marieke

Het nut van een 'gut feeling'

Ik loop met een ratelende geigerteller over een verlaten kermis. Overal komt radioactieve straling vanaf: gebouwen, planten en metalen voorwerpen. Her en der liggen met mos overgroeide botsauto's op hun kant. Een roestend reuzenrad torent uit boven de horizon. Verderop zie ik de schoorstenen van de kerncentrale van Tsjernobyl.

Ik sta op de kermis van Prypjat. Een stad die ooit, ten tijde van de USSR, 55.000 inwoners telde. Nu is het een spookstad. Het bezoek aan dit gebied is een 'uitje' dat me is aangeboden door een zakenrelatie.

Testprocedure

Het is een extreme vergelijking, maar ik geloof dat veel bedrijven net zo functioneren als de ramp in Tsjernobyl. Volgens mijn gids ontstond de ramp als volgt: in de nacht van 26 april 1986 voerde het personeel van de centrale een testprocedure uit. Deze procedure was gedocumenteerd in een vooraf opgestelde handleiding. Tijdens de test sprongen alle meters op rood, maar het personeel greep niet in.

Regels

In de USSR heerste namelijk een angstcultuur. Ieder initiatief kon iemand de kop kosten. Besluiten nemen moest men overlaten aan hun leidinggevenden die op hun beurt weer klakkeloos uitvoerden wat hun superieuren hadden besloten, want ook zij vreesden voor hun hachje. Dus toen alle allarmbellen rinkelden in die bewuste nacht, koos het personeel van de centrale ervoor om niet in te grijpen. Niemand zou hen immers iets kunnen verwijten als ze zich keurig aan de regels hadden gehouden. Enkele momenten later volgde een explosie die het gebied eromheen voor eeuwen onbewoonbaar zou maken. Er ontstond een radioactieve wolk die wereldwijd, ook in Nederland, gevolgen had.

Angstcultuur

In menig bedrijf heerst naar mijn mening een angstcultuur. Mensen zoeken niet per se naar de meest innovatieve, interessante of beste oplossing, maar naar de oplossing waar hen achteraf de minste blaam kan treffen. Het vinden van oplossingen kan niet zonder naar uw intuïtie te luisteren, initiatief te nemen en verantwoordelijkheid te nemen voor de eventuele gevolgen. Gevolgen die we vaak niet volledig kunnen overzien, want we verkennen een onontgonnen gebied. En iets wat nieuw is, heeft geen uitgetekende uitkomst, enkel een gedroomde uitkomst.

Gut feeling

Als ondernemer probeer ik iedere dag mijn beslissingen niet te baseren op angst, maar op lef en passie. Ik probeer mijn intuïtie te volgen, ook al is dat misschien niet de meest voor de hand liggende oplossing. Volgens onderzoek van de universiteit van Tel Aviv zijn mensen prima in staat keuzes te maken op basis van een 'gut feeling'. Het blijkt dat ons onderbewuste kampioen is in het afwegen van belangen wanneer er sprake is van een grote hoeveelheid variabelen.

Gevoel

Dit is ook mijn ervaring. Wie alle argumenten op een rijtje zet, komt uiteindelijk vaak op hetzelfde besluit uit als wanneer dit aan het onderbewuste wordt overgelaten. Ik probeer daarom te vertrouwen op mijn gevoel. De beste keuzes manifesteren zich in een sterke wil, een beweging, een richting. Overdenken, beargumenteren en analyseren zijn slechts pogingen om wat we al wilden doen te verklaren. Het is fijn dat nu uit een wetenschappelijk onderzoek blijkt dat dit het geval is, maar eigenlijk wist ik dat allang.

-Daan Weddepohl


Internetondernemer Daan Weddepohl (31) is oprichter van Peerby, een app en website waarmee gebruikers spullen kunnen huren van mensen in de buurt. Daan is ook te volgen op Twitter via @dwed.

Gepubliceerd op:
15-01-2013

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x1
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Bedrijfsmiddelen

Afhankelijk van de sector waarin je gaat starten, moet je als startende ondernemer vaak rekening houden met het investeren in een of meer bedrijfsmiddelen, zoals een bestelbusje of nieuwe computer.

Het goede nieuws is dat je dit soort investeringen kunt aftrekken van de belasting. Hieronder lees je bijvoorbeeld meer over:

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 5.613 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.