigenlijk niemand echt baat had bij wat we gemaakt hadden. Onze klanten hadden het namelijk niet nodig. Het resultaat: negentig procent van wat we hadden gecreëerd kon zo de prullenbak in. Maar omdat een groot deel hiervan zo verweven was met ons product, besloten we uiteindelijk alles opnieuw te bouwen (maar dan simpel en doeltreffender). De rekening die we daarvoor betaalden, was dat we tienduizenden euro's meer kwijt waren en een aantal maanden vertraging opliepen.

Bouwen, meten, leren

Een startup probeert - in de puurste zin van het woord - een onbekend product te ontwikkelen voor een nog onbekende markt. Dat betekent dat vrijwel alles wat je als ondernemer verzint een aanname is, totdat je dit daadwerkelijk hebt kunnen testen. In klassieke bedrijfsplannen is daar vaak geen ruimte voor. Die volgen een lineair pad en gaan uit van direct succes. Er is vaak geen ruimte om te leren en bij te sturen. De planning van een beginnend bedrijf is echter circulair: bouwen, meten en leren. Net zolang tot er een 'product/markt fit' is gevonden. En dat moet vaak zo snel mogelijk gebeuren, want oneindig veel tijd en geld hebben veel startups niet.

Schrappen

Als ik het allemaal nog eens over mocht doen, zou ik het als volgt aanpakken. Ik zou naar mijn idee kijken en net zolang functionaliteit schrappen tot er werkelijk niets meer te schrappen valt. Werkelijk niets. 'Kill your darlings'. Het enige wat dan overblijft, is de essentie van het idee. Steve Blank noemt dit een 'minimal viable product'.

Bewezen technieken

Vervolgens zou ik voor de bouw maximaal een maand de tijd nemen. Duurt het langer? Dan heb ik waarschijnlijk nog niet genoeg geschrapt. En ik zou mijn 'minimal viable product' ontwikkelen op basis van zoveel mogelijk technieken die zich al bewezen hebben. Dus geen geavanceerde poespas ontwikkelen, maar een rechttoe rechtaan-strategie toepassen. Niet teveel rekening houden met de toekomst, want die kennen we nog niet. Snelheid is voor mij het enige criterium.

Klanten

Vervolgens zou ik het product direct lanceren en op basis hiervan in gesprek gaan met klanten om te ontdekken of en zo ja, hoe zij het gebruiken. Wat bevalt hen wel en wat niet? U zult ontdekken dat dit vaak andere dingen zijn dan zaken die u zelf belangrijk vindt. Hoe sneller klanten in contact komen met een product, des te beter u kunt vaststellen wat er nog aan schort. Ik ben al gestart, maar als ik opnieuw kon beginnen, zou ik het zo doen. En ik raad u vanuit mijn ervaring aan het ook zo doen, als u nu gaat starten.

-Daan Weddepohl


Internetondernemer Daan Weddepohl (31) is oprichter van Peerby, een app en website waarmee gebruikers spullen kunnen huren van mensen in de buurt. Daan is ook te volgen op Twitter via @dwed.

Gepubliceerd op:
19-03-2013

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x3
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Veel (startende) ondernemers vragen zich af: is een ondernemingsplan echt nodig? Een bedrijfsplan is niet verplicht, maar blijkt in veel gevallen wel onmisbaar. IkGaStarten brengt in kaart wanneer je wat op papier moet zetten. Met handige tips, short-cuts en een voorbeeldplan.

Bedrijf starten zonder ondernemingsplan: is dat handig?
Bedrijf starten zonder ondernemingsplan: is dat handig?

Als ondernemer hoop je dat klanten of opdrachtgevers straks bij jou een product of dienst afnemen (en niet bij de concurrent). Met behulp van de marketingmix leer je hoe jij de doelgroep het best kunt benaderen.

Voeg een marketingmix toe aan je ondernemingsplan
Voeg een marketingmix toe aan je ondernemingsplan

Ondernemingsplan maken

Een goed ondernemersplan schrijven is de eerste stap naar een succesvolle start van jouw bedrijf. In een bedrijfsplan maak je jouw plannen concreet en breng je kansen en eventuele obstakels in kaart.

In de artikelen op deze pagina lees je alles over het maken van een businessplan. Hierbij komen ook de volgende tips van pas:

Meest gelezen op IkGaStarten:

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.817 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.