Kan ik als zelfstandige personeel aannemen

De kracht van doelen

Een tijdje geleden las ik een artikel over een groep zeer succesvolle ondernemers. Op een avond dat ze bij elkaar zaten, stelde één hen de vraag: "Hoe komt het dat wij - juist wij - zo succesvol zijn geworden?" Er volgen antwoorden in de trant van: "We leven in een rijk land met veel mogelijkheden en we zijn echte doorzetters die hard werken."

Het gissen duurt voort tot het moment dat iemand de discussie onderbreekt en de volgende conclusie trekt: "Dames en heren, de belangrijkste reden dat jullie succesvol zijn geworden, is dat jullie de juiste doelen stellen."

Op papier

Uit onderzoek blijkt dat succesvolle ondernemers als geen ander in staat zijn om hun doelen helder op papier te zetten. Ze weten precies wat hun doelen zijn voor de komende tien, vijf, drie, twee én het aankomende jaar. Ze zijn zelfs in staat om deze doelen terug te rekenen naar een week-, dag- of uurniveau. Kortom: ondernemers zijn zo gefocust op het bereiken van deze doelen dat ze weten dat elk uur telt. Ieder ogenblik dat niet goed wordt benut, is verloren tijd.

Dopamine

Ook marketinggoeroe Simon Sinek wordt aangehaald in het artikel. Met zijn onderzoeken heeft hij aangetoond dat er een biologische reden is voor het stellen van doelen. Namelijk: wanneer wij mensen een duidelijk doel voor ogen hebben en deze doelstelling op den duur halen, gebeurt er iets in ons lichaam. Op dat moment krijgen we namelijk een impuls door dopamine. Een nuttig stofje dat ons vervolgens de energie geeft om door te gaan.

Niemand doet het

Dat het stellen van doelen essentieel is voor een succesvolle bedrijfsvoering, weten de meeste mensen wel. Maar ondanks dit besef zijn er maar weinig die dit ook écht doen. Sterker nog: slechts 3 procent van de beroepsbevolking heeft zijn of haar doelen op papier gezet. En die overige 97 procent… Die is werkzaam voor die drie procent die wel weet waar ze naartoe wil.

-Dirk Schouten en Tim Rutten


Samen met creatief strateeg Rob Stahl (46) is Dirk eigenaar en de medeoprichter van Blacklabel, met wie hij andere bedrijven adviseert op het gebied van strategie & creatie. In 2014 was hij genomineerd voor de '25 beste ondernemers onder de 25 jaar'-award van ondernemersplatform Sprout.

Gepubliceerd op:
18-02-2014

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x3
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketingplan

Het schrijven van een goed marketingplan kan jouw bedrijf een vliegende start geven en werkt op termijn bovendien kostenbesparend. Natuurlijk kun je dit door een extern marketingbureau laten doen, maar als je dit plan zelf schrijft, krijg je ook beter zicht op de marketingstrategie en (haalbaarheid van de) gestelde doelen uit het bedrijfsplan. Hieronder gaan we dieper in op het maken van een goed marketingplan en ontdek je wat hierbij komt kijken, zoals:

  1. Hoe maak je een goed marketingplan? Alles over de marketingmix 2.0
  2. Hoe zet je een product of dienst goed in de markt?

Tip! Het maken van een concurrentie- en/of klantenanalyse kan helpen om een nog beter beeld te krijgen van de markt.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.