Instagram Stories: hoe zet je dit in voor je bedrijf? - home

Instagram Stories: hoe zet je dit in voor je bedrijf?

Wist jij dat 3,2 miljoen Nederlanders op Instagram zitten? En dat anderhalf miljoen gebruikers dagelijks inloggen? Dat biedt kansen voor jouw bedrijf. De populariteit van Instagram Stories groeit snel en is uitstekend in te zetten voor je bedrijf. Met een beetje lef trek ook jij straks de aandacht met jouw 'story'! 

'Beter goed gejat dan slecht bedacht'

Dat moet CEO Kevin Systrom van Instagram hebben gedacht toen hij Instagram Stories ontwikkelde. De tool lijkt namelijk verdacht veel op Snapchat (1,9 miljoen Nederlandse gebruikers*). Met beide tools kun je video's en foto’s verfraaien met special effects, een story maken en dit verhaal delen op jouw profiel. 

Content die na 24 uur overigens weer automatisch verdwijnt van je profiel. Inmiddels heeft Instagram Stories ook een livestreamfunctie; op deze manier kunnen jouw volgers live met je meekijken. Is de 'uitzending' afgelopen? Dan verdwijn je weer direct van de ether. 

'Instagram has always been a place to share the moments you want to remember. Now you can share your highlights and everything in between, too.'

Waarom kiezen voor Instagram Stories?

Heb je al een Instagram-account en zie je ertegen op je ook in Snapchat te moeten verdiepen? Dan is Instagram Stories een uitkomst. 

Je hoeft dan namelijk niet opnieuw een 'volgersschare' op te bouwen en de werkwijze is wat gebruiksvriendelijker. Bovendien kan een story een extra dimensie geven aan jouw statische content (zoals foto's) en is eenvoudig toe te passen in je social media-strategie

Instagram Stories: hoe werkt het?

Hoe maak je een Instagram Story?

 Je kunt gemakkelijk een verhaal starten door naar rechts te swipen op de homepage of door links bovenin op '+ je verhaal' of het camera-icoontje te klikken. 

Handig: je ziet daar ook meteen de verhalen of livestreams staan van personen of bedrijven die jij volgt. Instagram Stories zorgen dus voor een goede zichtbaarheid: ze verschijnen bovenin het scherm en zijn daardoor direct 'on top of mind' bij je doelgroep. 

Kijk vervolgens welke content je wilt delen en op welke manier je dat wilt doen. Er zijn 4 opties:

  1. Wil je live uitzenden? Klik dan op 'live' en start met filmen. Zodra je de opname stopt, zal de live-video van Instagram verdwijnen. 
  2. Maak een foto of video met behulp van de witte knop boven 'normaal'. Met een druk op de knop maak je een foto. Houd de witte knop langer ingedrukt om een video van tien seconden te maken. 
  3. Je kunt ook foto's en video's uit je filmrol aan jouw verhaal toevoegen, mits je deze bestanden niet langer dan 24 uur geleden hebt gemaakt. Dit doe je door van boven naar beneden over je scherm te vegen; dan verschijnt de filmrol van de laatste 24 uur op je scherm. 
  4. Kies voor Boomerang om een zichzelf repeterend filmpje te maken met een verrassend effect of maak een handsfree-video.

Voorzie de foto's of video's vervolgens van teksten, stickers, emoji en speciale tekeneffecten. Dit doe je door de iconen rechts boven in je scherm te gebruiken. 

Instagram zou Instagram niet zijn als je hier geen filters aan kan toevoegen. Dit doe je door naar links te swipen. Ben je klaar? Dan kun je jouw verslag delen met je volgers.

'Instagram Stories brengt jouw merk, product of dienst op een spontane en authentieke manier onder de aandacht.'

Wat deel je als ondernemer? 

Instagram Stories maakt het mogelijk op een meer spontane en authentieke manier het verhaal van jouw merk, product of dienst te vertellen. 

Denk goed na over wat je wilt delen (maak een soort script) en zorg dat je enigszins consistent blijft met de content die je normaal gesproken plaatst. Zorg daarnaast ervoor dat jouw verhaal een duidelijke kop en staart heeft. 

Wat kun je delen? Hieronder geef ik je een aantal suggesties: 

  1. Geef een kijkje achter de schermen: hoe komt jouw product of dienst tot stand? Hoe ziet het creatieve proces eruit? Met wie werk je samen? En hoe ziet jouw bureau eruit? Kortom: laat de mens achter het merk zien. 
  2. Vlog en neem jouw volgers een dagje mee op pad. Waar ga je naartoe? Wat inspireert jou? En waar verbaas jij je over? 
  3. Instagram Stories is zeer geschikt om een nieuwe blogpost te promoten onder jouw doelgroep. Vertel bijvoorbeeld waar jouw volgende blog over gaat en combineer de boodschap met een mooie en nieuwsgierig makende foto. Wees creatief! 
  4. Gebruik Instagram stories om aankomende events en bijeenkomsten te promoten.
  5. Geef snelle tips of advies. Denk aan die ene beautytip of de finishing touch van een recept.
  6. Lanceer je binnenkort een innovatief product of een nieuwe collectie? Gebruik Instagram Stories om een sneak preview te geven. Maak nieuwsgierig. 
  7. Wil je de mening weten van jouw doelgroep? Vraag dan om feedback en betrek je publiek bij het creatieve proces. 

Aan de slag met Instagram Stories!

Probeer eens een story te maken en kijk hoeveel mensen er naar je kijken en welke verhalen het meest aanspreken. En laat je op Instagram natuurlijk ook inspireren door hoe anderen dit doen. 

Succes! 

* Bron: Nationale Social Media Onderzoek 2017, Newcom Research & Consultancy B.V.


Hélène van den Dungen | Auteur IkGaStartenOver deze auteur

Hélène van den Dungen (40) is accountmanager bij Trend Reclame & Advies en eigenaar van HP Neutraal. Als ZZP'er adviseert ze bedrijven over de inzet van Pinterest. Ook geeft ze workshops en schreef ze het boek In beeld met Pinterest in 60 minuten. Volg Hélène op social media: 

Gepubliceerd op:
09-03-2017

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x1
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Social media

Sociale media kun je tegenwoordig zien als een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie.

Deze online platforms zijn laagdrempelig en door actief te worden (en te blijven!) op bijvoorbeeld Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram, kun je een merk of bedrijf goed in de markt zetten. Nog een pluspunt: dichter bij de doelgroep kun je haast niet komen.

Op deze pagina's lees je hoe jij als startende ondernemer écht meer leert halen uit jouw social media-beleid, bijvoorbeeld door:

  1. Een concrete social media-strategie op te stellen
  2. Meer te weten te komen over de 7 typen social media-gebruikers
  3. Jouw bereik te vergroten op Twitter, Facebook en LinkedIn
  4. Te ontdekken welke tools onmisbaar zijn voor ondernemers

Ga jij social media voor het eerst zakelijk inzetten? Lees hier hoe je een goede start maakt met social media.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.