starter startup alleen op kantoor

Hoe vind ik nieuwe klanten?

Het blijft een uitdaging voor iedere ondernemer. Hoe zorg ik ervoor dat ik nieuwe klanten weet te enthousiasmeren voor de diensten of producten die ik verkoop? Jij als startende ondernemer zal waarschijnlijk ook voor dezelfde uitdaging staan. Je bent net begonnen met je onderneming en moet op zoek naar misschien wel jouw eerste klant. Een aantal tips.

Duidelijke propositie

Het begint met het hebben van een duidelijke propositie. Wat bied je precies aan dat het probleem van de klant zal oplossen. Wees daarin extreem duidelijk. Kies een specifiek vakgebied en definieer wat jouw onderscheidende vermogen is. Wat is dé reden dat klanten bij jou moeten zijn en niet bij iemand anders. Waar ben jij het allerbeste in? Of, wat maakt jouw product werkelijk beter dan dat van anderen? Wees kritisch voor jezelf en zorg dat je propositie duidelijk is. 

Niemand is als verkoper geboren

Ondernemen bestaat voor een belangrijk deel uit het enthousiasmeren van anderen. Oftewel: het verkopen van jouw visie, van jouw product of dienst. Vaak horen we uitspraken als: 'maar in verkopen ben ik niet zo goed' of 'verkopen is niet zo mijn ding'. Wij kunnen uit ervaring bevestigen dat niemand een geboren verkoper is, zelfs niet de beste verkopers in het vak. 

Train jezelf

Verkopen kun je leren. De uitdaging is dat je uit je comfortzone moet stappen. Wil je nieuwe klanten? Ga aan de slag, werk aan je skills en train jezelf om een betere verkoper te worden. Een tip: bekijk video's online, bijvoorbeeld van de zakelijke spreker Brian Tracy. Lees boeken over het onderwerp of praat met succesvolle ondernemers die veel nieuwe klanten aantrekken. Zij hebben vast en zeker goede tips voor je. Geloof in jezelf en committeer je aan je persoonlijke ontwikkeling. 

- Dirk Schouten en Tim Rutten


Samen met creatief strateeg Rob Stahl (46) is Dirk eigenaar en de medeoprichter van Blacklabel, met wie hij andere bedrijven adviseert op het gebied van strategie & creatie. In 2014 was hij genomineerd voor de '25 beste ondernemers onder de 25 jaar'-award van ondernemersplatform Sprout.

Gepubliceerd op:
14-01-2014

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x0
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of zzp'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start met jouw bedrijf te maken? Zonder klanten en opdrachtgevers kom je namelijk niet ver.

Een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's lees je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.653 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.